Traktortråden

Jag hade definitivt tagit en traktor med frontlastare om du ska nöja dig med en traktor. Det är guld värt när man ska skotta snön på gången mellan ytterdörren ut till garaget... Och ja, självfallet skyffla undan snövallen som plogbilarna lägger upp. ;)

Sedan går det att använda frontlastare till allt möjligt annat, pallgafflar, lyfta tung skit med kättingar, skyffla grus, gräva rent allmänt och mycket annat skoj.

När jag växte upp hade vi tvåhjulsdriven MF165 utan frontlastare, snö röjdes med snöslunga eller bakmonterat schaktblad, vår framfartsväg var 500m lång och låg öppet, drev alltid igen.. Traktorn funkade även fint i skogen, man kör inte fast om man lastar lagom på släpet.

Skippa frontlastaren, i den prisklassen får du bara en enkel variant som bara lyfter armarna hydraulisk och tippar skopan med en vajer.
Lastaren regleras med samma reglage som de bakre lyftarmarna och en motvikt är ett måste. I praktiken ganska oanvändbar. Crossklubben i stan har en MF35 med sådan lastare, tungstyrd med minsta last i skopan, höjden på armarna måste passas hela tiden, dragig kapell-hytt osv.
Man får mer traktor för pengarna om man köper en utan lastare. Lägg istället pengarna på en "nyare" med riktig hytt och värme. Åtminstone sent 70-tal.
MF135 och volvo BM430 små och smidiga och populära bland hästfolk, inte helt utan anledning.

Håller för en gångs skull med GuW. En frontlastare är löjligt brahagrej. Lite som en mobil. Man vet inte att man behövde den för ens man köpte den.

Vi har frontlastare på ena Valmeten och den gör man allt möjligt med från att lyfta motorer i/ur båtar, snörkotrar, mm till att flytta sprängsten och skotta.

Visst kan man göra mycket med skopa bak också men ska man lyfta något tungt högt så är det bra med frontlastaren.

Traktor

Räkna över ekonomin en gång till och försök få ihop en budgett på upp mott 50000 kr - leta sedan efter en BM430 eller kanske Ferguson 135 MED frontlastare, den kan man inte klara sig utan knappt......

Fast snöbladet skall du ha bak på traktorer i den storleken.

Det är min erfarenhet.

Räkna över ekonomin en gång till och försök få ihop en budgett på upp mott 50000 kr - leta sedan efter en BM430 eller kanske Ferguson 135 MED frontlastare, den kan man inte klara sig utan knappt......

Fast snöbladet skall du ha bak på traktorer i den storleken.

Det är min erfarenhet.

Fyrhjulsdrift, midjesrtyrning, skogskran och luftkonditionering är bra också....

Fyrhjulsdrift, midjesrtyrning, skogskran och luftkonditionering är bra också....

Ja - säkert.......men frågan är hur viktigt det är när man skall sköta hästgård!?

Kommer inte att använda traktorn dagligen utan mest som hjälpmedel och att slippa springa och fråga grannen hela tiden, men annars har han det mesta i traktorväg (storbonde).

Tänkte kolla på en MF 65, något speciellt man ska kolla på sådana? Just denna var utan frontlastare.
Men hur är det kraftuttag finns det på alla traktorer? Om man ska koppla på en slåtterbalk behövs det kraftuttag då?

Kommer inte att använda traktorn dagligen utan mest som hjälpmedel och att slippa springa och fråga grannen hela tiden, men annars har han det mesta i traktorväg (storbonde).

Tänkte kolla på en MF 65, något speciellt man ska kolla på sådana? Just denna var utan frontlastare.
Men hur är det kraftuttag finns det på alla traktorer? Om man ska koppla på en slåtterbalk behövs det kraftuttag då?

Just slåtterbalkar finns ju hjuldrivna, men antar att du vill ha något smidigare att slå med, så ja ett kraftuttag är ett måste.

mf65 har kraftuttag.
och oftast behövs kraftuttag till slåtterbalk. jag har iaf inte sett nån annan variant förutom de hästdrivna redskapen

Håller med tidigare talare, be grannen om hjälp, mycket bättre än att få tjugo olika röster som gör allt de kan för att visa att de minsann har mest kunskap och erfarenhet.

Det är idé att leta efter en traktor där du får med de redskap du behöver i köpet.
Slåtterbalk fungerar, men rotorslåtter/betesputs är betydligt bättre.
Snöblad, kärra, bakskopa och hösvans är bra att ha.

Det är idé att leta efter en traktor där du får med de redskap du behöver i köpet.

Lyssna på bonngubbarna nu! Helt klart är det så. Att sitta och leta redskap i efterhand är ett jäkla bök.
Sitter det på traktorn redan så funkar ekipaget antagligen.

Jag har en MF135 med lastare, hydraulisk dubbelverkande tilt men enkelverkande lyft, skulle inte bytt bort lastaren om jag så hade fått en ny traktor utan! Skottar snö med såna här fjuttraktorer gör man med bakskär, annars går det mest på tvären. Då är det guld att ha skopan att flytta upp snön i högar eller lasta bort den från byggnader. Och om jag inte hade haft lastaren att kunna putta loss mig när jag kört fast hade bärgningskontot varit högt! Sen är det ju klart, har du bara en liten väg att skrapa så räcker ju skäret ganska långt men traktorn blir användbar till så mkt mer med lastare. Hantera ved ex. vis är den grym till =)

Kan för övrigt rekommendera MF135, helt skottsäker konstruktion!

Lite nyfiken bara, vad för hästar ska hon ha? Ska du ha nytta av de på gården får det nog vackert vara riktiga arbetshästar, och inga ridhästar. :tungan

Volvo BM och International Harvester (McCormick) är mina favoriter. 70-talare brukar ha den bästa kompromissen mellan komfort, pris och användbarhet/hållbarhet.

IH 475 är i mångt och mycket samma traktor som BM 430, en traktor i den storleken (runt 60-70 hästar) med frontlastare med dubbelverkande hydraulik och hudraulisk tippning av skopan är riktigt användbar till mer än du kan komma på hur du än tänker! Självklart måste du ha en uppsättning pallgafflar. Dessa drar inte så mycket diesel heller, och är skapligt smidiga när bönnerna ordnar traktorrace på nån åker ;)

Äldre typ BM 230 Victor eller 350 Boxer (30 resp. 50 hk) låter rätt gott, men är för lätta och klena egentligen för att göra tyngre jobb, ty dra en mindre slotterkoss.

Vill du ha gött ljud rekommenderar jag BM 810/814 eller liknande med rakt rör och en plog bakom och köra fram och tillbaka med djupt skär, frugan blir dock kanske inte så glad om d plogarupp gräsmattan, men skit i det, ska till innan hon överröstar 130 hk 5,2-liters turbosexa med rak pipa :D

Ja, de som är intressanta är de med lite tillbehör, helst snöplog. Kärra hittade jag i skogsbrynet när jag slog ner gräset med röjsågen. Har nog stått ett tag, men ett par nya däck och lite uppsmörjning så är den nog användbar. :)

Lite nyfiken bara, vad för hästar ska hon ha? Ska du ha nytta av de på gården får det nog vackert vara riktiga arbetshästar, och inga ridhästar. :tungan

Jag har nollkoll på hästar, men gissar att det är standard hästar :p De kanske duger till att beta upp gräset iaf. :)

Trodde tråden var skapad av Startstriker, blev aningens förvånad :)

Trådlyft! :)

Så här nästan två år efter tråden startades så har jag skaffat en gammal mf35.
Men en ganska korkad fråga. :dummer
Jag har en ringvält som jag ska koppla efter traktorn, draget på välten är en ögla och samma sak på traktorn (enligt bilden). Är det bara att lägga ringvältens drag ovanpå traktorns och fästa ihop dessa med en sprint eller en bult av något slag, är det inte risk att välten hoppar rundor då?

Till mitt försvar är jag helt grön på traktorer :näsblod

IMAG0522.jpg

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna