Trafikklimatet i Sverige (vs Norge)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag spenderade fem dagar i Norge häromveckan och en tanke slog mig på väg hem.

Det har varit en del diskussioner ett tag gällande hastighetssänkningarna som gjorts i landet de senaste åren. Många är missnöjda. Samtidigt så har även ett negativt beteende i trafikmiljön uppmärksammats. Det att trafikanter visar mindre och mindre hänsyn mot andra trafikanter och övriga som vistas på och kring vägen. Till exempel att många helt enkelt skiter i att anpassa hastigheten vid vägarbeten med resultatet att sträckor får stängas av under arbetet för att vägarbetarna ska kunna ha en någorlunda trygg arbetsmiljö.

Generellt verkar attityden här vara "jag ska fram och är du i vägen får du skylla dig själv". (notera att jag inte säger att alla beter sig illa, bara att den upplevda kvoten är hög)

Nu är jag ingen som propagerar för att man konstant ska hålla exakta hastighetsgränserna. Jag håller själv ofta högre hastighet än vad som står på skylten. Däremot förespråkar jag respekt för övriga trafikanter och att man anpassar sig efter vad som händer på och runt vägen. Ibland kan man faktiskt behöva hålla lägre hastighet än vad som står på skylten.

Till grejen i sak. Under dagarna i Norge så var trafikmiljön mycket mer avslappnad. Upplevde få som ville tränga sig fram och ingen som gjorde någon riskfylld omkörning. Nu har ju Norge kurvigare vägar, lägre tempo generellt och höga straffnivåer för fortkörning, där Sverige i sin tur har raka vägar och förhållandevis låga straff.

Kontrasten var markant dagen vi korsade över tillbaka in i Sverige. Trots att vi i Sverige redan låg i "momsad" hastighet (100 på 80-väg) och det småregnade konstant så fick vi ganska direkt bilar obehagligt tätt bakom som stressade för omkörning och som gärna chansade lite i vilka tillfällen som var "säkra" att köra om på. Hastigheten på bilarna var alltså inte problemet, utan sättet de trängde sig fram på.

* Så beror denna skillnad helt enkelt bara på låga straff och raka vägar som inbjuder till högre hastighet eller finns det något mer i vårt samhälle som gynnar denna typ av "egoism" i trafiken?

En snabb personlig gissning på en delorsak är att om man ska åka 15 mil i Norge kan det ta 3 timmar. Det kan vara så att först ska man runt ett par berg och sen ta en färja. Där har man helt enkelt accepterat att det tar tid att ta sig fram. I Sverige däremot så har vi ofta ganska rakt på och det via en hyffsat bred väg. Vi är vana att ta oss fram, så allt på vägen som hindrar vår framkomlighet orsakar stress.

Finns det nåt i det här eller borde jag bara gasa mer och skita i andra? :gnissla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har 80 väg nästan hela vägen till jobb och håller ofta momsad hastighet, upplever samma problem som du.
Vanligt förekommande att man hamnar bakom ett par bilar och trots detta så kommer det idioter som kastar sig ut för att köra om så fort det blir minsta lilla uppehåll i mötande körfält, och sen tränger sig in mellan mig och bilen framför för att undvika att fronta lastbilen som kommer i mötande...
Händer minst en gång i veckan att någon felbedömer avståndet och hastigheten på mötande trafik vid omkörning och folk tvingas ut i vägkanten för att göra plats för 3 bilar i bredd.
Det är tur att vägen är bred för annars hade folk fan dött dagligen där.
När jag kör hoj till jobbet så väljer jag de mindre landsvägarna dit, blir ett par kilometer längre men jag slipper alla rikspuckon som har tokbråttom till/från jobbet.
Blinkers vet folk inte vad det är heller, framförallt inte i rondeller :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vanligt förekommandey att man hamnar bakom ett par bilar och trots detta så kommer det idioter som kastar sig ut för att köra om så fort det blir minsta lilla uppehåll i mötande körfält, och sen tränger sig in mellan mig och bilen framför för att undvika att fronta lastbilen som kommer i mötande...

Menar du att du inte håller avstånd framåt så den som kör om kan lägga sig in mellan samtidigt som du gnäller att de "tränger" sig in?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Trafikklimatet har blivit mer stressat här i landet. Fler som kör fortare än skyltat och fler som kör under skyltad hastighet. Sistnämnda är väl inte så konstigt, kan inte vara bekvämt att köra familjekombi med 19" däck på vägarna...

Tur att man själv är perfekt i trafiken i alla fall :banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Menar du att du inte håller avstånd framåt så den som kör om kan lägga sig in mellan samtidigt som du gnäller att de "tränger" sig in?
Klart man håller avstånd, men det är många andra som inte gör det och det är där det blir farligt.
Problemet jag ser är att folk ägnar sig åt idiotiska och riskfyllda omkörningar för att köra om EN bil och spara noll sekunder på omkörningen för det är fortfarande 10 bilar framför istället för 11...
Sorry om jag var lite otydlig i mitt inlägg.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag håller fullständigt med om att det bör lämnas respekt åt de som arbetar på vägbyggen o d l! Samtidigt kan jag tycka att det inte alltid lämnas respekt åt andra hållet. Vägsträckor med sänkt hastighet pga arbeten, fastän ingen jobbar där på månader! Stora hål i vägbanan och grus som ingen skylt varnar för, ja listan kan göras lång!
Om norrmännen har det bättre på denna punkt vet jag inte, men antar att det har att göra med statskassan att göra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har gjort precis samma reflektion. Trafikklimatet har blivit rejält mycket sämre de senaste 10-15 åren. I Norge mycket mer avslappnat, även om det ibland känns som om norrmännen kör med tvångströja, så där spelar säkert hårda straff och bevakning en inte obetydlig roll.

Även i Tyskland tycker jag det är väldigt stor skillnad mot Sverige. Väldigt mycket mer trafik och generellt högre tempo, men ändå flyter allt väldigt smidigt och framför allt förutsägbart. Det spelar ingen roll om det är motorväg, landsväg eller en gata i en stad - generellt kör tyskarna som de har lärt sig i bilskolan: uppmärksamt, förutsägbart och med hänsyn. Det är inte heller några stora hastighetsskillnader som skapar farliga situationer (på Autobahn kan det förstås gå undan i vänsterfilen). Man använder blinkers, följer trafikregler, är inte i vägen för andra i onödan och fokuserar mer på att skapa ett bra flöde istället för att försvara sitt eget ego.

I Sverige har vi idag många bilförare som har en helt annan attityd till trafiken. Hur denna kultur uppkommit kan man spekulera i, men jag tror knappast att Trafikverkets nollvision bidragit på ett positivt sätt, då man helt slutat arbeta med just attityd- och förarfrågan. Istället har man ensidigt fokuserat på hastighet. Detta har lett till ännu mer frustration och likgiltighet gentemot trafikreglerna hos redan aggressiva förare samtidigt som det skapar större hastighetsskillnader mellan fordon, vilket skapar fler farliga situationer och oönskade beteenden.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har gjort precis samma reflektion. Trafikklimatet har blivit rejält mycket sämre de senaste 10-15 åren. I Norge mycket mer avslappnat, även om det ibland känns som om norrmännen kör med tvångströja, så där spelar säkert hårda straff och bevakning en inte obetydlig roll.

Även i Tyskland tycker jag det är väldigt stor skillnad mot Sverige. Väldigt mycket mer trafik och generellt högre tempo, men ändå flyter allt väldigt smidigt och framför allt förutsägbart. Det spelar ingen roll om det är motorväg, landsväg eller en gata i en stad - generellt kör tyskarna som de har lärt sig i bilskolan: uppmärksamt, förutsägbart och med hänsyn. Det är inte heller några stora hastighetsskillnader som skapar farliga situationer (på Autobahn kan det förstås gå undan i vänsterfilen). Man använder blinkers, följer trafikregler, är inte i vägen för andra i onödan och fokuserar mer på att skapa ett bra flöde istället för att försvara sitt eget ego.

I Sverige har vi idag många bilförare som har en helt annan attityd till trafiken. Hur denna kultur uppkommit kan man spekulera i, men jag tror knappast att Trafikverkets nollvision bidragit på ett positivt sätt, då man helt slutat arbeta med just attityd- och förarfrågan. Istället har man ensidigt fokuserat på hastighet. Detta har lett till ännu mer frustration och likgiltighet gentemot trafikreglerna hos redan aggressiva förare samtidigt som det skapar större hastighetsskillnader mellan fordon, vilket skapar fler farliga situationer och oönskade beteenden.

En bra beskrivning Cfr:tummenupp
Har kört runt i Europa ca. 3 veckor de senaste 3 åren med hojen. Till och med Italienarna har ett mer förutsägbart beteende än här hemma. Ja, förutom Turin och Rom då kanske:crash Tycker att en majoritet av alla trafikanter är uppmärksamma och förutsägbara på kontinenten, här hemma är det tvärtom. Kom just hem efter en runda på stan (Göteborg) och blev trängd, blockad flera gånger. En drev sakta in i min fil med näsan i mobilen. En ung tjej i en Q5 blinkade och bytte fil väldigt samtidigt några meter framför mitt framhjul så jag fick kasta mig på bromsarna. Man har ju "nästan" blivit van vid detta nu men liknande incidenter hände några få gånger under tre veckor och 600 mil i Europa. Då åkte jag ändå igenom en handfull större städer.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
håller med om det mesta som skrivits i tråden så här långt.problemet här är väl till stor del att nollvisionens heliga gral är att sänka hastigheter som ÄNDA åtgärd mot alla problem i trafiken och totalt strunta i farliga trafik beteenden.men vem är förvånad med tanke på mupparna som sitter på transportstyrelsen och deras brist på verklighetsförankring :huvet
 

Raderad medlem 51742

Guest
En bra beskrivning Cfr:tummenupp
Har kört runt i Europa ca. 3 veckor de senaste 3 åren med hojen. Till och med Italienarna har ett mer förutsägbart beteende än här hemma. Ja, förutom Turin och Rom då kanske:crash Tycker att en majoritet av alla trafikanter är uppmärksamma och förutsägbara på kontinenten, här hemma är det tvärtom. Kom just hem efter en runda på stan (Göteborg) och blev trängd, blockad flera gånger. En drev sakta in i min fil med näsan i mobilen. En ung tjej i en Q5 blinkade och bytte fil väldigt samtidigt några meter framför mitt framhjul så jag fick kasta mig på bromsarna. Man har ju "nästan" blivit van vid detta nu men liknande incidenter hände några få gånger under tre veckor och 600 mil i Europa. Då åkte jag ändå igenom en handfull större städer.

Kan bara hålla med när det gäller Italien. Trots ganska stora doser Forte och Emozione är trafiken betydligt mer förutsägbar och smidig än i Sverige. Liknande i Spanien.

Det är som att i Sverige har vi gett upp. Här väntar vi bara på de självkörande bilarna så att alla slutgiltigt kan hänge sig totalt till sina mobiler.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tjejen och jag körde hoj en vecka i Norge och turistade en vecka i Berlin i sommar, och vi gjorde exakt samma iakttagelser som TS.

I Norge visade alla mer hänsyn, både mot andra bilar och oss på hoj, men även mot cyklister och fotgängare. Kom vi ikapp någon som körde långsammare så flyttade majoriteten på sig så att man smidigt kom förbi. En kille i sin kombi blinkade höger på en raka för att släppa förbi mig, och precis när jag började köra om så kom ett möte runt kurvan, då pallnitar han jag körde om, så att jag skulle hinna förbi. Det hänger ju inte i Sverige, då ligger folk i mitten så att ingen ska kunna ta sig om och framstå som duktigare :huvet Samma sak inne i städerna, folk visade hänsyn på ett helt annat sätt. Att ligga bakom någon cyklist förbi några kurvor och köra om säkert hade 95% tid till, och detsamma gällde traktorer, hästar mm :tummenupp

Berlin är ju som två Stockholm, och 3 Oslo, men ändå så var det betydligt lugnare där också. Nu gick vi ju överallt, men fotgängarklimatet var också helt annorlunda, var det rött så stannade man, och blev det rött när man var mitt på övergångsstället så joggade man sista biten, oavsett om man var 25 och vältränad eller en knubbig tant på 75. Bilarna som svängde och korsade övergångsställen var också mer ödmjuka än i Sverige, det kändes betydligt tryggare där än här.

I Sverige går/kör alla runt och stirrar på sina mobiler, det såg man väldigt lite av i både Norge och Berlin, folk hade helt enkelt mycket mer fokus på sin omgivning, och var betydligt mycket mer aktiva att hantera trafikmiljön dom var i.

En betydande del tror jag kan vara vilket budskap myndigheterna har, och där tror jag att Sverige har mycket att lära av åtminstone Norge, deras budskap del veien jobbade dom ganska hårt med. Här kan man vara hur egoistisk och egocentrisk man vill, så länge man håller hastigheten. Trafikbeteendet är ingenting man överhuvudtaget bryr sig i :huvet Tyvärr genomsyrar det ju hela samhället, här går alla i bredd, mötande får kliva åt sidan, i mataffärer tränger man sig eller står ivägen osv, där är både berlinare och norrmän betydligt mer friktionsfria :tummenupp

Här är några rätt bra filmer från norska trafikverket:
https://youtu.be/Dqs4q5iFZjI
https://youtu.be/IyM6oo45iIg
https://youtu.be/2n1FWpXod3g

Det är underligt att sånt beteende är ok i trafiken, men inte någon annanstans...
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Jag kom precis hem från en vecka i Norge och som alla andra säger mycket bättre trafikklimat. Bilar och bussar som blinkar när man kan köra om:tummenupp det händer ju aldrig här hemma.
Var inte med om en ända situation som kändes farligförens jag var 1km hemifrån och en tant körde ut framför mig i en rondell. Välkommen hem :brinnerup
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Precis hemkommen från en ca 600 mils roadtrip genom Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien och Frankrike.

Jag tror man ska vara lite försiktig i sin analys av trafikattityd. Det beror väldigt mycket på var man kör. Det är lokala skillnader mellan. glesbygd, motorvägar, storstäder etc. Att t ex köra rakt fram på strandvägen i Nice är ingen avkopplande historia. Genua i rusningstrafik med skotrar som blåser förbi både till höger och vänster. I Palermo i en högersväng kommer en från vänster bredvid och svänger höger mitt framför nosen på en. Sedan motsatsen ett motorvägsavsnitt i norra Italien där det råder hastighetsbegränsning men flertalet ligger i närmare 200 km/h med goda avstånd till varandra. Ingen tillstymmelse till poliskontroller. Andra vägavsnitt där det var en landsväg. Blev omkörd av två stycken som varit rätt så aggressiv i sitt körbeteende en längre stänka fast det inte fanns möjligheter till omkörningar. Stod vid vägkanten 500 meter längre fram stoppade av polisen efter omkörningen i fråga. Precis så det ska gå till.

Man kan konstatera att trafikanterna här i Sverige verkar hålla sina smartphones kärt. Under min semesterresa hade bilisterna fokus på bilkörningen. Här hemma är det si och så med det. T om på restauranger verkade man ha mer hyfs. Telefonerna åkte inte fram i tid och otid.

Sedan tror jag faktiskt inte på de ombyggnationer man har gjort i infrastrukturen för att göra vägarna säkrare här hemma. Det blir inget flyt i trafiken. Det är precis som om man gör det fullt medvetet. Skapar irritation hos trafikanterna. Bidra säkert till en mer aggressiv attityd. Svensken är van att ha öppet och fritt i trafiken.

Utomlands är det inte öppet och fritt. Man tvingas likt ett får köra dit vägen leder. Omkörningsmöjligheter på landsvägar är obefintliga. Det ser terrängen till om inte trafiken. Det uppstår en acceptans att så är fallet. Man gillar läget helt enkelt. Sedan finns det så klart en och annan idiot som tar extrema risker för att köra om, men där finns en mental beredskap för dessa i trafiken på ett helt annat sätt än här hemma.

Här invaggas i en tro att trafiken är säker. Man är uttråkad och mobilen åker fram. Fokus är mer på den än något annat. Sedan är olyckan framme. Det skulle vara intressant att se statistik om det finns där olyckor uppstått på grund av mobilanvändandet sedan smartphones genombrott. Det är där jag tycker att trendbrottet har kommit på allvar i trafiken i kombination med en ökad trafikintensitet samtidigt som vägarna har krympts.
 

Smagatusk

Guest
Tjejen och jag körde hoj en vecka i Norge och turistade en vecka i Berlin i sommar, och vi gjorde exakt samma iakttagelser som TS.

I Norge visade alla mer hänsyn, både mot andra bilar och oss på hoj, men även mot cyklister och fotgängare. Kom vi ikapp någon som körde långsammare så flyttade majoriteten på sig så att man smidigt kom förbi. En kille i sin kombi blinkade höger på en raka för att släppa förbi mig, och precis när jag började köra om så kom ett möte runt kurvan, då pallnitar han jag körde om, så att jag skulle hinna förbi. Det hänger ju inte i Sverige, då ligger folk i mitten så att ingen ska kunna ta sig om och framstå som duktigare :huvet Samma sak inne i städerna, folk visade hänsyn på ett helt annat sätt. Att ligga bakom någon cyklist förbi några kurvor och köra om säkert hade 95% tid till, och detsamma gällde traktorer, hästar mm :tummenupp

Berlin är ju som två Stockholm, och 3 Oslo, men ändå så var det betydligt lugnare där också. Nu gick vi ju överallt, men fotgängarklimatet var också helt annorlunda, var det rött så stannade man, och blev det rött när man var mitt på övergångsstället så joggade man sista biten, oavsett om man var 25 och vältränad eller en knubbig tant på 75. Bilarna som svängde och korsade övergångsställen var också mer ödmjuka än i Sverige, det kändes betydligt tryggare där än här.

I Sverige går/kör alla runt och stirrar på sina mobiler, det såg man väldigt lite av i både Norge och Berlin, folk hade helt enkelt mycket mer fokus på sin omgivning, och var betydligt mycket mer aktiva att hantera trafikmiljön dom var i.

En betydande del tror jag kan vara vilket budskap myndigheterna har, och där tror jag att Sverige har mycket att lära av åtminstone Norge, deras budskap del veien jobbade dom ganska hårt med. Här kan man vara hur egoistisk och egocentrisk man vill, så länge man håller hastigheten. Trafikbeteendet är ingenting man överhuvudtaget bryr sig i :huvet Tyvärr genomsyrar det ju hela samhället, här går alla i bredd, mötande får kliva åt sidan, i mataffärer tränger man sig eller står ivägen osv, där är både berlinare och norrmän betydligt mer friktionsfria :tummenupp

Här är några rätt bra filmer från norska trafikverket:

Det är underligt att sånt beteende är ok i trafiken, men inte någon annanstans...


Tydligen har det inte varit så kul att vara cyklist eller fotgängare i Norge eftersom det föranledde en sån kampanj. Eller så bar den frukt vilken du upplevde nu.

Har någon kampanj någonsin haft genomslag i Sverige där man märkt någon skillnad? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har någon kampanj någonsin haft genomslag i Sverige där man märkt någon skillnad? :va


"Håll Sverige rent" - påverkade svenskens skräpvanor i grunden vågar jag påstå.


Stor skillnad mot i Norge faktiskt...

- - - Updated - - -

Har någon kampanj någonsin haft genomslag i Sverige där man märkt någon skillnad? :va


"Håll Sverige rent" - påverkade svenskens skräpvanor i grunden vågar jag påstå.


Stor skillnad mot i Norge faktiskt...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tydligen har det inte varit så kul att vara cyklist eller fotgängare i Norge eftersom det föranledde en sån kampanj. Eller så bar den frukt vilken du upplevde nu.

Har någon kampanj någonsin haft genomslag i Sverige där man märkt någon skillnad? :va

För att ge någon betydande effekt handlar det inte om enstaka kampanjer. Det handlar om långsiktigt arbete under flera år som startar i grundskolan, som återspeglas i det budskap som myndigheter, politiker och media förmedlar och som förstärks genom återkommande kampanjer, dvs det som vi hade förut i Sverige tills Nollvisionen tog över.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag minns än dag trafikkampanjer man hade i skolan som barn. T ex försökte man få min generation i första klass att ha cykelhjälm. Vi pratar mitten av 80-talet ungefär. Det lyckades inte så väl kan man säga, men idag har ju var och varannan unge cykelhjälm och många vuxna också. Tillslut gick det hem. Man hade andra kampanjer också åren som kom som handlade om trafiksäkerhet. En hel del sitter inplanterat i hjärnan på en än idag. Jag tror nog att de var rätt så effektiva faktiskt så väl för skolbarn och äldre. Sedan tycker jag nog att den typen av arbete försvann.

Man arbetade mer med hastighet än attityder som redan nämnts i tråden. Folk verkar ha slappare attityd idag till att dricka alkohol och köra. Man har intagit en mer kontinental syn på det hela. Man måste ju leva också. Där det tidigare bara var folk med alkoholproblem som satte sig bakom ratten tror jag att det är många idag som dricker några glas och kör hem från festen. Kontrollerna är näst intill obefintlig ute i trafiken idag. Risken att bli stoppad är minimal. Desto mer uppenbart det är att det är minimal risk att åka fast desto slappare kommer folk att se på nykterhet, hastighet och annat.

Det är dags att böja arbeta med attityder igen och sätta dit folk som bryter mot de normer man vill ha ute i trafiken.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top