Trampcykelfråga, konstig ventil?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Vad är det här för konstig ventil och hur gör man för att pumpa?
Så här såg det inte ut på min tid :va

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1306861839.212005.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1306861839.212005.jpg
    235.1 KB · Visningar: 943
Öhrm, ta ur dendär grejjen som nån tryckt ner i ventilen :D

Nej fan jag vet inte.

Är en sån där "räser-ventil". Vet inte vad dom heter men det finns adaptrar så man kan använda vanlig pump men först måste man skruva ur muttern lite. Själv avskyr jag dom där så jag har bytt till slang med bilventil istället. :tummenupp

Jag tycker det ser ut att fungera precis som vanligt, även om utformningen är lite annorlunda. Har du ens provat en vanlig pump? ^^

Skruva ut den lilla "muttern" lite och tryck ner metallpiggen längst ut så hör du att det pyser. Går att pumpa med vanlig cykelpump efter att du skruvat ut muttern, men se till att hålla pumpen rakt och still annars kan du råka böja det lilla piggen. Kallas race-ventil har jag för mig.

Har du ens provat en vanlig pump? ^^
Jajjemen! Munstycket når inte ner till den "riktiga" ventilen.

Jaja, jag får väl leta efter en passande adapter då, men jag förstår ändå inte vad den typen av räserventil ska vara bra för?
Det gick iofs räsersnabbt att tömma ur den luft som fanns kvar i slangen...

Om jag förståt det hela rätt är det för att man ska kunna hålla högre tryck i slangen. Man ska pumpa stenhårt och får pumpa däcken ganska ofta för att hålla det höga trycket.

Superlätt att trampa. :D

Det kallas prestaventil och du ska ha en prestaventiladapter, alternativt en pump som klarar prestaventil.

Prestaventil är den ventil som håller tätast och klarar högst tryck.

Dom andra ventilerna heter Schrader (den vi har på bilar och motorcyklar) samt Dunlop det vi kallar cykelventil.

Om jag förståt det hela rätt är det för att man ska kunna hålla högre tryck i slangen. Man ska pumpa stenhårt och får pumpa däcken ganska ofta för att hålla det höga trycket.

Superlätt att trampa. :D

12kg är inte ovanligt.

Man pumpar inte för att behålla trycket utan därför att man tömmer däcken när dom inte används. Annars sväller dom, tappar formen och rullar tyngre.

Race eller racerventil (presta), fungerar hur bra som helst bara du har rätt pump :) Smidigt med patron vid ev lagning/slangbyte under tur. Haft det själv på mtb´en sedan 2003, även någon hybrid och cyclocross. Adapter kan vara bra om bara har macken som luftkälla = lätt att ha med sig.

I räääässercyklar har man högt tryck, säg 7-9 bar medans på bil/hoj har man 2-3 bar.

Lite gummi = Liten volym men högt tryck

Mycket gummi = Stor volym men lägre tryck

Raceventilen är alltså tänkt att klara av högre tryck bättre.

http://www.google.se/search?um=1&hl...A&q=racerventil+cykel&spell=1&biw=936&bih=553

Jajjemen! Munstycket når inte ner till den "riktiga" ventilen.

Jaja, jag får väl leta efter en passande adapter då, men jag förstår ändå inte vad den typen av räserventil ska vara bra för?
Det gick iofs räsersnabbt att tömma ur den luft som fanns kvar i slangen...

Du har en racerventil och då finns det pumpar till den samma.

Man kan även kalla en "prestaventiladapter" för "pnutter" och bli förstådd för det mesta. :)

Angående däckstryck och cyklar: Jag jobbar alldeles bredvid en mack. Ett säkert vårtecken är när det säger "pang!" utanför fönstret ett par gånger om dagen. :hihi

Nä du vet jag tror att det är en rejserventil dedär vettu...

Tror det är en pesto ventil, såna som sitter på italienska pastamaskiner.

Man kan även kalla en "prestaventiladapter" för "pnutter" och bli förstådd för det mesta. :)

Angående däckstryck och cyklar: Jag jobbar alldeles bredvid en mack. Ett säkert vårtecken är när det säger "pang!" utanför fönstret ett par gånger om dagen. :hihi
Jag hade varit ute på en träningsrunda, hängt upp cykeln på krokarna i taket, duschat och sjunkit ner framför datorn när det small satan plötsligt. Slangen sprängde sig själv, utan att däcken nuddade något annat än fälgen :va Förbannad tur att det hände just då och inte en halvtimme innan när jag låg i 40 knyck ute på vägen :näsblod

Mycket riktigt är det en sådan ventil som landsvägscyklar har. Jag köpte en adepter som går att köpa i vilken cykelaffär som helst för att kunna pumpa vid bensinstationer/cykelaffärer etc. Räcker med en, då man kan skifta mellan fram och bakdäcket enkelt.

Jag hade varit ute på en träningsrunda, hängt upp cykeln på krokarna i taket, duschat och sjunkit ner framför datorn när det small satan plötsligt. Slangen sprängde sig själv, utan att däcken nuddade något annat än fälgen :va Förbannad tur att det hände just då och inte en halvtimme innan när jag låg i 40 knyck ute på vägen :näsblod

Har aldrig vurpat eller ens hört talas om någon som vurpat pga punktering på trampcykeln. Så de behöver du inte oroa dig för. :) Däremot kan det smälla rejält ibland, högt tryck som sagt.

Har aldrig vurpat eller ens hört talas om någon som vurpat pga punktering på trampcykeln. Så de behöver du inte oroa dig för. :) Däremot kan det smälla rejält ibland, högt tryck som sagt.
Nja, jag råkade slita sönder däcksidan på ett slicks jag hade på min förra MTB för en massa år sen, det slutade halvilla :gnissla Men det var helt klart värre när jag fick in foten i bakhjulet, man ska inte svänga med massor med nerlägg och fastna med ytterkanten på sulan i asfalten :fakta

Ska man pumpa med bilventil finns det en sats med ventiladaptrar för 19:90 på biltema, av nån jävla konstig anledning får jag köpa en sån sats/adapter varje gång jag ska fylla luft. Lägger alltid adaptern "på ett bra ställe"

Har kört med dessa ventiler sen 1990-talet så det har kostat en slant att fylla luft. :huvet

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing