Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vilket bullshit detta förslag är.
Senaste 5-10 ren har också hastigheten sänkts till patetisk nivå på många ställen. 60km/h där det förr var 90km/h utan några problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om de är säkerhet man vill ha så skulle alla fordon vara självkörande.. Då skulle inga krockar å dödsfall inträffa..
Men tyvärr blir de himla tråkigt...
Fast rent konkret innebär ju bara självkörande att körandet utförs av mjukvara som en programmerare har gjort. Men det kanske är jättesäkert, datorprogram kan väl inte på något vis innehålla buggar och problem? Och att tänka ut allt som kan hända på förhand är väl rätt enkelt, typ svänga så man kommer dit man ska och bromsa om det händer något?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Måste trafikverket existera?
Det handlar om att samhället vill övervaka oss, och att Trafikverket vill ha mer anslag. Ungefär som Systembolagets kampanjer. Ge oss mer stålar, för vi räddar liv!
Eller ungefär som alla politiker någonsin. Fler oändliga problem som bara dom kan fixa, med mer makt och mer pengar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fast rent konkret innebär ju bara självkörande att körandet utförs av mjukvara som en programmerare har gjort. Men det kanske är jättesäkert, datorprogram kan väl inte på något vis innehålla buggar och problem? Och att tänka ut allt som kan hända på förhand är väl rätt enkelt, typ svänga så man kommer dit man ska och bromsa om det händer något?

Jag är absolut inte för självkörande fordon, men varje gång man är ute å kör så händer insitdenter som folk gör på grund av ouppmärksamhet eller dom skiter i sina medtrafikanter.. Sitta i en bil är säkert men annat när man kör hoj.. Då kanske de skulle bli säkrare med självkörande fordon..
Fartkameror är inte lösningen, för de är inte farten som dödar utan hänsynslösa sättet folk kör.. Annat om man sätter upp kameror i korsningar å andra ställen istället för att fälla förare istället..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är absolut inte för självkörande fordon, men varje gång man är ute å kör så händer insitdenter som folk gör på grund av ouppmärksamhet eller dom skiter i sina medtrafikanter.. Sitta i en bil är säkert men annat när man kör hoj.. Då kanske de skulle bli säkrare med självkörande fordon..
Fartkameror är inte lösningen, för de är inte farten som dödar utan hänsynslösa sättet folk kör.. Annat om man sätter upp kameror i korsningar å andra ställen istället för att fälla förare istället..
Hitintills har väl de "självkörande fordonen"
varken lärt sig klara vänstersväng eller se MC-ekipage.
Och probemet är inte att dom inte ser utan att för att undvika att dom stannar/bromsar i onödan har man ordnat i mjukvaran så man bortser från mycket som ses av hårdvaran, tex cyklister och MC-ekipage.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hitintills har väl de "självkörande fordonen"
varken lärt sig klara vänstersväng eller se MC-ekipage.
Och probemet är inte att dom inte ser utan att för att undvika att dom stannar/bromsar i onödan har man ordnat i mjukvaran så man bortser från mycket som ses av hårdvaran, tex cyklister och MC-ekipage.

Mjukvaran går säkert å fixa, men att lära folk å köra eller ta hänsyn mot sina medtrafikanter är nog en svårare uppgift..
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det skulle göra den plåga som du skriver om mycket lindrigare för mig som kör mycket på fartkameravägar.
Det är väl lite olika saker som ställer till det med hastighetsmätarna och en av dem är att man kan ha lite olika hjul. Volvo-häcken jag har visar inte procentuellt fel utan 3km/h, alltid. Jag tror det är på sommardäcken iofs, osäker om jag kollat vintersulorna mot gps.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hitintills har väl de "självkörande fordonen"
varken lärt sig klara vänstersväng eller se MC-ekipage.
Och probemet är inte att dom inte ser utan att för att undvika att dom stannar/bromsar i onödan har man ordnat i mjukvaran så man bortser från mycket som ses av hårdvaran, tex cyklister och MC-ekipage.
Det hände ju en hel del incidenter på Essingeleden, för att bilar med autobroms bromsade helt omotiverat i en av kurvorna, för att bilarna tolkade det som att dom höll på att krocka med marken/räcket, trots att dom låg mitt i filen precis som vanligt.
Volvo vill inte berätta om de har haft kännedom om bilar som autobromsar utan anledning på Essingeleden – trots att uppgifter tyder på det. Bilägare som upplever fenomenet ska vända sig till företagets kundtjänst, skriver presstalespersonen Annika Bjerstaf i ett mejl.

Med tanke på hur extremt komplicerat det verkar vara bara med automatiskt helljus så är jag vagt skeptisk till att hela bilen ska hanteras helt autonomt.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mjukvaran går säkert å fixa, men att lära folk å köra eller ta hänsyn mot sina medtrafikanter är nog en svårare uppgift..
Jag säger inte emot dig men med tanke på att Microsoft 40 år efter de släppte ut MS-DOS fortsätter släppa ut säkerhetsuppdateringar så tror jag inte mjukvaran är fixad under min livstid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag säger inte emot dig men med tanke på att Microsoft 40 år efter de släppte ut MS-DOS fortsätter släppa ut säkerhetsuppdateringar så tror jag inte mjukvaran är fixad under min livstid.
Nja, MS-DOS har väl haft EOL i några decennier, så där patchas det nog inte så mycket, och det finns inte speciellt mycket kvar av det i W10/11, eller WS2022 heller för den delen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kommer å finns massor av vägar där de inte finns några kameror... Där är de fri fart fortfarande då..
Ja, sticker ut hakan här och säger att jag inte stör mig nämnvärt på detta förslaget eftersom det i praktiken endast 1. gäller bilar och 2. gäller de vägar jag inte kör på när jag kör hoj.

Bilar får gärna hålla hastighetsgränserna till punkt och pricka. Så snart vi har självkörande bilar (även om det kanske dröjer 10-15 år) så kommer det vara en realitet ändå, och högst troligt mycket säkrare vägar med bättre flöde. Ser fram emot det :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, MS-DOS har väl haft EOL i några decennier, så där patchas det nog inte så mycket, och det finns inte speciellt mycket kvar av det i W10/11, eller WS2022 heller för den delen.
Slutsatsen blir alltså att trots ett företag (MS) hållit på med mjukvara i 40 år så klarar det inte av att göra mjukvara som inte behöver säkerhetsuppdateras.
En möjlighet är att det inte ligger i branschens intresse att göra nått rätt från början.
Det är mer lönsamt leverera mjukvara med brister.
En annan möjlighet är att miljoner programmerare kämpar en hopplös kamp mot miljarder idioter.
För idioter är så påhittiga !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, sticker ut hakan här och säger att jag inte stör mig nämnvärt på detta förslaget eftersom det i praktiken endast 1. gäller bilar och 2. gäller de vägar jag inte kör på när jag kör hoj.

Bilar får gärna hålla hastighetsgränserna till punkt och pricka. Så snart vi har självkörande bilar (även om det kanske dröjer 10-15 år) så kommer det vara en realitet ändå, och högst troligt mycket säkrare vägar med bättre flöde. Ser fram emot det :)
Jag kom och tänka på Karl Marx och hans teorier !
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, speciellt då det är Michael Rubbestad (SD) som lämnat in motion om mätning av medelhastighet.
Otroligt! Jag trodde att det bara var Miljöpartiet och eventuellt Vänsterpartiet som ägnade sig åt dessa fordonsfientliga kampanjer. Övervakning, straff och böter, det trodde man inte om SD.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Otroligt! Jag trodde att det bara var Miljöpartiet och eventuellt Vänsterpartiet som ägnade sig åt dessa fordonsfientliga kampanjer. Övervakning, straff och böter, det trodde man inte om SD.
Grejen med SD är att de inte har speciellt starka principer som utgångspunkt utan snarare är väldigt bra på att fånga upp saker som folk är missnöjda med. Så om det finns en massa hobbypoliser som stör sig på att folk kör för fort mellan fartkamerorna är det en typisk fråga SD skulle kunna driva, samtidigt som de driver andra frågor som värnar möjlighet att köra bil på landsbygden osv, utan att de ser det som en konflikt.

Frihetsperspektivet är överhuvudtaget inte speciellt centralt i SD:s idéer.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Grejen med SD är att de inte har speciellt starka principer som utgångspunkt utan snarare är väldigt bra på att fånga upp saker som folk är missnöjda med. Så om det finns en massa hobbypoliser som stör sig på att folk kör för fort mellan fartkamerorna är det en typisk fråga SD skulle kunna driva, samtidigt som de driver andra frågor som värnar möjlighet att köra bil på landsbygden osv, utan att de ser det som en konflikt.

Frihetsperspektivet är överhuvudtaget inte speciellt centralt i SD:s idéer.
Vill man vinna väljarsympatier så ska man nog inte plåga folk med hårdare trafikregler, med tanka på hur de flesta kör. Hur många håller egentligen hastigheten till punkt och pricka..?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Visst men då krävs ägaransvar också om man ska kunna bötfälla eftersom det inte går att identifiera förare på mc och då ska det inte belasta körkortet heller. Jag ska väl inte bli av med mitt körkort för att kompisen lånar min hoj och kör för fort..... kan jag tycka.
För ökad trafiksäkerhet är inget offer för stort. Medelhastighet och ägaransvar kommer som nästa åtgärd. Mc-olyckorna kommer tas som skäl till att införa kameror som även registrerar bakre regskylt. Slutmålet för Trafikverket är GPS-övervakning av alla fordon dygnet runt. Så fort någon kör 1 km/t för fort dras ett bötesbelopp från dennes konto. Det får vi acceptera så länge Nollvisionen är rättesnöret för dagens trafikpolitik.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top