Traktortråden

Det där skulle jag säga du behöver en bult för (bulten ska låsas med en ringsprint), om nu hålet på välten ser likadant ut. Det är ett vanligt sätt att koppla på prylar bakom traktorer.
Det är alltså ingen skruv, utan en riktig jävla bult (inga gängor)... Det verkar däremot helt jävla omöjligt att hitta bilder på google på dem, för man får bara upp en massa skruvjävlar. :mad:

Är hålet på välten omgjärdat av en bit metall som ser ut som en flottyrmunk är det däremot inte en sådan koppling, då behöver du ett annat drag på traktorn än det där.

Jag växte upp på ett lantbruk och har undvikit allt vad traktorer heter i många år så jag har lyckats förtränga vad allt heter. XD
 
Last edited:
Om det är en enkel tunga på välten så funkar det inte med bara en sprint, du måst ha en "gaffel" på en av grejorna annars blir det inte bra. I värsta fall får du svetsa på en extra tunga på välten.
 
Det där skulle jag säga du behöver en bult för (bulten ska låsas med en ringsprint), om nu hålet på välten ser likadant ut. Det är ett vanligt sätt att koppla på prylar bakom traktorer.
Det är alltså ingen skruv, utan en riktig jävla bult (inga gängor)... Det verkar däremot helt jävla omöjligt att hitta bilder på google på dem, för man får bara upp en massa skruvjävlar. :mad:

Är hålet på välten omgjärdat av en bit metall som ser ut som en flottyrmunk är det däremot inte en sådan koppling, då behöver du ett annat drag på traktorn än det där.

Jag växte upp på ett lantbruk och har undvikit allt vad traktorer heter i många år så jag har lyckats förtränga vad allt heter. XD

Menar du hitchkrok?
 
Om det är en enkel tunga på välten så funkar det inte med bara en sprint, du måst ha en "gaffel" på en av grejorna annars blir det inte bra. I värsta fall får du svetsa på en extra tunga på välten.

Ingen gaffel på någon av dem, finns ingen gaffel man kan montera på draget på något sätt?
 
För en ringvält skulle jag ta en bult och nylockmutter.

Edit, sorry, skruv skall det ju vara...
 
Får försöka hitta en sådan adapter att trä på draget. Men fungerar bra med en dragsprint tillsvidare. :)

Nästa fråga, vad ska man ha för skopa? Finns det någon bra allroundskopa, som både fungerar till att skyffla jord samt lite snö?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top