Vi kan väl bara matematiskt konstatera att TS är ute på hojen ordentligt med detta jag såg på ett annat forum.
Bad ChatGPT 4.5 att köra Bayes teorem (används för att tolka medicinska tester, där även hög noggrannhet kan ge många falska resultat). Detta är svaret från GPT, så klart ingen sanning, men visar på att det kan slå väldigt fel:
Låt oss anta följande värden (baserade på forskning):
1. Testets egenskaper
Känslighet (sensitivitet): ~95 %
(Om man faktiskt har hög alkoholkonsumtion visar testet positivt i 95 % av fallen.)
Specificitet: ~98 %
(2 % av de som inte har hög alkoholkonsumtion får ändå ett positivt test.)
Dessa siffror är realistiska, eftersom PEth-tester har hög precision men inte är perfekta.
2. Prevalens (förekomst i befolkningen)
Vi antar att vi testar en grupp där endast 1 % faktiskt har ett alkoholmissbruk eller hög alkoholkonsumtion.
Prevalens P(missbruk): 1 % = 0,01
Icke-prevalens P(inte missbruk): 99 % = 0,99
— ChatGPT beräkning som jag klippt bort —
Slutsats:
Även med ett test som är mycket tillförlitligt (95 % känslighet, 98 % specificitet) är sannolikheten att man verkligen har ett alkoholmissbruk vid ett enskilt positivt PEth-test ändå relativt låg (ca 32 %) om prevalensen är låg (1 % i detta exempel).
Bad ChatGPT 4.5 att köra Bayes teorem (används för att tolka medicinska tester, där även hög noggrannhet kan ge många falska resultat). Detta är svaret från GPT, så klart ingen sanning, men visar på att det kan slå väldigt fel:
Låt oss anta följande värden (baserade på forskning):
1. Testets egenskaper
Känslighet (sensitivitet): ~95 %
(Om man faktiskt har hög alkoholkonsumtion visar testet positivt i 95 % av fallen.)
Specificitet: ~98 %
(2 % av de som inte har hög alkoholkonsumtion får ändå ett positivt test.)
Dessa siffror är realistiska, eftersom PEth-tester har hög precision men inte är perfekta.
2. Prevalens (förekomst i befolkningen)
Vi antar att vi testar en grupp där endast 1 % faktiskt har ett alkoholmissbruk eller hög alkoholkonsumtion.
Prevalens P(missbruk): 1 % = 0,01
Icke-prevalens P(inte missbruk): 99 % = 0,99
— ChatGPT beräkning som jag klippt bort —
Slutsats:
Även med ett test som är mycket tillförlitligt (95 % känslighet, 98 % specificitet) är sannolikheten att man verkligen har ett alkoholmissbruk vid ett enskilt positivt PEth-test ändå relativt låg (ca 32 %) om prevalensen är låg (1 % i detta exempel).