Trafikverket: dubbdäck säkrare på vintern än odubbat

nu är det ju sällan det är is/snö på hornsgatan. jag säger inte att man ska ställa sig i slussen och switcha däck, men spelar det nån roll? i stockholmsunderlag är ju ändå alla dubben bortflygna andra veckan i november (eller december?) och norr om knivsta är väl folk tillräckligt funtande för att själva förstå att dubb är bättre på is?

"Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M), som införde dubbdäcksförbud på Horsgatan i Stockholm förra året, svarar: "

:D

Att sätta sjysstaste däcken bak på en bil är rena döden för mig. Man får se till att anpassa hastigheten så man har marginal och slipper plana på modden helt enkelt.
Om jag bromsar så vill jag inte ha bästa däcken bak, för då bromsar det fan inte alls! Dessutom tycker jag att det är direkt livsfarligt att inte kunna få bilen att svänga dit man vill.

Men det är väl en smaksak. Vill man så kan man ju köra i diket hur man än konfigurerar sitt fordon.

http://www.aftonbladet.se/bil/article7792895.ab

Dom läste det tydligen i Aftonbladet till sist

Den kostar väl en tia, eller är det 15:- med bil-bilagan?

Tror knappast att Aftonbladet läses av utredarna på Trafikverket, de måste väl ändå vara bildade människor.
Artikeln är ju fö fanastisk. "Trafikverket följde med Aftonbladet till finska.." :rofl Jag skulle gissa att det var tvärtom.

Tror knappast att Aftonbladet läses av utredarna på Trafikverket, de måste väl ändå vara bildade människor.
Artikeln är ju fö fanastisk. "Trafikverket följde med Aftonbladet till finska.." :rofl Jag skulle gissa att det var tvärtom.

Flera biltidningar åker till Ivalo och testar däck.

Flera däcktillverkare åker dit och testar däck.

Trafikverket testar aldrig någonsin några däck, dom beställer rapporter av överbetalda forskare som åker kollektivt.

Flera biltidningar åker till Ivalo och testar däck.

Flera däcktillverkare åker dit och testar däck.

Trafikverket testar aldrig någonsin några däck, dom beställer rapporter av överbetalda forskare som åker kollektivt.

Aha! Thanks for enlightening me. :tummenupp

Det låter givetvis som ett skämt att göra en studie på något som är självklart för de flesta av oss. Samtidigt använder 25-30 % av svenskarna dubbfria- eller allrounddäck och miljöaspekten lyfts titt som tätt. Undersökningen är ett starkt belägg för fortsatt användning av dubbdäck och ett flertal som ser resultatet väljer nog att köra dubbat på vintervägarna hädanefter, vilket skulle rädda några liv. Kanske till och med några söderlänningar har det i åtanke innan de ger sig av till fjälls och vi slipper se de i dikena :)

För att försöka få stopp på eländet bjöd jag (Robert Collin-Aftonbladet) med Vägverkets haveriutredare Johan Strandroth och Matteo Rizzi och forskaren Mattias Hjort från Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) till vårt (Aftonbladets) vinterdäcktest uppe i norra Finland.

Alla tre fick se hur vi testar och prova på själva. Och deras nya erfarenheter mynnade ut i den rapport som presenterades i går.

– Det ni (Aftonbladet-Robert Collin)visade oss däruppe gjorde att vi var tvungna att sätta ner foten för alla tidigare studier hade ju missat problemet. Och även om vårt resultat förvånar oss så finns det inga förlorare. Alla vinner på att trafiken blir säkrare, säger Johan Strandroth.
Robert Collin

Dom fetstilta paranteserna la jag till för dom som vägrar att förstå vem som bjöd med vem på resan.

Det låter givetvis som ett skämt att göra en studie på något som är självklart för de flesta av oss. Samtidigt använder 25-30 % av svenskarna dubbfria- eller allrounddäck och miljöaspekten lyfts titt som tätt. Undersökningen är ett starkt belägg för fortsatt användning av dubbdäck och ett flertal som ser resultatet väljer nog att köra dubbat på vintervägarna hädanefter, vilket skulle rädda några liv. Kanske till och med några söderlänningar har det i åtanke innan de ger sig av till fjälls och vi slipper se de i dikena :)

Ja helt klart är det så.
I Skåne, där det enligt rapporten bara råder vinterväglag 15% av tiden, så kommer ju 85% av tiden köras på underlag där dubbdäcken är 6% sämre än friktionsdäck vad gäller olyckor av den undersökta typen ("loss of control") under 2000-2009. Så för bilar som framförs i sådana regioner kan ju både miljö och säkerhet tala för friktionsdäck.

Dock redovisar ju rapporten ett konfidensintervall på +/- 30% för "Torrt eller vått underlag under vintersäsongerna" (Mot +/- 6% för "is och snö"). Så rapportens konfidensgrad är väldigt dålig vad gäller dubbdäck vs dubbfria under "Torrt eller vått underlag under vintersäsongerna"

Hursom tycker jag det är roligt att det äntligen utefter statistik och län gjorts en probaballistisk skattning av olycksriskerna. Förmodligen bästa beslutsunderlaget hittills i dubbfrågan för svenska politiker.

No shit sherlock.

Men faktistk, fy fan för dubbfritt när det är halt på riktigt.

För att försöka få stopp på eländet bjöd jag (Robert Collin-Aftonbladet) med Vägverkets haveriutredare Johan Strandroth och Matteo Rizzi och forskaren Mattias Hjort från Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) till vårt (Aftonbladets) vinterdäcktest uppe i norra Finland.

Alla tre fick se hur vi testar och prova på själva. Och deras nya erfarenheter mynnade ut i den rapport som presenterades i går.

– Det ni (Aftonbladet-Robert Collin)visade oss däruppe gjorde att vi var tvungna att sätta ner foten för alla tidigare studier hade ju missat problemet. Och även om vårt resultat förvånar oss så finns det inga förlorare. Alla vinner på att trafiken blir säkrare, säger Johan Strandroth.
Robert Collin

Dom fetstilta paranteserna la jag till för dom som vägrar att förstå vem som bjöd med vem på resan.

Okok. AB-jounalistens säger detta i sin egen blogg. Men förmodligen rätt. 1-0
Men AB får det att låta som om rapporten baserats på underlag från AB:s däckstester. Så är ju inte. Däremot kan det ha varit ett av incitamenten till att mer vetenskapligt belysa frågan såsom TV nu har gjort.

Att dubbdäck har bättre grepp på packad snö och is (och i synnerhet i mildväder) är ju ingen nyhet. Det märker ju alla som har provat att köra båda däckstyperna. Det har väl inte Trafikverket heller motsagt?
Den stora osäkerheten har ju gällt hur säkerheten påverkats i trafiken.

Den andra aspekten, dvs hur miljön påverkas har ju däremot undersökts med vetenskapliga metoder sedan åratal. Härav har ju balansen i faktaunderlag mellan miljölägret och transportlägret varit snedvriden. Nu finns det iaf (tack vare Trafikverket) 1 rapport som betraktar de inhemska transport/säkerhetsaspekterna utifrån region. Därför tycker jag rapporten är mycket positiv, inte minst för att jag själv föredrar dubbdäck när det är is eller packads snö runt nollan. Det jag tycker är bra med rapporten är därför det jag beskriver i mitt förra inlägg, svaret till Johanna.

Inte helt förvånande så är ju rapporten i samklang med vad som framkommer i tråden. Dvs vi stockholmare och norrut (tex du i Skellefteå, Johanna i Sundsvall, Stymer i Norrbotten tex) tycks vara de i tråden tenderar anse det självklart att dubbdäck är värt priset i form av vägslitage och miljö.

Däremot har just ingen sörlänning med "gilla" eller inlägg velat häckla TV-rapporten eller underkänna dubbfria däck). Dvs från den landsända där det bor mest människor kommer just inga inlägg eller gillanden på temat att dubbdäck alltid är det bästa valet.

Last edited:
"Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M), som införde dubbdäcksförbud på Horsgatan i Stockholm förra året, svarar: "

skakar på huvudet varje gång jag ser förbudskylten, hur många mil väg finns det i Sverige? förbud på några 100 meter är fantastiskt =)

:aprilskämt

AB-journaliststavning helt klart :D
Är det Malmskillnadsgatan som avses:confused:

Last edited:
Till er som vill se hela utredningen som låg till grund för dubbdäcksförbudet:

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R543.pdf

Tack, hade bara läst den lilla del av studien som fanns tillgänlig i pressen tidigare. Jag läste långt ifrån hela rapporten, missade säkerligen väsentliga delar. Det jag blev fundersam över är om inte fordonet fanns med som påverkans variabel? Nämndes något om ABS, men det var det enda jag såg. Mäkinen (1996) gjorde en undersökning där de beteendevetenskapliga aspekterna belystes. Jag har svårt att se att ett urval på totalt 120 personer kan vara represantativt för bilparken? Personligen tror jag att bilens egenskaper påverkar den faktiska säkerheten såväl som förarens körbeteende.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park