Transmissionsolja?

Ubbe86

Medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Hej skulle byta olja till slut växeln på dotterns nyinköpta begagnade scooter. Det stod att det skulle vara 100ml alternativ 110ml. Men när jag tömde den gamla var det betydligt mera.

Jag har kollat manualen och där står det som sagt 100ml alt. 110ml.

Vågar jag starta mopeden eller är det fel? Varför fanns det så mycket innan?

Snälla har ni några ideer?

Mvh Ubbe
 
Hej skulle byta olja till slut växeln på dotterns nyinköpta begagnade scooter. Det stod att det skulle vara 100ml alternativ 110ml. Men när jag tömde den gamla var det betydligt mera.

Jag har kollat manualen och där står det som sagt 100ml alt. 110ml.

Vågar jag starta mopeden eller är det fel? Varför fanns det så mycket innan?

Snälla har ni några ideer?

Mvh Ubbe
Det som står i manualen gäller. Någon har slarvat innan, otroligt vanligt desto billigare och enklare fordon. Jag renoverar en gammal 125:a, hittar massor med konstigheter. 😊
 
Jag tyckte att den slutade driva i brända backar. Kan för mycket olja vara problemer tro?
 
Nej ingenting. När jag öppnade påfyllnadslocket såg jag ingen nivå. Bara mängden i manualen
 
Till och med Fina Märkesverkstäder gör fel och fyller lika mycket som kom ut, istället för att se till att det är korrekt nivå.

Fyll rätt mängd enligt spec. Går det att kontrollera nivån efteråt också så gör det.


Mvh
 
Jag tyckte att den slutade driva i brända backar. Kan för mycket olja vara problemer tro?

Nej men tidigare ägare kan ha trott att det var problemet och ”fyllde på”.

Ditt fel ligger snarare i variatorn och/eller remmen.


Mvh
 
Offtopic fråga. Renen förstår jag men hur slits variatorn? :cautious:
 
Slutväxeln där oljan huserar är rent mekanisk.
Dina vikter kan vara slut i primär variatorn, remmen slut, backarna slut på sekundär variatorn. Olja från överfylld transmission kan ha letat sig ut ur huset till sekundärvariatorn.
Enklast att plocka isär och kolla skicket på allt, tar inte mer än 20 minuter om du har verktyg.
 
Offtopic fråga. Renen förstår jag men hur slits variatorn? :cautious:

Vikter slits och löper inte som de skall
Gropar efter vikterna i variatorn
Gummidamm efter sliten rem orsakar problem
Osv


Eftersom du upplever problem så kan det vara en bra idé att ta isär och rengöra. Ny rem och nya vikter kostar inte många hundringar.

Är scootern värd lite mer kan ett helt nytt variatorkit vara det bästa.


Mvh
 
Frågade AI:

”ChatGPT” skrev:
I en variator på en moped är det framför allt följande delar som slits över tid:

1. Vikter (variatorrullar)
• Dessa små rullar sitter inuti variatorn och styr hur variatorn växlar.
• De slits ner och blir platta vilket ger sämre acceleration, lägre toppfart och ryckig gång.

2. Rem (variatorrem/kilrem)
• Förbinder variatorn med kopplingen/bakre remskivan.
• Slits med tiden och kan bli sprucken, töjd eller hal vilket ger slirning, kraftförlust och sämre prestanda.

3. Glidytor / glidplattor
• Små plastdetaljer som hjälper till att guida rörliga delar i variatorn.
• Slits ofta ihop med rullarna, vilket kan orsaka ojämn växling eller ljud.

4. Fjäder i tryckplattan (sekundär variator)
• Kan förlora spänst över tid vilket påverkar hur snabbt mopeden växlar upp eller ner.

5. Variatorns ytor (konor)
• De ytor där remmen löper – kan bli slitna eller få spår, vilket försämrar greppet.

När bör man byta?
• Rullarna: var 300–1000 mil beroende på kvalitet och körstil.
• Remmen: var 500–1000 mil, eller om den visar tecken på sprickor/slitage.
• Glidytor: när du byter rullarna – de slits ungefär samtidigt.


Mvh
 
Varför fanns det så mycket innan?
Anledningen är att någon har fyllt för mycket, troligen kanske från fabrik, eftersom denna olja sällan byts eller ägnas någon tanke.
Har haft två farkoster från välrenommerade japanska tillverkare som hade rejält med olja i slutväxeln, bra mycket mer än specen.
Men, som tidigare skrivits, bekymra dig inte om det, gör rätt istället.
Så, ingenting att oroa sig för.
 
Testade moppen idag, och den tuffade upp bättre faktiskt i den backen den tidigare kämpade med =)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top