Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Känns ganska hopplöst att snacka med någon som går in på hårklyverier istället för att försöka förstå bilden i ett stort perspektiv.
Jag skulle kunna måla upp ett annat exempel men jag avstår då du ändå bara kommer söka alternativa lösningar på exemplet.

Alla elektroniska prylar brukar dessutom börja skapa problem med tiden. Jag har tex fått koppla ur mitt billarm eftersom det börjat leva sitt eget liv och jag vill inte riskera att stå 40 mil hemifrån utlåst från min bil eller en imobilizer som inte tycker jag ska köra min egen bil. Bilen ifråga är från 2000 och larmet är antagligen av samma årsmodell.

Hur kul är det när ett av tillverkaren fast alkolås börjar bråka? Det kommer inte vara lika lätt att koppla ur som mitt larm. Kanske står jag 5 mil ute i skogen och min arbetskompis har satt motorsågen i benet och är på väg att förblöda.

Ja precis, det är fler som begår självmord i Sverige än vad som kör ihjäl sig. För övrigt skulle jag nog själv överväga ta livet av mig om samhället såg ut som ni trygghetsnarkomaner vill ha det.

Du får gärna förklara för mig vad du menar med hårklyverier.
För det finns alltid olika lösningar på alla problem, och jag diskuterar gärna olika lösningar på ett problem. Det är liksom via såna typer av diskussioner som en lösning som fungerar bra kommer att växa fram. När dialogen blir ett skyttegravskrig där båda säger att den andra har fel, och vägrar lyssna på den andres argument så har vi liksom ett låst läge.

Det är just i det stora perspektivet jag försöker se detta.

Det talas om att 1/3 som dör i trafiken är alkoholpåverkade.
Om vi leker med tanken att alla fordon hade alkolås, så hade kunnat rädda en stor del av dessa och även några av den nyktra 2/3 delen som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle.
Teoretiskt sett skulle vi då kunna rädda runt 100 människors liv. I verkligheten troligen mindre då några av olyckorna ändå hade skett pga förare med dåligt omdöme.

Kommer införandet av alkolås resultera i att vi teoretiskt får fler personer som dör/blir svårt skadade till följd av att ett fordon inte startar pga att alkolåset krånglar, än vad vi har att den alkoholpåverkade kunde starta bilen?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du får gärna förklara för mig vad du menar med hårklyverier.
För det finns alltid olika lösningar på alla problem, och jag diskuterar gärna olika lösningar på ett problem. Det är liksom via såna typer av diskussioner som en lösning som fungerar bra kommer att växa fram. När dialogen blir ett skyttegravskrig där båda säger att den andra har fel, och vägrar lyssna på den andres argument så har vi liksom ett låst läge.


Det är just i det stora perspektivet jag försöker se detta.

Det talas om att 1/3 som dör i trafiken är alkoholpåverkade.
Om vi leker med tanken att alla fordon hade alkolås, så hade kunnat rädda en stor del av dessa och även några av den nyktra 2/3 delen som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle.
Teoretiskt sett skulle vi då kunna rädda runt 100 människors liv. I verkligheten troligen mindre då några av olyckorna ändå hade skett pga förare med dåligt omdöme.

Kommer införandet av alkolås resultera i att vi teoretiskt får fler personer som dör/blir svårt skadade till följd av att ett fordon inte startar pga att alkolåset krånglar, än vad vi har att den alkoholpåverkade kunde starta bilen?

Är du på riktigt? eller började ditt hojande i går?

Att inte inse att vi är under en skev attack är förundrande faktiskt!


Läs på förhelvete, det finns trådar som folk slagit sig nästan olagliga för...

Om det funnits en punkt 33 som sade "får vi bort MC från vägarna så lovar vi att diabetes, cancer och annat ont kommer att försvinna" så hade jag stått i kö för att lämna kortet, men nu är det ju inte så utan en rent nyckeltalsproducarad lista utan en uns av verklighet.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kommer införandet av alkolås resultera i att vi teoretiskt får fler personer som dör/blir svårt skadade till följd av att ett fordon inte startar pga att alkolåset krånglar, än vad vi har att den alkoholpåverkade kunde starta bilen?

Jadu, efter det senaste paret veckors händelser när jag pendlat lite längre avstånd dagligen på hoj har jag kommit fram till att jag nog hellre har fyllon än pensionärer i trafiken. Få gånger jag varit så rädd för en bil som när någon som varken ser, hör eller har någon som helst fordonskontroll kommer körandes, visserligen aldrig hårt, men med hög situationshastighet i köer, på parkeringar, eller in bland lagerhyllorna på kneget.
:provocera
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, tydligt är att Tragikverket och Jörgen Persson inte vill att vi är aktiva förare som tänker själva utan i stället överlåter alla komplicerade riskbedömningar till storebror - blind lydnad och kadaverdisciplin är modellen för oss trafikanter i allmänhet och motorcyklister i synnerhet!

Det ställer nedanstående situation i nytt ljus:

image.jpg

Hur gör jag? Instinktivt skulle jag ju gärna köra moturs, min egen riskbedömning säger mig att det kan göra ont annars. Men å andra sidan - för att undvika att samhället gör medeltid av hela hojkollektivet blir det väl bäst om jag inte tänker så mycket utan följer anvisningarna!

Episkt :rofl

Källa: http://na.se/nyheter/orebro/1.3147561-nya-vagmarkeringar-vad-galler-har-

Tänk om de kunde ändra attityd i Strategigruppen lika snabbt som de tydligen kan måla om...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag väntar fortfarande på svar på det mail jag skickat till samtliga riksdagspartier om deras syn på Trafikverkets lista. Har ännu inte fått något ordentligt svar från något parti.

Centerpartiet svarar att de skall ta frågan vidare med ansvariga riksdagsledamöter och handläggare på riksdagskansliet och hoppas kunna återkomma med ett utförligt svar inom någon vecka.

Sverigedemokraterna hänvisar till deras företrädare i trafikutskottet som nu fått ett mail.

Från övriga partier enbart automatsvar eller tystnad än så länge.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är lite förvånad - tidigare i veckan lade Suzuki ut ett meddelande på ansiktsboken med rubriken att "Sänkta hastighetsgränser uppges spara 17 liv per år", av allt att döma med den i tråden tidigare länkade VTI-undersökningen som bas.

Allt väl så långt, vi var några som svarade på temat att vi undrade varför svårt skadade inte minskade och hur sänkta gränser för riktiga motorcyklister skulle komma tillrätta med de körkortslösa etc. Inte ett enda svar så långt jag sett intill dags dato.

I går morse publicerade så Triumph samma text, bara en annan bild. Nu börjar det bli intressant. Är detta någon form av Tragikverksledd kampanj för att motorcyklister ska sluta ställa bråkiga och svåra frågor? Att vi inte får ifrågasätta den heliga sanningen angående hastighet? Är detta öppna brev och den efterföljande debatten tillräckligt för att vi ska orsaka en samverkan inom leden?

Coolt. Blir spännande att se om och i så fall när de andra generalagenterna publicerar samma text. Och om Duells, Dunlop etc följer efter i samma ledband... :foliehatt :)
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Är du på riktigt? eller började ditt hojande i går?

Att inte inse att vi är under en skev attack är förundrande faktiskt!


Läs på förhelvete, det finns trådar som folk slagit sig nästan olagliga för...

Om det funnits en punkt 33 som sade "får vi bort MC från vägarna så lovar vi att diabetes, cancer och annat ont kommer att försvinna" så hade jag stått i kö för att lämna kortet, men nu är det ju inte så utan en rent nyckeltalsproducarad lista utan en uns av verklighet.

Nej jag började inte köra MC igår.

Jag tycker också att den där listan är löjlig. Detta för att många punkter inte är praktiskt genomförbara, och de få punkterna som sen är kvar är bara riktade till motorcyklister och inte till alla fordon.
Jag tycker att motorcykelkollektivet obefogat får bära hundhuvudet och stå till svars för de problem som finns i trafiken där vi är inblandade. Trafikverket har angripit problemet på fel sätt, genom att försöka få motorcykelkollektivet som grupp få betala för dessa problem, där vi är de som får betala (i form av skador då vi är relativt oskyddade) men kanske inte är grund orsaken till problemet.

Men för att få in Trafikverket på rätt spår så måste vi använda en vettig argumentation, så att det blir en saklig diskussion.
Allt jag gjort är att jag ifrågasatt Two Stroke Man:s argument att inte införa tex alkolås i våra fordon. Då jag tycker att vi inte ska använda oss av en argumentation där vi tar upp scenarion som kommer inträffa ganska sällan som en orsak till att låta bli.

Om jag använder samma argumentation för kravet att vi ska använda bälte i våra bilar.
"Jag tycker vi ska ta bort kravet på att använda bälte i våra bilar! För i AB läste jag om en kille som sladdade av vägen och landade på taket i ett vattenfyllt dike där han drunknade pga att han inte fick upp bältet."
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jadu, efter det senaste paret veckors händelser när jag pendlat lite längre avstånd dagligen på hoj har jag kommit fram till att jag nog hellre har fyllon än pensionärer i trafiken. Få gånger jag varit så rädd för en bil som när någon som varken ser, hör eller har någon som helst fordonskontroll kommer körandes, visserligen aldrig hårt, men med hög situationshastighet i köer, på parkeringar, eller in bland lagerhyllorna på kneget.
:provocera

Jag håller inte med dig om att hellre ha fyllon på vägarna. Men jag håller med om att det är ett bekymmer med en åldrande befolkning som är ute i trafiken som förare lite för länge. Och spännvidden på hur kapabel en 70-åring är bakom ratten är stor i den åldern.

Så förslaget kanske skulle kunna se ut så här.

Hej Trafikverket.

Jag SJP har ett förslag som jag tror skulle kunna minska olyckorna i trafiken. Jag har under mina år på vägarna noterat att det uppstår många olyckstillbud i och omkring äldre förare som inte riktigt hänger med längre pga att kropp och knopp förfaller.
Så mitt förslag till er är att inför ett regelverk som gör att inför att ett körkort ska förnyas så ska föraren genomgå en uppkörning och teoriprov.
På så vis får föraren fräscha upp sina teoretiska kunskaper och visa att han/hon är tillräckligt kapabel att framför sitt fordon på ett säkert sätt.


Om vi alla kom med egna konstruktiva förslag till hur vi tror att trafiksäkerheten kan förbättras, så blir det en så mycket bättre diskussion.
Här gör SMC ett bra jobb för oss motorcyklister, där de kommer med förslag till hur våran säkerhet kan förbättras.
I många trafiksäkerhets diskussioner så blir det lätt att alla förslag på förbättringar mottas negativt, men det ges heller inga alternativa förslag till hur vi kan göra istället.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Nej, tydligt är att Tragikverket och Jörgen Persson inte vill att vi är aktiva förare som tänker själva utan i stället överlåter alla komplicerade riskbedömningar till storebror - blind lydnad och kadaverdisciplin är modellen för oss trafikanter i allmänhet och motorcyklister i synnerhet!

Det ställer nedanstående situation i nytt ljus:

View attachment 423562

Hur gör jag? Instinktivt skulle jag ju gärna köra moturs, min egen riskbedömning säger mig att det kan göra ont annars. Men å andra sidan - för att undvika att samhället gör medeltid av hela hojkollektivet blir det väl bäst om jag inte tänker så mycket utan följer anvisningarna!

Episkt :rofl

Källa: http://na.se/nyheter/orebro/1.3147561-nya-vagmarkeringar-vad-galler-har-

Tänk om de kunde ändra attityd i Strategigruppen lika snabbt som de tydligen kan måla om...

Haha tror någon hade en dålig dag på jobbet den där dagen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag måste bara inflika att polisen redan i dagsläget tillämpar punkt 24 i listan.
Förvisso inte i stor skala, men det görs ändå

24. Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag

Hur vet jag då undrar ni då...
Jo, Torbjörn Karlsson, länsvakthavande befäl vid polisen i Uppsala säger det i en intervju till UNT angående ett streetrace som skedde i Uppsala igår.
Han säger:
"Vi filmar allting sedan kommer vi bland annat att kontakta försäkringsbolagen. Om någon till exempel har blockerat en väg så kommer försäkringsbolaget att få reda på det."

Artikeln:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/hundratals-bilar-deltog-i-streetrace-3877204.aspx

Vilket lagrum har polisen för att på detta sätt, på eget bevåg, ge privata bolag information om enskilda individer och eventuella överträdelser de gjort sig skyldiga till?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vilket lagrum har polisen för att på detta sätt, på eget bevåg, ge privata bolag information om enskilda individer och eventuella överträdelser de gjort sig skyldiga till?
Inget alls tror jag. Ett utdrag från polisregistret kunde möjligen FB begära av Dig, men jag känner inte till något fall där polisen, vid sidan av en brottsutredning, har rätt att lämna ut uppgifter om individer.

Förmodligen krävs lagändring för ett sådant agerande och förmodligen är det
nog ett skrämskott från polismannens sida. Eller vet Du om någon faktiskt drabbats av detta? I så fall skulle det kunna vara ett fall för JO...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej, tydligt är att Tragikverket och Jörgen Persson inte vill att vi är aktiva förare som tänker själva utan i stället överlåter alla komplicerade riskbedömningar till storebror - blind lydnad och kadaverdisciplin är modellen för oss trafikanter i allmänhet och motorcyklister i synnerhet!

Det ställer nedanstående situation i nytt ljus:

View attachment 423562

Hur gör jag? Instinktivt skulle jag ju gärna köra moturs, min egen riskbedömning säger mig att det kan göra ont annars. Men å andra sidan - för att undvika att samhället gör medeltid av hela hojkollektivet blir det väl bäst om jag inte tänker så mycket utan följer anvisningarna!

Episkt :rofl

Källa: http://na.se/nyheter/orebro/1.3147561-nya-vagmarkeringar-vad-galler-har-

Tänk om de kunde ändra attityd i Strategigruppen lika snabbt som de tydligen kan måla om...

Åkte förbi den igår. :)
Dom har målat över och om den nu. Men det syns tydligt hur den såg ut. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inget alls tror jag. Ett utdrag från polisregistret kunde möjligen FB begära av Dig, men jag känner inte till något fall där polisen, vid sidan av en brottsutredning, har rätt att lämna ut uppgifter om individer.

Förmodligen krävs lagändring för ett sådant agerande och förmodligen är det
nog ett skrämskott från polismannens sida. Eller vet Du om någon faktiskt drabbats av detta? I så fall skulle det kunna vara ett fall för JO...
Vet ingen som drabbats, då jag inte vet hur man skulle kunna drabbas av det.
Dvs. vad gör försäkringsbolagen?
Ger dig en högre premie då de bedömer att risken är större eller nekar ersättning vid skada framöver..?
Med andra ord kommer nog ingen som drabbas förstå varför de drabbas. Det sker i det fördolda.

Och jag är lite naiv av mig och tror faktiskt att poliser talar sanning när de säger saker. Speciellt till media :rodnar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller inte med dig om att hellre ha fyllon på vägarna. Men jag håller med om att det är ett bekymmer med en åldrande befolkning som är ute i trafiken som förare lite för länge. Och spännvidden på hur kapabel en 70-åring är bakom ratten är stor i den åldern.

Så förslaget kanske skulle kunna se ut så här.

Hej Trafikverket.

Jag SJP har ett förslag som jag tror skulle kunna minska olyckorna i trafiken. Jag har under mina år på vägarna noterat att det uppstår många olyckstillbud i och omkring äldre förare som inte riktigt hänger med längre pga att kropp och knopp förfaller.
Så mitt förslag till er är att inför ett regelverk som gör att inför att ett körkort ska förnyas så ska föraren genomgå en uppkörning och teoriprov.
På så vis får föraren fräscha upp sina teoretiska kunskaper och visa att han/hon är tillräckligt kapabel att framför sitt fordon på ett säkert sätt.


Om vi alla kom med egna konstruktiva förslag till hur vi tror att trafiksäkerheten kan förbättras, så blir det en så mycket bättre diskussion.
Här gör SMC ett bra jobb för oss motorcyklister, där de kommer med förslag till hur våran säkerhet kan förbättras.
I många trafiksäkerhets diskussioner så blir det lätt att alla förslag på förbättringar mottas negativt, men det ges heller inga alternativa förslag till hur vi kan göra istället.

Eller
Hej Trafikverket! Vet ni om att ett flertal svenska motorcyklister blir strimlade till döds varje år i era vajerräcken?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vet ingen som drabbats, då jag inte vet hur man skulle kunna drabbas av det.
Dvs. vad gör försäkringsbolagen?

...Och jag är lite naiv av mig och tror faktiskt att poliser talar sanning när de säger saker. Speciellt till media :rodnar
Ptjaa, jag är skeptisk bara för att det inte förefaller mig helt rumsrent när det gäller rättskydd - inte för att jag misstror Dig på något vis :)

Det enda jag kan hitta är ett utökat samarbete när det gäller brottsutredningar, t ex i samband med brand, skadegörelse etc: https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter...utredningar-samt-minska-forsakringskostnader/

Jag har inte ringt en vän men tror mig ändå veta att Din fråga kommer att dryftas med någon som begriper detta bättre än mig - på något vis lär det så småningom dyka upp ett svar...
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Enligt mig spelar det ingen roll om några punkter på listan kan tänkas vara bra. Sitter man och fantiserar ihop en dylik lista så är man dum i huvet och förtjänar inte att tas på allvar, varken nu eller i framtiden.

Jag vill inte ge legitimitet till någon som öht kan tänkas författa något dylikt och sen spelar det ingen roll om man gör andra bra saker i övrigt. Även om inga punkter någonsin kommer verkställas så finns ju uppenbarligen dessa "åsikter" hos trafikverket och därmed förtjänar de att spottas på.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
2014 körde fler ihjäl sig på trampcykel (34 st) än på mc (31 st).
Med tanke på att hela 137 personer drunknade kanske det är dags att hastighetsbegränsa badande?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men myndigheterna hatar motorcyklister, inte varesig badande eller trampcyklister. I det ligger skillnaden.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top