Alltså, det känns som om att många inte har en susning om hur man transporterar en hoj på bästa sätt men skall ändå ge tips?
Så här gör man; skruva fast två plankor i "golvet" på släpet, längst fram mot front-lemmen eller väggen in mot kupen om du har en skåpbil, lämna ett mellarum på dessa som motsvarar bredden på ditt framdäck plus en centimeter eller nått.
Dessa två plankor skall endast förhindra att framdäcket skall kunna glida i sidled, således behöver dessa inte vara speciellt höga, 45mm räcker mer än nog. (finns speciella transport "hållare" att köpa som fungerar på samma sätt och då slipper du skruva fast nått i släpet)
Sedan behöver du 3 spännband, egentligen bara två men skall du ösa på och köra lite tufft över järnvägsspår, dåliga vägar osv så är tre att föredra.
Två av spännbanden använder du fram, runt nedre delen av framgaffel, dvs runt framgaffel, precis längst ned, mao ovanför hjulaxeln, spänn dessa nedåt, snett frammåt, finns som regel öglor som passar perfekt för detta, försök ha så brant vinkel som möjligt på spännbanden, pump så pass hårt att det sitter ordentligt, pumpa några drag om vartannat på var sida och kolla så hojen står rakt, en fördel om du har en kompis som bara kan hålla i styret under tiden du pumpar fast den.
Det tredje spännbanden lännger du bara runt bakhjulet i överkant, rakt över, behövs inte alls spänna hårt, detta spännband skall endast hindra hojen från att studsa om du kör lite brutalt på dålig väg.
Spänner du fast hojen på detta sätt kan inga packboxar eller nån del av fjädringen ta skada och hojen kan stå fastspänd i en evighet utan att lida för det, den egna fjädringen i hojen kommer att fungera på samma sätt som att du kör den.
ps. se bara till att du inte har punka på framhjulet