Tragikomisk träning på Gelleråsen.

Byt din fälg, den är kass, jag orkar inte leta kompressorer åt dig igen
 
FL skrev:
Jag observerade det hela från andra sidan staketet (#82) och det såg ut att vara mycket skruva :) Hade samma funderingar rörande däcksval då jag hade regndäck med men var för slö för att börja kränga vilket jag tror blev rätt till slut då man fick 1½ pass på torrt ivf samt slapp en massa arbete :tungan
Bara hoppas vädret är stabilare åt ena eller andra hållet kommande onsdag!

Ja, det hade varit bättre att göra som jag tänkte: behålla slicksen på och invänta uppehåll i regnet. Men material- och masspsykos drabbar lätt och även jag började fåna mig med regndäck.

Angående stabilt väder är det bara garanterat högtryck som får mig att åka till Gelleråsen igen.
 
Nyteknik skrev:
Been there, done that. Inte ens en däckverkstad kunde utan stor möda få ut däcket med ventilen borttagen. Och som jag skrev är en portabel kompressor av Biltemakaliber helt chanslös.
Nä, det gäller att ha en kompressor (och tank) med rejält flöde.
Jag har en gång fått ta till spännband (ett rejält) runt ett däck. Genom att "pumpa" ihop spännbandet så veks däckssidorna ut mot fälgkanten och det gick att börja fylla luft. Kanske kan vara en idé men det ska vara ett kraftigt (helst 50 mm) spännband.
 
Trevlig läsning, bra och roligt skrivet.

Dagens absoluta höjdpunkt var att få se Pär Utterstörm kränga däck med ett (1) däckjärn. Hade någon frågat mig innan hade jag sagt att det är omöjligt men nu har jag sett det med egna ögon.

Annars var det kul att få testa riktiga regndäck och att köra med slicks på blöt asfalt.
 
Robban_C skrev:
Nä, det gäller att ha en kompressor (och tank) med rejält flöde.
Jag har en gång fått ta till spännband (ett rejält) runt ett däck. Genom att "pumpa" ihop spännbandet så veks däckssidorna ut mot fälgkanten och det gick att börja fylla luft. Kanske kan vara en idé men det ska vara ett kraftigt (helst 50 mm) spännband.

Been there, done that...

:huvet
 
Jaså det också. Och jag som trodde jag kunde tillföra något nyttigt. :D
 
Robban_C skrev:
Jaså det också. Och jag som trodde jag kunde tillföra något nyttigt. :D

Nej, hela Sveistads depå med sin samlade kunskap och portabla småkompressorer försökte utan att lyckas. Det krävdes tryckluften i OK´s gör-det-själv-hall –*då fixade jag det själv på 2 minuter.

Två olika däck har varit precis lika svåra att få ut på denna fälg. Så att det skulle vara otur med däcken och inte fälgen verkar osannolikt. Frågan är vad det är för fel. Gissa att jag får ta den till en fälgverkstad för granskning.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top