För att försöka få stopp på eländet bjöd jag (Robert Collin-Aftonbladet) med Vägverkets haveriutredare Johan Strandroth och Matteo Rizzi och forskaren Mattias Hjort från Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) till vårt (Aftonbladets) vinterdäcktest uppe i norra Finland.
Alla tre fick se hur vi testar och prova på själva. Och deras nya erfarenheter mynnade ut i den rapport som presenterades i går.
– Det ni (Aftonbladet-Robert Collin)visade oss däruppe gjorde att vi var tvungna att sätta ner foten för alla tidigare studier hade ju missat problemet. Och även om vårt resultat förvånar oss så finns det inga förlorare. Alla vinner på att trafiken blir säkrare, säger Johan Strandroth.
Robert Collin
Dom fetstilta paranteserna la jag till för dom som vägrar att förstå vem som bjöd med vem på resan.
Okok. AB-jounalistens säger detta i sin egen blogg. Men förmodligen rätt. 1-0
Men AB får det att låta som om rapporten baserats på underlag från AB:s däckstester. Så är ju inte. Däremot kan det ha varit ett av incitamenten till att mer vetenskapligt belysa frågan såsom TV nu har gjort.
Att dubbdäck har bättre grepp på packad snö och is (och i synnerhet i mildväder) är ju ingen nyhet. Det märker ju alla som har provat att köra båda däckstyperna. Det har väl inte Trafikverket heller motsagt?
Den stora osäkerheten har ju gällt hur säkerheten påverkats i trafiken.
Den andra aspekten, dvs hur miljön påverkas har ju däremot undersökts med vetenskapliga metoder sedan åratal. Härav har ju balansen i faktaunderlag mellan miljölägret och transportlägret varit snedvriden. Nu finns det iaf (tack vare Trafikverket)
1 rapport som betraktar de inhemska transport/säkerhetsaspekterna utifrån region. Därför tycker jag rapporten är mycket positiv, inte minst för att jag själv föredrar dubbdäck när det är is eller packads snö runt nollan. Det jag tycker är bra med rapporten är därför det jag beskriver i mitt förra inlägg, svaret till Johanna.
Inte helt förvånande så är ju rapporten i samklang med vad som framkommer i tråden. Dvs vi stockholmare och norrut (tex du i Skellefteå, Johanna i Sundsvall, Stymer i Norrbotten tex) tycks vara de i tråden tenderar anse det självklart att dubbdäck är värt priset i form av vägslitage och miljö.
Däremot har just ingen sörlänning med "gilla" eller inlägg velat häckla TV-rapporten eller underkänna dubbfria däck). Dvs från den landsända där det bor mest människor kommer just inga inlägg eller gillanden på temat att dubbdäck alltid är det bästa valet.