Trafik polisens resurser är helt sjuka

Men trafikpolisen JAGAR ju rattfylla/drogpåverkade i trafiken. Sen som Järnmicke skrev att vi ser inte Polisens arbete på kriminalen och vad dom sysslar med.

Se det possitivt istället. Fler trafikare ger faktiskt fler poliser i samhället vilket ger en närvaro som buset kanske inte gillar.

Sen när polisen väl tar rattfulla eller drograttfulla människor så leder det väl då och då till att de hittar nånting annat också..

Det gör man ju...

Men dom syns ju inte lika mkt som trafikenheten. Alla verkar ju klaga, bla bla, bara trafikpolisen som har resurser etc. Men hur mkt ser man som vanlig svennson av de andra instanserna? Få av dom åker runt på gator / torg med målade bilar medan de utreder mordfall eller pysslar med spaning :rolleyes:

Förstår inte hur man kan resonera så...

Att man inte har resurser till ett visst ärende, kanske inte bara beror på att det inte finns resurser, utan att polisen kanske i somliga fall vet mer än vad man tror. Dom kanske vet vem personen ifråga är, eller redan har en bil på uppdraget.

Tycker dom ändå ska ha creds som vill jobba för rättvisa i den mån dom kan, med små resurser och många gånger dåliga befogenheter.

Nu är det ju så att det inte är första gången som vi har ringt om exempelvis den här blottaren! Och vi har i kommunen haft stadiga möten för att påvisa att det krävs fler poliser i exempelvis Åkersberga! Och vad händer jo vi får svar att det inte finns resurser! Men det finns resurser till trafikbrott!

Du som verkar vara lite insatt! Hur mycker snabbare kommer ditt trafik mål upp i länsrätten mot ett misshandelmål? Och vilket tycker du är allvarligast!

Jag kan svara, har nämligen suttit i situationen där en som har misshandlat mitt barn fick lägre straff än vad jag fick när jag körde för fort!

Sen att man inte kan se allt svart och vitt håller jag med om! MEN det är rent skitsnack att inte trafikbrott prioriteras på grund av att man kan bära sina egna kostnader! Och när man börjar tänka så, då är man fel ute!

Som jag har förstått det ingår trafikövervakning utöver polisens andra aktiviteter. Varje polis ska varje månad fylla sin kvot av trafikövervakning.

Jag pratade med 2 poliser som håller på och utbildar sig samt en polis som precis gått från ordningen till trafik! Dem alla bekräftade att även om det inte är satt på papper så finns det en beräkning på hur många fortkörare en trafikpolis bör ta på en dag!

Alltså om skiftet börjar ändra sig slutet och han inte vill att det ska se ut som att han suttit på arslet hela dagen vad händer då???

Jo man blit nitisk! Ungefär som lapplisor på provision eller bilsäljare med provis! Försöker få på dig allt som går!

Det är tydligen jag som måste kliva fram och ta på mig rollen som moralkärring.

Anledningen till den ökade densiteten av poliskontroller är satsningen på att attackera rattfylleri som fn genomförs. Om polisen då kan plocka lite fartsyndare samtidigt, och därigenom delvis finansiera sin egen verksamhet, är åtminstone jag helnöjd. Precis som trådskaparen fick det förklarat för sig är trafikpolisen en självständig del inom ordningspolisen och har inte samma uppgifter som den traditionella ordningspolisen.

Att polisen har alldeles för små resurser är uppenbart, men det är inte så svart och vitt som många vill påstå.

Moralkärring eller inte! Visst man ska inte se saker svart eller vitt, men eftersom någon från ordningen numera får skriva ut fortkörningsböter och hantera trafikbrott, vilket man inte gjorde förr utan detta ändrades för inte allt för länge sedan! Vilket jag misstänker att du vet!

Så är det inte då svart på vitt att det handlar om pengar!

Och allt snack om att det är ökad koll på rattfylla! Utav 4 gånger som jag blivit stoppad så har jag fått blåsa 1 gång! ????

Sen att man inte ser alla som sliter i bakgrunden och utreder brott det är jag fullt medveten om!

Last edited:
Nu är det ju så att det inte är första gången som vi har ringt om exempelvis den här blottaren! Och vi har i kommunen haft stadiga möten för att påvisa att det krävs fler poliser i exempelvis Åkersberga! Och vad händer jo vi får svar att det inte finns resurser! Men det finns resurser till trafikbrott!

Du som verkar vara lite insatt! Hur mycker snabbare kommer ditt trafik mål upp i länsrätten mot ett misshandelmål? Och vilket tycker du är allvarligast!

Jag kan svara, har nämligen suttit i situationen där en som har misshandlat mitt barn fick lägre straff än vad jag fick när jag körde för fort!

Sen att man inte kan se allt svart och vitt håller jag med om! MEN det är rent skitsnack att inte trafikbrott prioriteras på grund av att man kan bära sina egna kostnader! Och när man börjar tänka så, då är man fel ute!

Jag pratade med 2 poliser som håller på och utbildar sig samt en polis som precis gått från ordningen till trafik! Dem alla bekräftade att även om det inte är satt på papper så finns det en beräkning på hur många fortkörare en trafikpolis bör ta på en dag!

Alltså om skiftet börjar ändra sig slutet och han inte vill att det ska se ut som att han suttit på arslet hela dagen vad händer då???

Jo man blit nitisk! Ungefär som lapplisor på provision eller bilsäljare med provis! Försöker få på dig allt som går!

Moralkärring eller inte! Visst man ska inte se saker svart eller vitt, men eftersom någon från ordningen numera får skriva ut fortkörningsböter och hantera trafikbrott, vilket man inte gjorde förr utan detta ändrades för inte allt för länge sedan! Vilket jag misstänker att du vet!

Så är det inte då svart på vitt att det handlar om pengar!

Och allt snack om att det är ökad koll på rattfylla! Utav 4 gånger som jag blivit stoppad så har jag fått blåsa 1 gång! ????

Sen att man inte ser alla som sliter i bakgrunden och utreder brott det är jag fullt medveten om!
Som en hedersknyffel tar jag för givet att du inte var påverkad vid nämnda tillfällen. :tummenupp

Alla poliser som hanterar mätutrustningen är specialutbildade och det vore dumt att anta att de inte skulle ha fått utbildning i hur man tolkar signalerna för fylleri. Mao hade du ett sådant nyktert uppträdande att du utan problem skulle kunna framföra ett fordon. Moraliskt korrekt eller inte; att få bort alla påverkade bilister är en omöjlighet, huvudmålet är att få bort de som är farliga för andra.

Anledningen till att trafikbrott hanteras snabbare är att det oftast är enkla fall där faktiska och väldigt tydliga bevis kan presenteras. De föranleder inte långa rättegångar eller stora omkostnader och betas därför av snabbare. Nu påstår jag inte att det här är rätt, men jag antar att du förstår det fullkomligt ologiska i att lägga ned resurser på ett fall som inte leder någonstans.

Precis som med det mesta i ett samhälle är resurser givetvis en pengarelaterad fråga. Att trafikpolisen uppenbarligen har resurser och varför den har det finner du nog lämpligast i RPS budget för gällande år. Trafikpolisen har förmodligen en mycket generösare budget för sina uppgifter än vad övrig polis har och det återspeglas ute på gatorna.

Trafikpolis: Mycket arbete på fältet, lite kontorsarbete = Stora resurser för fältet
"Ordningspolis": (Tyvärr) Lite arbete på fältet, mycket kontorsarbete = Stora resurser för kontorsarbetet

Det hela är väldigt enkelt, men inte svartvitt :tummenupp

Men visst är hanteringen av misshandel fantastisk i rättssystemet! Själv har jag blivit nedsparkad tre gånger och alla tre gånger lades utredningarna ned trots att jag kunde peka ut de(n) skyldiga. Tiden läker de flesta sår; näsan är fortfarande lite sned men det ger tydligen streetkredd :arsele

Mvh

Last edited:
tssss, folk söker ju inte polis för att de vill slåss för rättvisan - det är bara nåt du sett på film. Folk söker antingen för att de har ett maktbehov eller för att de tror att de ska få mycke tjejjer.

vad som gäller trafikpolisens resurser - det är ju där de får in pengar så det är klart de satsar på det.

Var det de du sa när du ansökte till polishögskolan?

Jag vill ha makt och brudar!

Var har du uniformen då?

Min personliga erfarenhet av polisen är ungefär samma som trådskaparens. Man ser polisen rätt ofta ute och skjuter med lasern. Senast jag såg det var det en gubbe som mätte, en som vinkade in fortkörare och uppskattningsvis fem(!) som satt i en polisbuss och fikade.

När det gäller vanliga brott som misshandel, stöld och liknande har polisen ALDRIG tid. Om man kan identifiera den som misshandlade och har flera vittnen läggs utredningen ändå ner. Liknande saker har hänt varenda gång jag eller mina bekanta har behövt kontakta polisen.

När det gäller mord, bankrån och andra grövre brott vet jag inte hur effektiva polisen är eftersom jag eller någon jag känner aldrig har varit utsatt för sådant.

För att sammanfatta: den vanlige "Svensson" har polisen aldrig tid att hjälpa. Oavsett om han blir rånad, misshandlad eller prejad av vägen av ett fyllo. Däremot har polisen tid att bötfälla honom när han råkar köra 75 på en tom 70-väg.
Så man frågar sig: Ska polisen hjälpa oss hederliga medborgare eller jävlas med oss?

Var det de du sa när du ansökte till polishögskolan?

Jag vill ha makt och brudar!

Var har du uniformen då?

haha, kul kille... skulle aldrig falla mig in i att joina playerhater-klubben...

jag har bara dåliga erfarenheter av dom, antingen ska de förstöra en bra krogkväll eller ska de skicka en på ombesiktning. sen ljuger de i rättegångar utan problem.

...och andra grövre brott vet jag inte hur effektiva polisen är eftersom jag eller någon jag känner aldrig har varit utsatt för sådant.

en gång ringde jag på hjälp när ett större *********-gäng hade sprutat tårgas på en polare, slagit ner en annan och sprang efter mig med kniv. polisstationen låg inom synhåll och patrullbilen kom ut 20 minuter efter mitt samtal - 2 minuter efter att de hade dragit. de hade väl inte druckit upp kaffet antar jag...

Last edited:
Varför ska trafikövervakning överhuvud taget utföras av polisen egentligen. Trafikövervakning anser jag vara viktigt då trafiksituationen förmodligen varit katastrofal om den inte funnits men varför måste man vara polis för att hantera en laserpistol och ett bötersblock. Kan man inte lägga över ansvaret på vägverket? :tummenupp
Alla trafikpoliser skulle sen omskolas till RIKTIGA poliser. Plötsligt har vi lösgjort mängder med resurser.
För de trafikpoliser som vägrar gilla läget är det bara att börja som trafikinspektör på vägverket i stället och på så vis även lämna plats till nya heta poliser som faktiskt vill bekämpa brottslighet istället.

//200+

Min personliga erfarenhet av polisen är ungefär samma som trådskaparens. Man ser polisen rätt ofta ute och skjuter med lasern. Senast jag såg det var det en gubbe som mätte, en som vinkade in fortkörare och uppskattningsvis fem(!) som satt i en polisbuss och fikade.

När det gäller vanliga brott som misshandel, stöld och liknande har polisen ALDRIG tid. Om man kan identifiera den som misshandlade och har flera vittnen läggs utredningen ändå ner. Liknande saker har hänt varenda gång jag eller mina bekanta har behövt kontakta polisen.

När det gäller mord, bankrån och andra grövre brott vet jag inte hur effektiva polisen är eftersom jag eller någon jag känner aldrig har varit utsatt för sådant.

För att sammanfatta: den vanlige "Svensson" har polisen aldrig tid att hjälpa. Oavsett om han blir rånad, misshandlad eller prejad av vägen av ett fyllo. Däremot har polisen tid att bötfälla honom när han råkar köra 75 på en tom 70-väg.
Så man frågar sig: Ska polisen hjälpa oss hederliga medborgare eller jävlas med oss?
Om du bryter mot lagen är du inte en hederlig medborgare :tummenupp

Missförstå mig rätt, jag håller med dig men samtidigt ser jag det orimliga i resonemanget trots att det inte borde vara orimligt. Som läget är idag har polisen varken resurser eller kunskap för att utföra sitt arbete som det borde utföras vilket också leder till att det inte finns någon möjlighet att reformera strukturen inom organisationen. Vad som föranleder det kan man väl bara spekulera i men bristande underhåll, som är fallet med det mesta i vårt samhälle, är väl inte en helt otippad gissning.

Det som är mest skrämmande enligt mig är attityden samt moral- och etikfrågorna som börjar väckas. Att man håller varandra lite om ryggen är en sak, men att man förvanskar bevis och förhörsprotokoll, som nu har uppdagats, är helt otroligt.

Mvh

Starta en namninsamling

På petitiononline.com eller petitionspot.com kan man skapa egna namninsamlingar som går vidare till exempelvis politiker.

Om nån skapar en namninsamling ang. det som diskuteras i tråden så ska jag skriva på.

/K

Varför skulle polisen lägga mer resurser på vardagsbrotten som drabbar Svensson?

Kostnaden för dessa betalas av Svensson själv via premierna på diverse försäkringar. Alltså är det bara en kostnad för polisen att ta tag i detta, vilket de alltså inte gör.

"Pelle du har haft en dålig månad, bara tagit 3 skurkar.
-Ja men det var tre våldtäktsmän
- Spelar ingen roll, bara 3, kolla Nisse han har tagit 27 stycken.
-Ja men det var ju fortkörare
- spelar ingen roll, 27 är mer än 3, bättra på dig"

Säger chefen, tar sitt excelark och går iväg.

Vet du att det är så eller hittar du bara på?

Vet du att det är så eller hittar du bara på?
Han hittar på, men scenariot är inte helt omöjligt av den anledningen att det möjligen finns outtalade krav som alla vet om men som inte existerar officiellt -> Mer anmälda brott ger möjlighet till en större budget och därigenom mer resurser, och alla polisdistrikt vill ha mer resurser.

Att det däremot skulle ske systematiskt har jag mycket svårt att tro.

På petitiononline.com eller petitionspot.com kan man skapa egna namninsamlingar som går vidare till exempelvis politiker.

Om nån skapar en namninsamling ang. det som diskuteras i tråden så ska jag skriva på.

/K
Namninsamlingar.. Den moderna svenskens räddare i nöden.

Istället för att sitta bakom dumburken och skriva ditt namn för att vara sådär härligt uppstudsig som bara en svensk kan vara, tycker jag att du ska skriva en motion som du sedan kan lämna över till en riksdagsledamot.

Mvh

Som en hedersknyffel tar jag för givet att du inte var påverkad vid nämnda tillfällen. :tummenupp

Alla poliser som hanterar mätutrustningen är specialutbildade och det vore dumt att anta att de inte skulle ha fått utbildning i hur man tolkar signalerna för fylleri. Mao hade du ett sådant nyktert uppträdande att du utan problem skulle kunna framföra ett fordon. Moraliskt korrekt eller inte; att få bort alla påverkade bilister är en omöjlighet, huvudmålet är att få bort de som är farliga för andra.

Anledningen till att trafikbrott hanteras snabbare är att det oftast är enkla fall där faktiska och väldigt tydliga bevis kan presenteras. De föranleder inte långa rättegångar eller stora omkostnader och betas därför av snabbare. Nu påstår jag inte att det här är rätt, men jag antar att du förstår det fullkomligt ologiska i att lägga ned resurser på ett fall som inte leder någonstans.

Precis som med det mesta i ett samhälle är resurser givetvis en pengarelaterad fråga. Att trafikpolisen uppenbarligen har resurser och varför den har det finner du nog lämpligast i RPS budget för gällande år. Trafikpolisen har förmodligen en mycket generösare budget för sina uppgifter än vad övrig polis har och det återspeglas ute på gatorna.

Trafikpolis: Mycket arbete på fältet, lite kontorsarbete = Stora resurser för fältet
"Ordningspolis": (Tyvärr) Lite arbete på fältet, mycket kontorsarbete = Stora resurser för kontorsarbetet

Det hela är väldigt enkelt, men inte svartvitt :tummenupp

Men visst är hanteringen av misshandel fantastisk i rättssystemet! Själv har jag blivit nedsparkad tre gånger och alla tre gånger lades utredningarna ned trots att jag kunde peka ut de(n) skyldiga. Tiden läker de flesta sår; näsan är fortfarande lite sned men det ger tydligen streetkredd :arsele

Mvh

Jag uppskattar dina svar även fast du förmodligen är delvis jävig! ;-)

För att få en bra balans på en tråd som denna så krävs svar som ovan!

Givetvis så var jag nykter, och givetvis så förstår jag vad du menar med att man kan ha ansett att "ingen risk föreligger" Men vad jag vill åt egentligen som man tyvärr bara kommer åt genom att dra upp såna här saker är just grundproblemet! Resurser används felaktigt i hela samhället och är tyvärr i stort sett alltid baserat på prestation och förtjänst så även inom polismyndigheten!

Som en annan trådskrivare skrev varför är det polisens uppgift att fånga fortkörare, jo för att det är ett brott! Hmm då faler sig ju tanken helt naturligt att jag börjar fundera på ordningsvakter!

Om jag inte minns fel så är trafikpolisens första och främsta uppgift att närvara i trafiken och förebygga brott som exempelvis rattfylla, fortkörning etc.

Dra en parrarel till ordningsvakter även dom finns för att förebygga och se till att brott ej sker! Dom är dock inte utbildade poliser och har ej samma rättigheter!

Om man drar den parrarelen så borde det rimligen alltså vara som så att man kunde skappa en "ordningsmakt" som ansvarar för trafiken som finns där för förebyggande syfta!

Visst kommer det hända att någon smiter från dem som exempelvis med motorcykel och att det kommer att ta den riktiga polisen för lång tid att rycka ut! Å andra sidan om man åberopar samma vittnesbörd som hos ett misshandelfall så innebär detta i princip att personen kan dömas ändå!

På detta sättet får vi en balans! (skämt å sido) med tanke på att man lägger ner dem flesta fallen inom misshandel eftersom bevisbördan ej är styrkt så innebär detta alltså att samma saker kommer att ske med "smitning" jag menar varför ska det vara enklare att smita från en misshandel än en fortkörning?

Jag anser att som systemet är byggt idag så har det år efter år godkänts större resurser till trafikpolisen på grund av att dem "indirekt" bär sina egna kostnader! Här hittar du felet!

Varför skulle polisen lägga mer resurser på vardagsbrotten som drabbar Svensson?

Kostnaden för dessa betalas av Svensson själv via premierna på diverse försäkringar. Alltså är det bara en kostnad för polisen att ta tag i detta, vilket de alltså inte gör.

*skratt* som sagt va inte exakt men tyvärr finns detta inom vissa avdelningar! Och hela vårt samhälle bygger på samma logik!

Varför ska trafikövervakning överhuvud taget utföras av polisen egentligen. Trafikövervakning anser jag vara viktigt då trafiksituationen förmodligen varit katastrofal om den inte funnits men varför måste man vara polis för att hantera en laserpistol och ett bötersblock. Kan man inte lägga över ansvaret på vägverket? :tummenupp
Alla trafikpoliser skulle sen omskolas till RIKTIGA poliser. Plötsligt har vi lösgjort mängder med resurser.
För de trafikpoliser som vägrar gilla läget är det bara att börja som trafikinspektör på vägverket i stället och på så vis även lämna plats till nya heta poliser som faktiskt vill bekämpa brottslighet istället.

//200+

Helt enligt mitt tycke! Ska vi finslipa på detta och lämna in en motion! Kanske kan gå igenom 2058 eller något! *s* Med tanke på att då går alla bilar på magneträls och kan inte köras snabbare än tillåtet! *s*

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...