Trafikskola testar personlighet

Palma skrev:
2274662 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,850341,00.html

Fattar inte vad dom ska få ut av testet? Om dom kommer fram till att man är våghalsig får man inte ta mc kort då? någon som kan förklara?

Står i texten om man läser.........

-Det handlar om att få förarna att inse sina begränsningar, vilket inte är helt lätt, säger Roger Forsberg, lärare på Forsbergs trafikskola i Göteborg till GP.

KentW

Palma skrev:
2274662 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,850341,00.html

Fattar inte vad dom ska få ut av testet? Om dom kommer fram till att man är våghalsig får man inte ta mc kort då? någon som kan förklara?

"-Det handlar om att få förarna att inse sina begränsningar, vilket inte är helt lätt, säger Roger Forsberg, lärare på Forsbergs trafikskola i Göteborg till GP".

Edit: hann du före kentw :tungan

Last edited:
Jo jag läste det, men tycker det låter lite långsökt, Om man gillar att åka fort (är våghalsig), inte ändrar man sig bara för att dom kommer fram till det på en körskola?

Palma skrev:
2274677 Jo jag läste det, men tycker det låter lite långsökt, Om man gillar att åka fort (är våghalsig), inte ändrar man sig bara för att dom kommer fram till det på en körskola?

Nej, man kanske inte ändrar sig, men då vet ju trafikskolan vilken typ av förare dom har med att göra.

Det kanske är så att då är man inte lämplig som förare (av nåt fordon).

Sen kan man ju analysera orsakerana till att en förare är våghalsig, t.ex söker bekräftelse av sin omgivning, suicidal, etc... I sådana fall är föraren direkt olämplig.

Det här har man sysslat länge inom trafikflyget, synd att det inte kommit tidigare till trafiksskolorna (typ när köttberget tog körtkort).

Det finns en uppsjö av personlighetstester och de visar väldigt olika saker. Om man nu valt ett som kan visa vilket trafikbeteende en person har (observara orden OM och KAN, det händer alltför ofta att man tar ett personlighetstest och tror att man kan utläsa önskade saker ur detta...) finns det också möjlighet att kunna visa just den specifika personen på riskbeteendet på ett sätt som lämpar sig för just den personlighetstypen.

Dvs möjligheten att nå fram och få en person att inse sitt eget riskbeteende. Det betyder INTE att eleven kommer att ändra sitt beteende men däremot kanske förstå det olämpliga i vissa manövrar och kanske tänka en gång extra. Bli medvetandegjord.

Jag tycker att det verkar bra, om det nu är ett vettigt test, att man inte bara lär ut själva körandet utan tar utbildningen ett steg längre.

Tack för svaren

Om dom kommer fram till att en person är suicidal så ska han ju självklart inte ha körkortet, men det jag undrar över är om dom tex kommer fram till att man gillar att ta lite risker osv, ska man inte få ta kortet då? Eller ska dom försöka få en att bli mer riskmedveten? om så är fallet så låter det som en bra idee.

Last edited:
Palma skrev:
2274708 Tack för svaren

Om dom kommer fram till att en person är suicidal så ska han ju självklart inte ha körkortet, men det jag undrar över är om dom tex kommer fram till att man gillar att ta lite risker osv, ska man inte få ta kortet då? Eller ska dom försöka få en att bli mer riskmedveten? om så är fallet så låter det som en bra idee.

Är det verkligen trafikskolans uppgift att bestämma vilka som ska få ta körkort och inte? Det är visserligen trafikskolans privilegium att neka en elev men då lär denne troligtvis bara gå till nästa som kanske inte har något personlighetstest.

Jag tror inte självmordsbenägenheten är något som en trafikskola får testa på, det är ett stort intrång i den personliga integriteten och dessutom betvivlar jag starkt att den psykologiska kompetensen finns på en trafikskola att kunna göra såna bedömningar. Tänk bara Micke Ljunggren, inte ens proffsen kunde bedöma vad han skulle komma att göra.

Nej, det som testas måste vara riskbenägenhet och kanske inlärningsstil.

Vart vill dom komma? Det kommer ändå inte leda någonstans..... jag menar om man är lite smart, hur svårt är det inte då att vinkla svaren åt att man är ""en riktig ansvarstagare"" ?

Way to go vägverket!

Migael skrev:
2274770 Vart vill dom komma? Det kommer ändå inte leda någonstans..... jag menar om man är lite smart, hur svårt är det inte då att vinkla svaren åt att man är ""en riktig ansvarstagare"" ?

Way to go vägverket!
Försöker du svara som du tror att du ska svara för att bli en ideal-hojförare så kommer du att misslyckas *flinar*. Jag har använt mig av såna här tester och det syns så kanonklart om någon försökt framstå i "bättre dager".

Som jag skrev tidigare. OM ett test används som visar det man vill har reda på och OM personen som ska tyda testet/profilen är kompetet (läs utbildad) att göra det så kan det vara ett bra redskap.

Ingen som vet vilka trafikskolor det gäller eller vilka personlighetstester som ska användas?

På min uppkörning ('95) var det flera trafikskolor där samtidigt, så det blev lite väntande.

Min lärare kände igen en av eleverna på den andra skolan, och snackade med hans lärare.
Detta var ungefär vad som framgick av deras diskussion:

Snubben var lite äldre (runt 40), invandrare och hade haft körkort förut. (Osäker, kan ha varit i ett annat land.)
Körde som ett svin på en Gsxr1100 (dåtidens värstinghoj), och hälsade aldrig på nån. (Sa min lärare, så det lät som att han haft körkort här, men blivit av med det.)
Trots detta var han nu inne på sin tredje trafikskola, dom andra skolorna hade gett upp.
Han hade tydligen inte ett spår av trafikvett, enligt de bägge lärarna från olika skolor.

Under tiden diskussionen pågick blev det hans tur att göra bromsproven.
Sträckan som detta genomfördes på var även en transportsträcka för bilskoleelever, som dök upp lite då och då.
Läraren står i andra änden, så man körde mot honom.

När det blev snubbens tur så hade han precis blivit passerad av en körskolebil, som nu befanns sig framför honom på teststräckan.
Trots detta så börjar dåren gasa upp i 90, kör om körskolebilen och tänker göra bromsprovet framför denne. :3freak
Vägverksinspektören fick vifta som en galning för att avbryta testet.

Jag tror inte snubben fick något körkort denne dag heller.
Vissa är inte lämpade helt enkelt, och klarar man inte att behärska sig ens på uppkörningen så har man kanske inte det omdöme som krävs.
Med tanke på snubbens historik, så kunde man ju önska att trafikskolorna hade något att säga till om, så han inte blev godkänd av ren tur (typ faller genom sprickorna).

Men jag tror att dessa fall är hyfsat sällsynta, och att det knappast är praktiskt genomförbart med att trafikskolorna ska "testa" psyket med ett "test".
Så jag tror inte på just denna lösning.

Däremot tror jag grundkonceptet är en bra idé.
D.v.s. att man inser att det är unga MC-förares brist på riskmedvetenhet som är den stora boven i statistiken.
Så även om denna "test" kanske inte är någon bra lösning, så är det ett steg i rätt riktning, avseende synen på MC-olyckor.

Tur att man aldrig behöver gå trafikskola mer.
Skulle väll man aldrig få kortet efter deras bedömmning,

Trashcan skrev:
2274799 Det är väl inte svårt att låtsas vara moralkärring? Hur sjutton tog ni körkortet annars? :gnissla

Köpte ett paket Corn Flakes eller om det var Frostisar? :va

En sak varför man gör dessa test är som viss hjälpmedel för att som trafiklärare kunna bemöta eleven snabbare på rätt sätt och även få riskmedvetenheten hos föraren. Utbildningen är för övrigt fortfarande som vanligt, men kanske med lite annan inlärningsstil. //Heli

Heli skrev:
2276509 En sak varför man gör dessa test är som viss hjälpmedel för att som trafiklärare kunna bemöta eleven snabbare på rätt sätt och även få riskmedvetenheten hos föraren. Utbildningen är för övrigt fortfarande som vanligt, men kanske med lite annan inlärningsstil. //Heli

Låter utmärkt. Känns som en bra hjälp för att körskolorna ska kunna göra ett bättre jobb med att hjälpa eleverna att nå körkortet.

Till mig höll uppkörningsläraren en ganska lång predikan om att jag ska ta det lungt ute på vägarna, "du kör bra osv osv... men det är lätt hänt att överskatta sin förmåga bla bla... lycka till nu". Två veckor senare var hojen skrot :3freak Hoppsan!!

Det kan väl vara bra med en liten bedömning, men bäst är att ha en högre åldersgräns på sporthojar. Eller rättare sagt att man måste ha haft KK i ca 2-5 år innan man får äga en 120Hp+ hoj. Det hade kanske gjort tricket?!

*/ ?>
Back