På min uppkörning ('95) var det flera trafikskolor där samtidigt, så det blev lite väntande.
Min lärare kände igen en av eleverna på den andra skolan, och snackade med hans lärare.
Detta var ungefär vad som framgick av deras diskussion:
Snubben var lite äldre (runt 40), invandrare och hade haft körkort förut. (Osäker, kan ha varit i ett annat land.)
Körde som ett svin på en Gsxr1100 (dåtidens värstinghoj), och hälsade aldrig på nån. (Sa min lärare, så det lät som att han haft körkort här, men blivit av med det.)
Trots detta var han nu inne på sin
tredje trafikskola, dom andra skolorna hade gett upp.
Han hade tydligen inte ett spår av trafikvett, enligt de bägge lärarna från olika skolor.
Under tiden diskussionen pågick blev det hans tur att göra bromsproven.
Sträckan som detta genomfördes på var även en transportsträcka för bilskoleelever, som dök upp lite då och då.
Läraren står i andra änden, så man körde mot honom.
När det blev snubbens tur så hade han precis blivit passerad av en körskolebil, som nu befanns sig framför honom på teststräckan.
Trots detta så börjar dåren gasa upp i 90, kör om körskolebilen och tänker göra bromsprovet
framför denne.
Vägverksinspektören fick vifta som en galning för att avbryta testet.
Jag tror inte snubben fick något körkort denne dag heller.
Vissa är inte lämpade helt enkelt, och klarar man inte att behärska sig ens på uppkörningen så har man kanske inte det omdöme som krävs.
Med tanke på snubbens historik, så kunde man ju önska att trafikskolorna hade något att säga till om, så han inte blev godkänd av ren tur (typ faller genom sprickorna).
Men jag tror att dessa fall är hyfsat sällsynta, och att det knappast är praktiskt genomförbart med att trafikskolorna ska "testa" psyket med ett "test".
Så jag tror inte på just denna lösning.
Däremot tror jag grundkonceptet är en bra idé.
D.v.s. att man inser att det är unga MC-förares brist på riskmedvetenhet som är den stora boven i statistiken.
Så även om denna "test" kanske inte är någon bra lösning, så är det ett steg i rätt riktning, avseende synen på MC-olyckor.