Trafikförsäkrad banhoj på bandagar ??

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Ta din racehoj med krachkåpor och slicks och hela kittet ni vet och trafikförsökra den en dag och köra i snabb grupp på en bandag.

Den är optimerad och föräkringsjuridiskt behöver inte hojen vara gatanpassad med lyse och blinkers för banåkning.

Frågan är befogad med tanke på
Fler kör bandagar utan helförsäkring idealiskt att montera billiga kraschkåpor ha däckvärmare för att öka säkerheten med ban-optimerade däck.

En ytterligare aspekt är att det är bättre att anpassa gruppen beroende på hur snabb man är inte om man kör i licens och oförsäkrad grupp.

Att lösa sin ut sin licens för 2500:- bara för att träna ger ökade kostnader och bandagarna ger mycket åktid.

Vart vill du komma :confused:

vi med Licens kör ju ändå i oförsäkrad grupp,även dom med if och trygghansa

Gottis skrev:
Vart vill du komma :confused:

vi med Licens kör ju ändå i oförsäkrad grupp,även dom med if och trygghansa

Anledningen till att jag tog upp det är att hos vissa bandags arr: blandas oförsäkrade gathojar men en licensgrupp och var ligger logiken i det.

Mer logiskt att blanda licensgrupp som kan Trafikförsäkra"med reg plåten på"med snabbgrupp där många ändå använder däckvärmare och krasckåpor med giltig trafikförsäkring och farten är högre och jämnare.

Vissa arrangörer kräver dessutom att man löser ut licensen även för träning i licensgrupp kostnad =2500 vilket är dyrt bara för att träna och en trafikförsäkring för en dag är garanterat billigare och du är andå försäkrad :)

Dvs du tar din banhoj som kan trafikförsäkras för en dag monterar regplåt och hamnar i en grupp som passar dig bättre utan att behöva lösa ut din tävlingslicens bara för att träna;)

Krånglar jag till det :va klart som vodka :3freak

2ono skrev:
Anledningen till att jag tog upp det är att hos vissa bandags arr: blandas oförsäkrade gathojar men en licensgrupp och var ligger logiken i det.

Mer logiskt att blanda licensgrupp som kan Trafikförsäkra"med reg plåten på"med snabbgrupp där många ändå använder däckvärmare och krasckåpor med giltig trafikförsäkring och farten är högre och jämnare.

Vissa arrangörer kräver dessutom att man löser ut licensen även för träning i licensgrupp kostnad =2500 vilket är dyrt bara för att träna och en trafikförsäkring för en dag är garanterat billigare och du är andå försäkrad :)

Dvs du tar din banhoj som kan trafikförsäkras för en dag monterar regplåt och hamnar i en grupp som passar dig bättre utan att behöva lösa ut din tävlingslicens bara för att träna;)

Krånglar jag till det :va klart som vodka :3freak
Lös annars ut amatörlicencen tror den kostar 1000SEK 700 för Junior.
Om du bara ska träna behöver du väl ingen tävlingslicens?!

många av våra tävlings hojar är ju inte ens reg bara.

jag kommer inte att ställa på min banhoj och betala försäkring för att köra bana är ju dyrare än licensen kör ingen gata med 600:an ...du ska ju även täckna en olycksfalls försäkring om du kör i den oförsäkrade gruppen vare sig du har Licens lr inte :fakta

visseligen kommer jag att göra det en dag i sommar det är när jag ska på falken på SMC kurs då är det krav på att hojen ska va försäkrad men en dag tar jag det men om jag slipper så skiter jag i att ha hojen försäkrad när jag kör bana...ta mig inte fel nu

Ser man rent säkerhetsmässigt är det självklart att man försöker få så jämna grupper som möjligt eftersom hastighetsskillnaderna då är mindre = säkrare.

Livet är dock inte alltid så enkelt (svart/vitt) att man ENDAST kan ta hänsyn till EN faktor som arrangör. Utan det finns andra intressen med i bilden så som ekonomi.

Orsaken är i det läget därför given varför hojar med gällande försäkringar kör med varandra och hojar utan gällande försäkring kör för sig. Jag tror, personligen, det skulle vara svårt att få deltagare att acceptera faktum att om de blir påkörda/trängda så att de kraschar och skadar sig själva och sin mc att de själva får hosta upp fiolerna bara för att motparten inte har en gällande försäkring eller tillräckligt med pengar i plånboken att ersätta förlorad arbetsinkomst och rep. av hoj eller viljan att göra så.

Samtidigt som ekonomin styr vad gäller gruppindelning så styr naturligtvis deltagarens önskemål om mycket bantid = ekonomi för arrangören. Så man kan inte heller, som arrangör, dela upp deltagarna i allt för många grupper om man samtidigt skall erbjuda mycket bantid. Ett alternativ här kanske är att arrangera mer målriktade arrangemang och ställa snävare krav på deltagarna.

Ex. en dag ENBART för de som kör lite mer försiktigt och en dag ENBART för de som är snabba. Frågan är bara HUR skall man som arrangör kunna avgöra om en deltagare "platsar" i än den ena än den andra "grupperingen"?

Sätta kravet att varvtiderna ena dagen aldrig får överstiga XXX medan varvtiderna MÅSTE överstiga XXX den andra dagen. Vad gör man som arrangör om en deltagare har betalt men inte klarar kraven?

Mvh!
// Niklas

va ska man lösa för försäkring när man ska ha den inne undertiden vi är i spanien och köra bana??finns det någon speciell.. ringde länsförsäkringar å folksam och trygghansa men då kunde jag inte ställa av den när jag ville..
någon som vet hur man ska göra måste ju ha nån försäkring

R1Lillen skrev:
va ska man lösa för försäkring när man ska ha den inne undertiden vi är i spanien och köra bana??finns det någon speciell.. ringde länsförsäkringar å folksam och trygghansa men då kunde jag inte ställa av den när jag ville..
någon som vet hur man ska göra måste ju ha nån försäkring

det är väl ett Träningsläger för RR du är på :)

då behöver du ingen försäkring på cykeln lär inte va någon annan som har det heller ska du se. du skaffar en garage försäkring som täcker transport det är allt

Hitecfrollo skrev:
Lös annars ut amatörlicencen tror den kostar 1000SEK 700 för Junior.
Om du bara ska träna behöver du väl ingen tävlingslicens?!

B licens 2450 lire och många bud om huruvida det krävs eller inte.

En sak är dock säcker det alltid någon som vill ha mina pengar :död

Avarage skrev:
Ser man rent säkerhetsmässigt är det självklart att man försöker få så jämna grupper som möjligt eftersom hastighetsskillnaderna då är mindre = säkrare.

Livet är dock inte alltid så enkelt (svart/vitt) att man ENDAST kan ta hänsyn till EN faktor som arrangör. Utan det finns andra intressen med i bilden så som ekonomi.

Mvh!
// Niklas

Så är det alltid och tror ingen arrangör gör det gratis vilket är helt rätt.

Har dock bara varit med en bandag där man blandat licens och snabb grupp och det var nog den bästa bandagen.
Men jag tror inte det klotades mindre för det.

2ono skrev:
B

Har dock bara varit med en bandag där man blandat licens och snabb grupp och det var nog den bästa bandagen.
Men jag tror inte det klotades mindre för det.

Om dom gjorde det så insåg nog inte dom som ordnade dagen att alla som körde i snabba gruppen direkt blev totaltoförsäkrade i samma sekund som dom tog in licens/oförsäkrade (TH och IF) i snabba gruppen.

Det visste nog inte snabba gruppen om.

lLcens/oförsäkrad grupp kan vara fel ord på gruppen. Det ska vara kanske bara oförsäkrad grupp. Dit tillhör alla som har IF och Trygg Hansa, tävlingshojar som inte är påställda, hojar som inte är påställda osv.

Visst är det förargligt att blanda snabba förare med t ex lugna förare i en grupp. Men det är för att försäkringsbolagen har gjort som dom gjort.

SKulle alla bolag komma fram till samma beslut, att ingen försäkring gäller på bana, inte ens trafik (som inte ens nu gäller hos IF & TH) så kan man börja köra lugn, medel och snabb bara som grupper.

/Liwa1

Last edited:
Gottis skrev:
många av våra tävlings hojar är ju inte ens reg bara.

jag kommer inte att ställa på min banhoj och betala försäkring för att köra bana är ju dyrare än licensen kör ingen gata med 600:an ...du ska ju även täckna en olycksfalls försäkring om du kör i den oförsäkrade gruppen vare sig du har Licens lr inte :fakta

visseligen kommer jag att göra det en dag i sommar det är när jag ska på falken på SMC kurs då är det krav på att hojen ska va försäkrad men en dag tar jag det men om jag slipper så skiter jag i att ha hojen försäkrad när jag kör bana...ta mig inte fel nu
På länsförsäkringar kan man få trafikfösäkring på icke regbara hojar. Jag har min race motard trafikförsäkrad min polare provade den på en bandag kraschade o bröthanden försäkringen täckte hans utgifter sveda o värk samt hjälm. försäkringen för icke reggade hojar kostar mig 2495kr per år :tummenupp

Liwa1 skrev:
Om dom gjorde det så insåg nog inte dom som ordnade dagen att alla som körde i snabba gruppen direkt blev totaltoförsäkrade i samma sekund som dom tog in licens/oförsäkrade (TH och IF) i snabba gruppen.

lLcens/oförsäkrad grupp kan vara fel ord på gruppen. Det ska vara kanske bara oförsäkrad grupp. Dit tillhör alla som har IF och Folksam, tävlingshojar som inte är påställda, hojar som inte är påställda osv.

Visst är det förargligt att blanda snabba förare med t ex lugna förare i en grupp. Men det är för att försäkringsbolagen har gjort som dom gjort.

SKulle alla bolag komma fram till samma beslut, att ingen försäkring gäller på bana, inte ens trafik (som inte ens nu gäller hos IF & TH) så kan man börja köra lugn, medel och snabb bara som grupper.

/Liwa1

Trasslar du inte ihop bolagen nu????
Folksam gäller ju på bana!! eller har det kommit en ändring som jag inte vet om?

Strider skrev:
När det gäller RR träning så bestämmer arrangerande vad som gäller. I min klubb, FMK har man bestämt att det är utlöst licens som gäller och då har alla deltagare ett grundläggande försäkringsskydd. Andra klubbar kan välja att göra på annat sätt, är det så konstigt?
Räcker det med amatör?

Strider skrev:
Vet inte.

Skicka ett mail till Helena på kansliet.

kansli@falkenbergsmotorklubb.nu

Amatörlicensen har ett klar sämre skydd än den "riktiga"
Enligt swemo skulle det räcka med amatör för att träna, dock får man ta ut engånslicenser eller ta ut licensen för att tävla.

Skillnaden är inte så stor som man tror i försäkringsskydd (amatör kontra b-licens)

Amatörlicensen har en olycksfallsförsäkring som gäller vid över 6% invaliditet
med ett belopp på upp till 200.000SEK vid en invaliditet på 6-50%
och upp till 400.000SEK från 50% - max.
Samma gäller tävlingslicensen men då är beloppen 250.000SEK och det senare 500.000SEK.

Priser på de vanligaste licenserna inom RR
Roadracing A 3150:-
Roadracing B 2450:-
Roadracing Junior 1450:-
Amatör över 17 år 1000:- annars 700:-
Stora skilnaden annars är ju att man inte tävlar med amatörlicens + att tävlingslicensen gäller utomlands.(då täcker även försäkringen transport hem vid olycka).
De prisskillnaderna som är i ersättningen vid invaliditet i amatör kontra tävlingsliens känns inte så stora.
Det känns lite som att det inte är ens största bekymmer, när olyckan är framme och lämnar spår efter sig (läs invaliditet) och ja jag vet vad jag snackar om när det gäller just det.
Hoppas det klargjorde något för nån :)

Liwa1 skrev:

lLcens/oförsäkrad grupp kan vara fel ord på gruppen. Det ska vara kanske bara oförsäkrad grupp. Dit tillhör alla som har IF och Folksam, tävlingshojar som inte är påställda, hojar som inte är påställda osv.

/Liwa1

Jaf tycker det ska vara på egen risk och att alla borde ha en olycksfallsförsäkring i IF och TH gruppen.

När man ser att folk i gatgrupper monterar kraschkåpor däckvärmare och superklistriga racedäck och diskuterar varvtider med varandra så kommer man närmare tanken att blanda snabbare grupper med licens grupp.

Men vad säger de FB om man blandar Folksam med tex IF varför skulle TF vara mindre gällande för det.
En incident där If föraren drar med sig Folksam förare i en krasch gäller väl ändå trafikförsäkringen för Folksam föraren.

Strider skrev:
Sedan är det som det har sagts många gånger innan, INGEN VET SÄKERT NÄR TRAFIKSKADELAGEN (TSL) GÄLLER VID BANKÖRNINGAR. Dock har de sju stora försäkringbolagen förbundit sig att TSL gäller vid SMC utbildningar.

Nu har vissa bolag gått ut och sagt att trafikskadelagen inte gäller vid andra bankörningar. Kan man göra så? Javisst kan de göra så men är det rätt? Ingen vet. Och vad innbär det för DIG om fel person med "fel" försäkringsbolag tränger dig av banan och du har max otur och blir invalid för livet? Jo, då är det du som får dra stora bolaget till tingsrätten och visa att TSL gäller.

Som jag vet finns det inget i en domstol prövat fall huruvida TSL ska gälla eller inte.
Tolkningsrätten ligger i princip hos FB och driva en process i ett tvistemål låter inte ekonomiskt försvarbart såvida inte man har ett rättsskydd i sitt delkasko men det gäller väl i processer mot en motpart inte mot det bolag man är försäkradi.

Helt klart finns det inga tydliga signaler, men utvecklingen går mot att man bör nog ha en Olycksfallsförsäkring som licensen medför :)

2ono skrev:
Jag tror det är viktigare än någonsin att lusläsa avtalen, då en betalning av fakturan räknas som en signatur av avtalet.
Tror det är flera st som håller på eller redan har skrivit in regler för bankörning.
I stil med att om krashkåpor, tidtagning eller dylikt förekommer så räknar föraren med en högre risktagning och då tar inte längre fb ansvar.
För mig känns det även som att det inte gör så mkt om hastigheten skiljer sig i en licensgrupp( så länge alla vet hur man kör).
Det är ju inte så kul med "folk" som hamnar i samma grupp trots att man är nybörjare, bara för att man fick bäst pris på försäkring på tex IF.
Om nu nån av dessa får för sig att byta spår hej vilt när det kommer en snabbare förare bakom är ju olyckan framme.
Tror att det är säkrare att hålla sig till Licensfolk i licensgruppen.
Men det är ju bara min åsikt :)

Hoppas det är ok om jag inflinkar med lite fakta till er alla här...

Enligt svensk trafiklagstiftning så finns det INGEN fordonsförsäkring som gäller innanför inhägnat område klassat för träning/tävling/trafikövning m.m.

EX: du tar din personbil till Mantorp Park för att se på STCC/RR - du parkerar bilen allra längst ner, precis INNANFÖR grindarna innepå den galma slingan säkert 6-700 meter från den nya slingan.

Sedan går du för att se på tävlingarna.....

Under ett race är det en bil som spränger sin motor -- delar av bilen flyger så
långt att de landar RAKT PÅ DIN BIL....

Du har rätt till NOLL / 0 - ersättning av ditt f-bolag allt enligt gällande motortävlingsförsäkring.

ALLA evenemnagsarragörer MÅSTE okså enligt lag lösa en så motortävlingsförsäkring - som endast Folksam (tror jag det var) har monopol på att teckna.

För tecknande av försäkring av tredje part - så är det arrangörernas skyldighet att lösa dennas biten genom den sk. motortävlingsförsäkringen.

Vems försäkring är det annars som träder i kraft om en åskådare skadas - vilket väldigt lätt kan hända... - Din personförsäkring/hemförsäkring gäller INTE då du är FRIVILLIGT på detta evenemanget där olyckan hände.

Ang: att ha försäkring på din gathoj under en kvällskörning -
så gäller inte den heller alls - trots att mång fått ersättning för skador vid just kvällskörningar/annat - Dessa killar/tjejjerna har fått ersättning enbart för att många f-bolag inte vet vad som exakt gäller i trafikskadelagen. -

I dagsläget är det endast LLOYDS i England som tecknar försäkringar på tävlingsfordon för respektive tävlingsdag - men det kostar okså... typ 45 000 kr/dag/helg.

Rörigt i lilla Sverige - men så lyder faktiskt lagarna.

MVH/
.......Kristian

Last edited:
KristianAE86 skrev:
Jag förstår dina tankar kring detta - men har du själv kollat upp vad som gäller ?

det har jag liksom.

INGEN försäkring på fordon gäller innanför grindarna till ett motortävlingsklassat område ! -

Intressant, hur har du kollat upp det?
Eftersom varken försäkringsbolag eller myndigheter verkar vara säkra på hur TSL skall tolkas och vad som egentligen gäller så kan man ju undra var du fått dina uppgifter.
Detta har ju diskuterats här i flera trådar förut så om man följt med där borde man veta att man egentligen inte vet nåt alls.

enhjuling skrev:
Intressant, hur har du kollat upp det?
Eftersom varken försäkringsbolag eller myndigheter verkar vara säkra på hur TSL skall tolkas och vad som egentligen gäller så kan man ju undra var du fått dina uppgifter.
Detta har ju diskuterats här i flera trådar förut så om man följt med där borde man veta att man egentligen inte vet nåt alls.

heheh - bra att det går att diskutera på detta forumet - till skillnad emot vissa andra forum..

jag har fått mina svar från en person som varit på plats under ett möte med trafikutskottets avdelning inom regeringen.

Strider skrev:
Är du ett orakel som kan se in i framtiden och vet vad en domstol kommer att döma om och när ett fall kommer upp huruvida TSL gäller eller inte. :va

I det Sverige jag lever i så är det iaf domstolarna som tolkar lagtexten, inte du.

du har ingen anledning at vara så sur på mig i ditt skrivande .

jag skriver bara vad lagen säger i texten.

att en domstol skulle dömma annorlunda än vad lagtexten säger - är mkt konstigt. - eller hur

MVH/
.......k

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma