Tragikomisk träning på Gelleråsen.

Byt din fälg, den är kass, jag orkar inte leta kompressorer åt dig igen

FL skrev:
Jag observerade det hela från andra sidan staketet (#82) och det såg ut att vara mycket skruva :) Hade samma funderingar rörande däcksval då jag hade regndäck med men var för slö för att börja kränga vilket jag tror blev rätt till slut då man fick 1½ pass på torrt ivf samt slapp en massa arbete :tungan
Bara hoppas vädret är stabilare åt ena eller andra hållet kommande onsdag!

Ja, det hade varit bättre att göra som jag tänkte: behålla slicksen på och invänta uppehåll i regnet. Men material- och masspsykos drabbar lätt och även jag började fåna mig med regndäck.

Angående stabilt väder är det bara garanterat högtryck som får mig att åka till Gelleråsen igen.

Nyteknik skrev:
Been there, done that. Inte ens en däckverkstad kunde utan stor möda få ut däcket med ventilen borttagen. Och som jag skrev är en portabel kompressor av Biltemakaliber helt chanslös.
Nä, det gäller att ha en kompressor (och tank) med rejält flöde.
Jag har en gång fått ta till spännband (ett rejält) runt ett däck. Genom att "pumpa" ihop spännbandet så veks däckssidorna ut mot fälgkanten och det gick att börja fylla luft. Kanske kan vara en idé men det ska vara ett kraftigt (helst 50 mm) spännband.

Trevlig läsning, bra och roligt skrivet.

Dagens absoluta höjdpunkt var att få se Pär Utterstörm kränga däck med ett (1) däckjärn. Hade någon frågat mig innan hade jag sagt att det är omöjligt men nu har jag sett det med egna ögon.

Annars var det kul att få testa riktiga regndäck och att köra med slicks på blöt asfalt.

Robban_C skrev:
Nä, det gäller att ha en kompressor (och tank) med rejält flöde.
Jag har en gång fått ta till spännband (ett rejält) runt ett däck. Genom att "pumpa" ihop spännbandet så veks däckssidorna ut mot fälgkanten och det gick att börja fylla luft. Kanske kan vara en idé men det ska vara ett kraftigt (helst 50 mm) spännband.

Been there, done that...

:huvet

Jaså det också. Och jag som trodde jag kunde tillföra något nyttigt. :D

Robban_C skrev:
Jaså det också. Och jag som trodde jag kunde tillföra något nyttigt. :D

Nej, hela Sveistads depå med sin samlade kunskap och portabla småkompressorer försökte utan att lyckas. Det krävdes tryckluften i OK´s gör-det-själv-hall –*då fixade jag det själv på 2 minuter.

Två olika däck har varit precis lika svåra att få ut på denna fälg. Så att det skulle vara otur med däcken och inte fälgen verkar osannolikt. Frågan är vad det är för fel. Gissa att jag får ta den till en fälgverkstad för granskning.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden