Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så väldans bra skrivet! :tummenupp

Tyvärr verkar Tragikvärket inte ens vara i närheten av lådan så vi är körda om vi inte hjälps åt. :(

Man måste inte köra liknande hoj som jag kör, man måste inte köra som jag kör men för i H-E vi måste hålla ihop för även om man åker bil på två hjul så ser de ingen skillnad på oss... :(

Och då är SMC den enda som kan företräda oss. Enade vi stå, söndrade vi falla...

Men prata trafik med din omgivning, diskutera hastighetsmantrat och det lämpliga att köra fordonet och inte bara åka med och messa, prata i telefon och annat som tar koncentration från trafiken...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Addera gärna till procenttalen ovan att bilister är vållande i 9 av 10 krockar mellan motorcykel och bil (enl. IF 2011) och att 10% av de omkomna motorcyklisterna dog mot Trafikverkets mördarräcken!
Läste nu i senaste MC-folket att det ändå är MC-förarens fel. I en intervju med Persson så säger han att det är p.g.a. att MC håller mer än 10 km/h för fort när man krockar så det är i alla fall vårt fel att vi krockar. Även om bilisterna svänger ut framför. Vårt fel...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Addera gärna till procenttalen ovan att bilister är vållande i 9 av 10 krockar mellan motorcykel och bil (enl. IF 2011) och att 10% av de omkomna motorcyklisterna dog mot Trafikverkets mördarräcken!
Läste nu i senaste MC-folket att det ändå är MC-förarens fel. I en intervju med Persson så säger han att det är p.g.a. att MC håller mer än 10 km/h för fort när man krockar så det är i alla fall vårt fel att vi krockar. Även om bilisterna svänger ut framför. Vårt fel...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Läste nu i senaste MC-folket att det ändå är MC-förarens fel. I en intervju med Persson så säger han att det är p.g.a. att MC håller mer än 10 km/h för fort när man krockar så det är i alla fall vårt fel att vi krockar. Även om bilisterna svänger ut framför. Vårt fel...
Det där uttalandet har ingen bäring alls. Jag har så klart inga problem att folk kör fort när jag ska svänga in på en annan väg, är inte svårt att bedöma om det är läge att svänga ut. Men en sak jag inte skulle kunna bedöma med någon större säkerhet är om bilen/hojen närmar sig med 100 eller 110 km/h. Jag tror väldigt få kan bedöma farten på så sätt utom möjligen lasersnutar som faktiskt får en hel del träning och att dom hela tiden får facit. Vem är den där Persson? Knappast vetenskapsman i alla fall.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vem är den där Persson? Knappast vetenskapsman i alla fall.
Jörgen Persson - TragikVärket Borlänge, projektledare för MC- och mopedstrategigruppen.

Nej, det rimmar illa med stenhårda krav på statistiskt säkerställda underlag så fort något pekar på brister i Värkets verklighetsuppfattning medan detta påstående saknar all statistisk grund och endast ägnas åt att misstänkliggöra den drabbade parten - motorcyklisten.

Men visst. Det finns fall där det gått dubbla skyltade hastigheten och däröver. Att farten saknat betydelse i de fallen påstår väl ingen? Men att hänvisa till att överträdelser på några km/h med automatik skulle flytta skuldbördan till motorcyklisten är bara så dåligt...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det där uttalandet har ingen bäring alls. Jag har så klart inga problem att folk kör fort när jag ska svänga in på en annan väg, är inte svårt att bedöma om det är läge att svänga ut. Men en sak jag inte skulle kunna bedöma med någon större säkerhet är om bilen/hojen närmar sig med 100 eller 110 km/h. Jag tror väldigt få kan bedöma farten på så sätt utom möjligen lasersnutar som faktiskt får en hel del träning och att dom hela tiden får facit. Vem är den där Persson? Knappast vetenskapsman i alla fall.

Nu har jag inte kollat att citatet stämmer men, tror du att han baserar uttalandet på bedömningar från ögonvittnen/folk som uttalar sig huruvida de tycket den specifika mc:n körde 5, 10 eller 15 km/h för fort vid en olycka?

Om han gör det uttalandet så borde det rimligen finnas något mer bakom citatet, typ bromsspår, deformationszoner osv från denna typ av olyckor som man gör en generalisering ifrån.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
någon skrev om av trubbning här och tyvärr så stämmer det att man blir lätt avtrubbad när man hör någon form av mantra rabblas om å om igen och det ända som är orsak till olyckor är hastighet enligt trafikverkets mantra.men börjar man tänka lite logiskt så är det ganska sällan olyckor beror på hög hastighet däremot blir konsekvenserna större om hastigheten är hög och man kör in i tex en bil som svänger ut å skiter i att det är stopplikt eller byter fil utan att blinka.det riktigt tragiska är ju att vi betalar dessa inkompetent stollar deras löner med div skatter och avgifter.men som old badger skrev att söndrade vi falla enade vi stå är helt rätt vi borde ställa högre krav på dom som anställer stollarna på trafikverket vilket borde vara våra politiker en sådan som den där persson borde aldrig ha fått jobbet överhuvudtaget efter som han inte har kompetensen för det å nu när han har det så borde han få sparken
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det där jävla miffot på crosshojen i Frölunda höll på att köra ihjäl mig och några andra när vi kom ut från torget. Han kom i typ 70 blås på cykelbanan 5 meter utanför ingången....

Vad är det som håller på att hända med det svenska samhället? Totalt förfall! :huvet
Polisen gör ju definitivt inget vettigt iallafall. Faan vet vad de sysslar med?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men en sak jag inte skulle kunna bedöma med någon större säkerhet är om bilen/hojen närmar sig med 100 eller 110 km/h. Jag tror väldigt få kan bedöma farten på så sätt utom möjligen lasersnutar som faktiskt får en hel del träning och att dom hela tiden får facit.

Det finns fall där det gått dubbla skyltade hastigheten och däröver. Att farten saknat betydelse i de fallen påstår väl ingen? Men att hänvisa till att överträdelser på några km/h med automatik skulle flytta skuldbördan till motorcyklisten är bara så dåligt...


När jag växte upp, när jag tog mina körkort och några decennier efteråt så trummades budskapet ut i alla kanaler:

"Det är svårt att bedöma hastighet på fordon som kommer emot en, vare sig man själv kör och planerar en omkörning, eller står stilla och skall ut på en större väg.
Svårt.

Svårt som i krävande, alltså något man behövde träna sig på, något som tarvade extra omsorg, något som innebar en risk om man slarvade med det. Något man måste tänka på, något man måste ta med i beräkningen.

Sedan hände något.
Problemet fanns plötsligt inte längre. Eftersom det varken diskuterades eller informerades om. All trafikpropaganda försvann, alla trafikkampanjer drogs in. För dom hjälpte inte. För det hade Tingvall bestämt. Det var bättre att lägga pengarna på vajerräcken.
Dödsräcken för oss motorcyklister.

Därför var det inte längre var "svårt" att bedöma hastighet på ett annalkande fordon.
Efter något decennium med noll vision kunde man sedan se poliser uttala sig i tidningar om olyckor där man urskuldade bilister som kört ut framför motorcyklar med att det var omöjligt att bedöma hastighet på en motorcykel.

Omöjligt.

Från "svårt" = krävande/viktigt/angeläget, till "omöjligt" = Ingen idé att ens försöka, på lite drygt ett decennium.

Tack för den, Trafikverket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När jag växte upp, när jag tog mina körkort och några decennier efteråt så trummades budskapet ut i alla kanaler:

"Det är svårt att bedöma hastighet på fordon som kommer emot en, vare sig man själv kör och planerar en omkörning, eller står stilla och skall ut på en större väg.
Svårt.

Svårt som i krävande, alltså något man behövde träna sig på, något som tarvade extra omsorg, något som innebar en risk om man slarvade med det. Något man måste tänka på, något man måste ta med i beräkningen.

Sedan hände något.
Problemet fanns plötsligt inte längre. Eftersom det varken diskuterades eller informerades om. All trafikpropaganda försvann, alla trafikkampanjer drogs in. För dom hjälpte inte. För det hade Tingvall bestämt. Det var bättre att lägga pengarna på vajerräcken.
Dödsräcken för oss motorcyklister.

Därför var det inte längre var "svårt" att bedöma hastighet på ett annalkande fordon.
Efter något decennium med noll vision kunde man sedan se poliser uttala sig i tidningar om olyckor där man urskuldade bilister som kört ut framför motorcyklar med att det var omöjligt att bedöma hastighet på en motorcykel.

Omöjligt.

Från "svårt" = krävande/viktigt/angeläget, till "omöjligt" = Ingen idé att ens försöka, på lite drygt ett decennium.

Tack för den, Trafikverket.

Jo, jag har också körkort sedan 34 år och då var det inget konstigt att det krävdes någonting av mig som fordonsförare, nu räcker det att "hålla" hastigheten, vara nykter och ha bilbälte så blir man en "säker" förare som uppfyller Noll Vision. :huvet

Men tyvärr är vi i minoritet i trafiken och även om majoriteten av oss hojåkare kör på, vad vi tycker, ett hyfsat sätt och hela tiden försöka bli bättre så är det inte vi som syns, det är bombarna, tjyvarna och de körkortslösa... :(
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
När jag växte upp, när jag tog mina körkort och några decennier efteråt så trummades budskapet ut i alla kanaler:

"Det är svårt att bedöma hastighet på fordon som kommer emot en, vare sig man själv kör och planerar en omkörning, eller står stilla och skall ut på en större väg.
Svårt.

Svårt som i krävande, alltså något man behövde träna sig på, något som tarvade extra omsorg, något som innebar en risk om man slarvade med det. Något man måste tänka på, något man måste ta med i beräkningen.

Sedan hände något.
Problemet fanns plötsligt inte längre. Eftersom det varken diskuterades eller informerades om. All trafikpropaganda försvann, alla trafikkampanjer drogs in. För dom hjälpte inte. För det hade Tingvall bestämt. Det var bättre att lägga pengarna på vajerräcken.
Dödsräcken för oss motorcyklister.

Därför var det inte längre var "svårt" att bedöma hastighet på ett annalkande fordon.
Efter något decennium med noll vision kunde man sedan se poliser uttala sig i tidningar om olyckor där man urskuldade bilister som kört ut framför motorcyklar med att det var omöjligt att bedöma hastighet på en motorcykel.

Omöjligt.

Från "svårt" = krävande/viktigt/angeläget, till "omöjligt" = Ingen idé att ens försöka, på lite drygt ett decennium.

Tack för den, Trafikverket.
+1 förutom att du saxade i mitt citat så halva poängen med mitt inlägg försvann ;)
 

Raderad medlem 51742

Guest
UPPDATERING: Då kan vi även lägga svaret från Vänsterpartiet till handlingarna (om man nu kan kalla det ett svar).


Vänsterpartiet
Tack för din fråga. Förslagen nedan är nya för oss och inget vi tagit ställning till. I händelse av att något av dessa förslag skulle hamna i riksdagen för behandling så kommer vi att bereda ställningstagande i samband med det. Men det är inget som är aktuellt för närvarande.


Sverigedemokraterna
Vill bara berätta av vi inte har hunnit titta på detta ännu, har fullt upp med budgetarbetet. Men rent spontant verkar förslagen helt vansinniga, jag återkommer till dig.


Centerpartiet
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.


Miljöpartiet
När det gäller Trafikverkets förslag så är det svårt att ta politisk ställning till helheten utan att först ha utrett de enskilda förslagen mer. En del av förslagen är minst sagt ”beskedliga”, exempelvis förslagen om att sprida kunskap om dagens regler. Dessa förslag ställer vi oss så klart helt bakom. När det gäller några av de andra förslagen så ser vi att det finns en del tveksamheter, exempelvis att ha körkortsindragning vid olika hastigheter för olika fordon. Här bör samma regler gälla för alla, och fokus bör istället ligga på att använda fartkameror eller fler kontroller. Alkolås är en fråga som MP drivit länge, men vi skulle hellre se att det på sikt infördes på alla fordon, inte bara på motorcyklar.

Vi tar dock frågan om trafiksäkerhet på största allvar och anser inte att det i första han är politiker som bör detaljstyra när det gäller vilka åtgärder som är bäst lämpade för att öka trafiksäkerheten. Vi ställer oss därför i grunden positiva till att Trafikverket utvecklar förslag som kan öka trafiksäkerheten på vägarna.


Moderaterna
Väntar fortfarande på svar...


Socialdemokraterna
Väntar fortfarande på svar...


Folkpartiet
Väntar fortfarande på svar...


Kristdemokraterna
Väntar fortfarande på svar...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den mängden ilska min hjärna nu pumpar ut i min kropp är inget jag borde förmedla i ord.

Säger bara fyfan. Hur får det ens vara sådär på en myndighet i det lan som i alla andra jävla avsenden ska vara så duktig och pretto och fint. Hur blir vi av med Trafikverket?

- - - Updated - - -



Den mängden ilska min hjärna nu pumpar ut i min kropp är inget jag borde förmedla i ord.

Säger bara fyfan. Hur får det ens vara sådär på en myndighet i det lan som i alla andra jävla avsenden ska vara så duktig och pretto och fint. Hur blir vi av med Trafikverket?
Låt mig berätta för dig hur vi blir av med trafikverket - eftersom demokratin i sverige fått ett nackskott och ligger i kramper och förblöder (tacka våra folkvalda för att dom gör det extremt tydligt att så är fallet),
Så är det på vårt ansvar som medborgare att leverera klara och tydliga krav på strukturella förändringar till regeringen.
Paketerade och levererade tilsammans med avrättade högre chefer inom områden som behöver förbättras.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Uppdatering med längre svar från Sverigedemokraterna

UPPDATERING: Nu kom ett fullständigt svar från Sverigedemokraternas representant i trafikutskottet. Har uppdaterat nedan.


Vänsterpartiet
Tack för din fråga. Förslagen nedan är nya för oss och inget vi tagit ställning till. I händelse av att något av dessa förslag skulle hamna i riksdagen för behandling så kommer vi att bereda ställningstagande i samband med det. Men det är inget som är aktuellt för närvarande.


Sverigedemokraterna
- Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse för MC
Vi har lämnat in följande motion avseende ägaransvar för bil. Jag ser svårigheter att införa liknande system för MC då det i så fall skulle krävas registreringsskylt även fram: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...orningsbot-med-fartkamero_H3021294/?text=true

- Körkortsindragning vid hastighetsöverträdelse över 20 km/tim (särregel för MC)
Absolut inte!

- Kraftig ordningsbotshöjning (särskilt för MC)
Nej, inte särregler för MC, men däremot progressiva böter liknande det finska systemet: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...essiva-fortkorningsboter-_H3021293/?text=true

- Införa hastighetsregulator på MC (över 130 km/tim)
Absolut inte! Ett vansinnigt och trafikfarligt förslag

- Beslagta MC:n vid grova hastighetsöverträdelser
Absolut inte!

- Ställa krav på alkolås för MC
Nej, är man onykter så sätter man sig inte på en MC, problemet är rattfyllerier vanlig bil samt lastbil.

- Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag
Spontant nej, varför särregler för just MC?

- Uppgifter om individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning
Förstår ärligt talat inte syftet eller meningen med detta.

- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Vem kom på detta? Sitter det en miljöpartist som utredare hos trafikverket? Svar nej!


Centerpartiet
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.


Miljöpartiet
När det gäller Trafikverkets förslag så är det svårt att ta politisk ställning till helheten utan att först ha utrett de enskilda förslagen mer. En del av förslagen är minst sagt ”beskedliga”, exempelvis förslagen om att sprida kunskap om dagens regler. Dessa förslag ställer vi oss så klart helt bakom. När det gäller några av de andra förslagen så ser vi att det finns en del tveksamheter, exempelvis att ha körkortsindragning vid olika hastigheter för olika fordon. Här bör samma regler gälla för alla, och fokus bör istället ligga på att använda fartkameror eller fler kontroller. Alkolås är en fråga som MP drivit länge, men vi skulle hellre se att det på sikt infördes på alla fordon, inte bara på motorcyklar.

Vi tar dock frågan om trafiksäkerhet på största allvar och anser inte att det i första han är politiker som bör detaljstyra när det gäller vilka åtgärder som är bäst lämpade för att öka trafiksäkerheten. Vi ställer oss därför i grunden positiva till att Trafikverket utvecklar förslag som kan öka trafiksäkerheten på vägarna.


Moderaterna
Väntar fortfarande på svar...


Socialdemokraterna
Väntar fortfarande på svar...


Folkpartiet
Väntar fortfarande på svar...


Kristdemokraterna
Väntar fortfarande på svar...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ha!?
Har Sverigedemokraterna verkligen motionerat om att avkriminalisera fortkörning mot ATK-stolpe, stryka all körkortspåföljd och göra det hela till en enkel pengafråga med "kontrollavgift" som man kanske till och med kan få betala med autogiro?

Men tack då!
Med rådande politiska låsningar så måste väl ändå en SD-motion i frågan vara den bästa garantin för att frågan nu är tainted och att något sådant skall inte kommer att kunna genomföras under i vart fall 10 år framåt...?


Ja, jag tycker att fortkörning skall vara ett brott.
Ja, jag tycker att det skall kosta både pengar för den som gör det och körkort dessutom om det går för jävla fort på fel ställe.
Ja, jag tycker att det skall fortsätta vara kriminellt att köra för fort och att fängelse fortfarande skall finnas med i straffskalan - för att visa att det är allvar!

Det tycker inte dom som vill införa ägaransvar.
Dom vill bara ha in pengar till statskassan. På enklast möjliga vis.
Rättstatens och framförallt rättsmedvetandets dödgrävare!
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ha!?
Har Sverigedemokraterna verkligen motionerat om att avkriminalisera fortkörning mot ATK-stolpe, stryka all körkortspåföljd och göra det hela till en enkel pengafråga med "kontrollavgift" som man kanske till och med kan få betala med autogiro?

Men tack då!
Med rådande politiska låsningar så måste väl ändå en SD-motion i frågan vara den bästa garantin för att frågan nu är tainted och att något sådant skall inte kommer att kunna genomföras under i vart fall 10 år framåt...?


Ja, jag tycker att fortkörning skall vara ett brott.
Ja, jag tycker att det skall kosta både pengar för den som gör det och körkort dessutom om det går för jävla fort på fel ställe.
Ja, jag tycker att det skall fortsätta vara kriminellt att köra för fort och att fängelse fortfarande skall finnas med i straffskalan - för att visa att det är allvar!

Det tycker inte dom som vill införa ägaransvar.
Dom vill bara ha in pengar till statskassan. På enklast möjliga vis.
Rättstatens och framförallt rättsmedvetandets dödgrävare!

Det SD skriver om att det skulle krävas registreringsskylt fram stämmer ju inte för övrigt. Inför man ägaransvar räcker det att vrida på kamerorna så att de fotograferar fordonen bakifrån istället, eftersom man då inte längre behöver kunna identifiera föraren.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Asså, följande citat var ju ganska roligt men inte särskilt seriöst. :p

"- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Vem kom på detta? Sitter det en miljöpartist som utredare hos trafikverket? Svar nej!
" - Icke namngiven Sverigedemokrat

Å andra sidan så är ju 30-punktslistan ett skämt i sig... :-/
 

Raderad medlem 51742

Guest
Asså, följande citat var ju ganska roligt men inte särskilt seriöst. :p

"- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Vem kom på detta? Sitter det en miljöpartist som utredare hos trafikverket? Svar nej!
" - Icke namngiven Sverigedemokrat

Å andra sidan så är ju 30-punktslistan ett skämt i sig... :-/

Jag kanske borde skrivit ut namnet på den som gav svaren, då det i det här fallet var en riksdagsledamot. Den som svarade var Per Klarberg, ledamot i trafikutskottet. http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/Hitta-ledamot/Ledamoter/Klarberg-Per-0656591334119/

Från övriga partier fick jag svar från icke namngivna personer, kanslisekreterare eller motsvarande så där är namnet kanske mindre relevant (i de fall namnet förekom).
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top