Trafiksäkerhetsverket och bankörning

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Trafiksäkerhet och bankörning

Jag har suttit och retat mig på att försäkringsbolagen kan avgöra vem som kan och får köra på bana när det gäller den obligatoriska trafikförsäkringen.

Jag har tittat, lyssnat och försökt hänga med när förståsigpåarna pratar om farliga motorcyklar bla bla.

Samtidigt som försäkringsbolagen icke tillåter att man övar sig att hantera hojen på ett område som är gjort för det, Nej det finns avåkningszoner och trafiken går åt samma håll samt inga korsningar med halvblinda Agda eller förvirrade Sune som kan dyka upp, kraschar vi för ofta på bankörningar? eller vill dem att vi gör det av okunskap i trafiken så vi hamnar på löpsedeln.

Jag har mailat till Vägverket och tycker att dem kan hjälpa till att pressa på försäkringsbolagen att tillåta privata initiativ till fortbildning på mc och det kanske skulle vara obligatoriskt att fortbilda sig för att få köra, jag kände mig mycket säkrare bakom styret efter en dag på bana och det tror jag fler har känt, vi får se om det blir något svar.

Last edited:
Bra initiativ!
Om alla gjorde så, skulle världen kanske se lite annorlunda ut..

Pertan skrev:
Jag har mailat till TSV
Trafiksäkerhetsverket TSV försvann mig veterligen i början av 90-talet... Är du säker på att du mailat rätt? Vägverket torde vara en bättre instans.

sgtpepper skrev:
Trafiksäkerhetsverket TSV försvann mig veterligen i början av 90-talet... Är du säker på att du mailat rätt? Vägverket torde vara en bättre instans.

Okej jag använde en gammal term i inlägget, men jag har mailat vägverket som helt riktigt har hand om trafiksäkerheten.

Det pressas mer på bana, och det pressas mer av de som normalt inte skulle våga pressa, vilket innebär fler avåkningar på bana. Det är dyrt att betala avåkningar för försäkringsbolagen.

Man TYCKER ju att det vore vettigt, men försäkringsbolagen har inte råd att stå för det. Kanske skulle körkorten utfärdas med bandel (bankurs)?

Vad kostar olyckorna i trafiken som är garanterat fler och allvarligare med personskador, i min värld så är det bättre med träning på ett inhägnat område under ordnade former än att åka okunnig i trafiken och alla grupper går inte på gränsen till max eller över den.

Det är vad man gör på banan och vad man lär sig som är viktigt inte försöka sätta banrekord på chans. Man bygger upp sin egen kunskap och man lär sig mer för varje gång, mitt mål är inte att haka på någon som kör fort utan att lära mig själv att hantera hojen i kurvorna.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph