trafikförsäkra en importerad R1?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vad får man räkna med för premie på en Importerad R1 av 2007 modell om man är 30år och haft körkort 5år+?

Endast trafikförsäkring är aktuellt.

Är det helt omöjligt eller finns det bra bolag för just detta?

//K

Beror på var du bor mm mm mm.
Ta reg nr från en likadan hoj på blocket eller liknande och ring ditt bolag.
Inget annat kan ge svar på din fråga då det är mycket som spelar in.

Ja, hittar du en R1 som är byggd i Sverige så är det ju bara att grattulera :rolleyes:

Som Couglin sa, ring runt. Det finns drösvis med såna här trådar, och alla får samma svar! Det är så otroligt mycket som spelar in, vi kan omöjligt sitta här och gissa det.

Anledningen att jag ställer frågan här är just för att jag har googlat, och försökt använda beräkningssnurran på bilsport MC. Den senare har inte R1 som modell.

Gissa behöver man inte göra, men man kan ta mellan tumme och pekfinger.

Och med importerad så menar jag givetvis privatimporterad om det inte var helt uppenbart ;-)

Jag har läst i någon tråd att vissa försäkringsbolag helt nobbar privatimporterade cyklar. Varför vet jag inte?

Anledningen att jag är intresserad av just R1 är att dessa är otroligt billiga att importera, medans FZ1 inte ens finns på de siter där jag letat.

Jag bor på landsbyggd, är 30+.

Om någon har liknande förhållanden och försäkrar en R1 får ni gärna skriva vad ni betalar för en trafikförsäkring, eller referara till en annan tråd där detta tas upp (som är skriven nyligen och inte 2008)

Har inte möjlighet att ringa till alla försäkringsbolagen och fråga, eftersom jag inte är i sverige.

//K

Ja, hittar du en R1 som är byggd i Sverige så är det ju bara att grattulera :rolleyes:

Som Couglin sa, ring runt. Det finns drösvis med såna här trådar, och alla får samma svar! Det är så otroligt mycket som spelar in, vi kan omöjligt sitta här och gissa det.

Ring Folksam och kanske nåt bolag till för att få pris. Bilsport&MC tar inte den typ av hojar eller så får du ett pris så du svimmar.
Men skall jag göra en vild gisning så hamnar din trafikförsäkring mellan 5000-15000:-. En VILD gissning.

Ring Folksam och kanske nåt bolag till för att få pris. Bilsport&MC tar inte den typ av hojar eller så får du ett pris så du svimmar.
Men skall jag göra en vild gisning så hamnar din trafikförsäkring mellan 5000-15000:-. En VILD gissning.

Ok, det var vilt ;-)

Vilka bolag är det som nobbar importfordon? Och vad är grunden till detta? Är det stölder eller att de är i generellt dåligt skick? Eller bedrägerier?

//K

Ok, det var vilt ;-)

Vilka bolag är det som nobbar importfordon? Och vad är grunden till detta? Är det stölder eller att de är i generellt dåligt skick? Eller bedrägerier?

//K
Tror inget bolag nobbar privatimporterade fordon men vissa ger högre premier och andra kräver en separat besiktning vilket på vissa bolag även gäller bilar. Jag har fått intrycket av att bolagen främst är rädda för bedrägerier.

Det stora problemet är dock att vissa bolag inte vill ha med sporthojar att göra, oavsett vem som importerat dom. Enligt lag måste dom erbjuda trafikförsäkring vilken därför brukar vara dyrare än andra bolags helförsäkring.

Trafik kostar mig drygt 1000:- / månad när den är påställd. R1 -08, 28 år i Västerås.

Trafik kostar mig drygt 1000:- / månad när den är påställd. R1 -08, 28 år i Västerås.

Ok, 1000:-/mån är helt Ok ändå. Hur länge har du haft kortet?

Bor du centralt i västerås eller utanför?

Vilket försäkringsbolag?

Kan du ställa på den bara en vecka eller är det en månad som gäller?

//K

Helår/helförsäkring kostar mig 470:- /månad på en R1 -00:a.
40+, landsbygd, Länsförsäkringar.

Vad kostar en försäkring = Hur långt är ett snöre.

Enda sättet för att få ett svar, är att ringa ett par olika försäkringsbolag själv och bilda dig en uppfattning.

Frågor

Vad kostar en försäkring = Hur långt är ett snöre.

Enda sättet för att få ett svar, är att ringa ett par olika försäkringsbolag själv och bilda dig en uppfattning.

Bra sagt,det är ett jävla frågande om skitsaker,ring runt,telefonen är uppfunnen.
(nu menar jag inte att pengarna man slantar in på en försäkring är skitsaker).
Folket på sporthoj är inga medium med kristalkula,kolla själv.

Har själv en privatimporterad R1:a, dock en 98. Betalade hos Folksam 650:-/mån för trafik förra året. Då kunde jag ställa på och av den hur jag ville.
Dock tror jag det blir trygghansa.se i år då deras havförsäkring kostar ungefär lika mycket, dock går den inte att ställa av.

P.S trygghansa.se har en bra uträknare på sin sida… D.S

789:- i månaden med trafikförsäkring på min R1 99:a. Är 22 år och tog kortet slutet på förra året... Bolaget som jag har är Trygg Hansa.

Lär väl inte bli dyrare iaf:)

Tackarns för alla bra svar. Ni som kommer med fyndiga kommentarer som "hur långt är ett snöre" behöver inte svara i trådar där ni inte har vettigt att tillföra.

Om jag hade haft möjlighet att ringa runt till alla försäkringsbolag i sverige så hade jag gjort det, men jag är inte i sverige och vill inte spendera hundralappar på telefonräkningar under tider på dygnet då jag knappt är vaken. Därför frågar jag de med erfarenhet.

Trygghansas har missförstått funktionen med en webbsida, för deras beräkningssnurra är stängd efter klockan 0100! Wuahahaha.. riktigt illa.

//K

Last edited:
jag har en sidoimport.. dvs inte intagen av Yamahacenter, men av annan firma när den var ny.

det är en 2006, men är intagen, reggad & såld 2007, så det räknas den som i papperna + hos mitt FB

jag har folksam, betalar 1180:- / mån på helförsäkring
är 37 år, bor i Helsiingborg, haft kortet sedan 2003

Men som sagt, vad du får i premie, måste du ringa ring & kolla..
bor du inte i storstad, så skulle jag tippa på 10-12.000:- för trafik

Hur fungerar det nu för tiden, kan man hålla cykeln avställd, och bara ställa på den på den helgen när man skall ut och köra? Så ställer man av den igen om det regnar en vecka.

Fick en premie på 19800:- SEK för trafik i beräkningssnurran, det lät väl köttigt eftersom cykeln kostar 40.000:-

//K

Hur fungerar det nu för tiden, kan man hålla cykeln avställd, och bara ställa på den på den helgen när man skall ut och köra? Så ställer man av den igen om det regnar en vecka.

//K

Det kan du göra hos Folksam, tor det är det ända bolaget som fortfarande tillåter det. Dock får du räkna med en påställningsavgift på 50:- per påställning…

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park