Transportera sporthoj. Hur surrar jag på bästa sätt?

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Hej.

Är i behov av lite snabb hjälp.
Jag skall transportera en 600RR i en buss om en timme. Har spännband och fästöglor.
Jag har bara transporterat offroad/motarder innan och det är ju enkelt då man spänner ner fjädringen och sedan säkrar bakhjulet från att röra sig i sidled.

Känns inte lika lätt med sporthoj dock. Hur säkrar jag en sån här klump på bästa sätt?
Är det bäst att låta den stå på stödet?

Tacksam för all hjälp . =)

/Nicco
 
På den tiden jag fortfarande hade sporthoj att släpa runt på så surrade jag likadant som crossen,alltså två band fram och ett bak.Brukade dra dom runt nedre gaffelkronan och spänna ihop fjädringen "lagom",men det beror ju lite på var lastöglorna sitter också.
 
Bäst är att göra precis som på en cross/enduro med modifikation för att inte repa kåporna. Spänn i nedre gaffelkronan fram och komprimera fjädringen och sen spänner du snett bakåt från något lämpligt ställe i ramen.
 
Bäst är att göra precis som på en cross/enduro med modifikation för att inte repa kåporna. Spänn i nedre gaffelkronan fram och komprimera fjädringen och sen spänner du snett bakåt från något lämpligt ställe i ramen.

Nu fattar jag nada. :confused: Nedre gaffel kronan sitter ju mitt inne i kåporna framtill. Totalt hopplöst för mig att få ut några spännband från den. Kåpan är i vägen. Nästan hopplöst bara få fast ett spännband för mig i nedre gaffelkronan.

Det jag varit med om att man satt spännbanden i övre gaffelkronan och ut längs styret "genom halsdukar på styret"
(Halsdukarna kan tex vara några varv med buntband som håller spannbandet mot styret precis så långt ut som behövs för att spännbandet ska komma utanför kåpan. Ju närmare gaffelkronan halsdukarna sitter desto starkare. Biltema har färdiga spännband för detta med "halsdukar" av textilrör.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre-82496/
Och sedan spänt spännbanden snett nedåt framåt.

Baktill fast spännbanden i trianglarna som håller passagerarfotpinnarna.
 
Last edited:
Nu fattar jag nada. :confused: Nedre gaffel kronan sitter ju mitt inne i kåporna framtill. Totalt hopplöst för mig att få ut några spännband från den. Kåpan är i vägen. Nästan hopplöst bara få fast ett spännband för mig i nedre gaffelkronan.

Det jag varit med om att man satt spännbanden i övre gaffelkronan och ut längs styret "genom halsdukar på styret"
(Halsdukarna kan tex vara några varv med buntband som håller spannbandet mot styret precis så långt ut som behövs för att spännbandet ska komma utanför kåpan. Ju närmare gaffelkronan halsdukarna sitter desto starkare. Biltema har färdiga spännband för detta med "halsdukar" av textilrör.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre-82496/
Och sedan spänt spännbanden snett nedåt framåt.

Baktill fast spännbanden i trianglarna som håller passagerarfotpinnarna.

Att spänna sporthojar i styret är big no no för mig. Nu kommer nojjan från racingvärlden där dimensionerna är lite vekare på clipon men där har hänt att folk får styret i handen pga sprickor orsakade av utmattningen vid fastspänning. Därför rekommenderar tillverkarna av clipon att man inte spänner i dem.

Men är man mindre nojjig går det säkert att använda biltemaprodukten även på gatmoppar.
 
Boris JR skriver
Att spänna sporthojar i styret är big no no för mig. Nu kommer nojjan från racingvärlden där dimensionerna är lite vekare på clipon men där har hänt att folk får styret i handen pga sprickor orsakade av utmattningen vid fastspänning. Därför rekommenderar tillverkarna av clipon att man inte spänner i dem.

Men är man mindre nojjig går det säkert att använda biltemaprodukten även på gatmoppar.

Jag har full förståelse för ditt resonemang. Kruxet är att jag har varit med om detta med biltemabanden vid transport av min traja och en Aprilia RSV4.
(då jag lärde mig det, inklusive trianglarna för passagerarforpinnarna)
och det är tyvärr totalt omöjligt i praktiken komma åt nedre gaffelkronan på en sporthoj med kåpa som jag ser det och sedan kunna dra spännbanden nedåt och åt sidan.
Största delen av belastningen kommer ligga på kåpan som dras isär.
(Om man inte lägger spännband runt gaffelbenen och de andra spännbanden för att hindra detta.)
På min traja är det en baggis ta av sidokåporna, bara 10 skruv och 4 elkopplingar till blinkers klart på en kvart för att få av båda sidorna.
Men på sukkan är det bara usch ta av kåpan. Glöm det.
 
Last edited:
Boris JR skriver


Jag har full förståelse för ditt resonemang. Kruxet är att jag har varit med om detta med biltemabanden vid transport av min traja och en Aprilia RSV4.
(då jag lärde mig det, inklusive trianglarna för passagerarforpinnarna)
och det är tyvärr totalt omöjligt i praktiken komma åt nedre gaffelkronan på en sporthoj med kåpa som jag ser det.
Och kunna dra spännbanden åt sidan.
På min traja är det visserligen baggis ta av sidokåporna, bara 10 skruv och 4 elkopplingar till blinkers klart på en kvart för att få av båda sidorna.
Men på sukkan är det bara usch ta av kåpan. Glöm det.

De CBR600RR jag transporterar land och rike runt till teamet jag jobbar för i RR SM spänns i gaffelkronan. Om passformen och spännmöjligheterna är annorlunda med icke kraschkåpor eller på andra modeller vet jag inte. I styret spänner jag crosshojar och cyklar med styre i bonnjärn.
 
De CBR600RR jag transporterar land och rike runt till teamet jag jobbar för i RR SM spänns i gaffelkronan. Om passformen och spännmöjligheterna är annorlunda med icke kraschkåpor eller på andra modeller vet jag inte. I styret spänner jag crosshojar och cyklar med styre i bonnjärn.

Japp funkar finfint i gaffelkronan på en cbr 600 rr.
//T
 
Ja har varit ner och kollat. På Suzukin och trajan. Och på en CBR600F i ett annat garage. Gemensamt är att öppningen i kåpan ligger ca 13cm nedanför ovankanten på nedre gaffelkronan.
Det går inte dra ett spännband ovanför nedre gaffelkronan till vänster och sedan snett framåt vänster utan att ta i kåpan. Lika höger. Som jag trodde ! :va

DÄREMOT
går det att lägga ett spännband runt vänster gaffelben ovanför nedre gaffelkronan med båda ändarna bakåt och sedan dra över ändarna åt höger bakom höger gaffelben och framåt nedåt parallellt med höger gaffelben eller mera framåt.

går det att lägga ett spännband runt höger gaffelben ovanför nedre gaffelkronan med båda ändarna bakåt och sedan dra över ändarna åt vänster bakom vänster gaffelben och framåt nedåt parallellt med vänster gaffelben eller mera framåt.

Så du hade rätt Boris JR :tummenupp
Har jag lärt mig mig nått igen. Nu är det slut med att spänna i styret.
Tack ! :Bugar

Anm: På trajan inga problem dra banden från vänster sida också framför höger gaffelben. Och tvärtom.
På Suzukin finns fördelning vänster höger bromsok på framsidan nedre gaffelkronan, i vägen.
På CBR600F sitter ett signalhorn till vänster på framsidan av nedre gaffelkronan, i vägen på framsidan
så bakom det andra gaffelbenet funkade på alla tre.
 
Last edited:
Ok, det är en dag för sent... Men detta sätt funkar både för mig och för BMW (enligt instruktionsboken till S1000RR).
 

Bifogat

  • mc_transport.JPG
    mc_transport.JPG
    52.8 KB · Visningar: 263
1.jpg

Ytterligare ett förslag, funkar bra om man har en sadel som inte är hal som en ål. Annars brukar jag dra det bakre spännabandet ett varv runt bakdäcket, låser fast det bra.

Detta är det snabbaste och bästa sättet imo..
 
View attachment 350135

Ytterligare ett förslag, funkar bra om man har en sadel som inte är hal som en ål. Annars brukar jag dra det bakre spännabandet ett varv runt bakdäcket, låser fast det bra.

Detta är det snabbaste och bästa sättet imo..


Den bygeln du har runt framhjulet, kommer den från jula?
Såg att de hade billiga sådana men blev lite fundersam på om verkligen framhjulet verkligen går in i dem. (120 fram).

//T
 
och det är tyvärr totalt omöjligt i praktiken komma åt nedre gaffelkronan på en sporthoj med kåpa som jag ser det och sedan kunna dra spännbanden nedåt och åt sidan.


Jag har också CBR600RR (-06) och bandar i nedra kronan. Använder biltemas "ögleband" OCKSÅ, men drar inte så hårt och låter det mest sitta som "backup" om skiten skulle träffa fläkten. Tycker de är kanon när man lastar själv så man lätt får hojen att stå still, så kan man i lugn och ro gå runt och banda ordentligt sen.

Problemet däremot, är att man inte kan banda så brett som du förmodligen är van vid från crossarna. Kollar du lite går det att dra i ramen också om du är nojig. Men med standardkåpor kanske du måste ta av sidokåporna för att komma åt (aldrig haft dem på så jag vet inte).
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top