KGK
1200
det är ju bra, antalet drogade förare lär också ha ökat kraftigtsatsningen på att attackera rattfylleri
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
det är ju bra, antalet drogade förare lär också ha ökat kraftigtsatsningen på att attackera rattfylleri
Det gör man ju...
Men dom syns ju inte lika mkt som trafikenheten. Alla verkar ju klaga, bla bla, bara trafikpolisen som har resurser etc. Men hur mkt ser man som vanlig svennson av de andra instanserna? Få av dom åker runt på gator / torg med målade bilar medan de utreder mordfall eller pysslar med spaning![]()
Förstår inte hur man kan resonera så...
Att man inte har resurser till ett visst ärende, kanske inte bara beror på att det inte finns resurser, utan att polisen kanske i somliga fall vet mer än vad man tror. Dom kanske vet vem personen ifråga är, eller redan har en bil på uppdraget.
Tycker dom ändå ska ha creds som vill jobba för rättvisa i den mån dom kan, med små resurser och många gånger dåliga befogenheter.
Som jag har förstått det ingår trafikövervakning utöver polisens andra aktiviteter. Varje polis ska varje månad fylla sin kvot av trafikövervakning.
Det är tydligen jag som måste kliva fram och ta på mig rollen som moralkärring.
Anledningen till den ökade densiteten av poliskontroller är satsningen på att attackera rattfylleri som fn genomförs. Om polisen då kan plocka lite fartsyndare samtidigt, och därigenom delvis finansiera sin egen verksamhet, är åtminstone jag helnöjd. Precis som trådskaparen fick det förklarat för sig är trafikpolisen en självständig del inom ordningspolisen och har inte samma uppgifter som den traditionella ordningspolisen.
Att polisen har alldeles för små resurser är uppenbart, men det är inte så svart och vitt som många vill påstå.
Som en hedersknyffel tar jag för givet att du inte var påverkad vid nämnda tillfällen.Nu är det ju så att det inte är första gången som vi har ringt om exempelvis den här blottaren! Och vi har i kommunen haft stadiga möten för att påvisa att det krävs fler poliser i exempelvis Åkersberga! Och vad händer jo vi får svar att det inte finns resurser! Men det finns resurser till trafikbrott!
Du som verkar vara lite insatt! Hur mycker snabbare kommer ditt trafik mål upp i länsrätten mot ett misshandelmål? Och vilket tycker du är allvarligast!
Jag kan svara, har nämligen suttit i situationen där en som har misshandlat mitt barn fick lägre straff än vad jag fick när jag körde för fort!
Sen att man inte kan se allt svart och vitt håller jag med om! MEN det är rent skitsnack att inte trafikbrott prioriteras på grund av att man kan bära sina egna kostnader! Och när man börjar tänka så, då är man fel ute!
Jag pratade med 2 poliser som håller på och utbildar sig samt en polis som precis gått från ordningen till trafik! Dem alla bekräftade att även om det inte är satt på papper så finns det en beräkning på hur många fortkörare en trafikpolis bör ta på en dag!
Alltså om skiftet börjar ändra sig slutet och han inte vill att det ska se ut som att han suttit på arslet hela dagen vad händer då???
Jo man blit nitisk! Ungefär som lapplisor på provision eller bilsäljare med provis! Försöker få på dig allt som går!
Moralkärring eller inte! Visst man ska inte se saker svart eller vitt, men eftersom någon från ordningen numera får skriva ut fortkörningsböter och hantera trafikbrott, vilket man inte gjorde förr utan detta ändrades för inte allt för länge sedan! Vilket jag misstänker att du vet!
Så är det inte då svart på vitt att det handlar om pengar!
Och allt snack om att det är ökad koll på rattfylla! Utav 4 gånger som jag blivit stoppad så har jag fått blåsa 1 gång! ????
Sen att man inte ser alla som sliter i bakgrunden och utreder brott det är jag fullt medveten om!
Jo man blit nitisk! Ungefär som lapplisor på provision eller bilsäljare med provis!
tssss, folk söker ju inte polis för att de vill slåss för rättvisan - det är bara nåt du sett på film. Folk söker antingen för att de har ett maktbehov eller för att de tror att de ska få mycke tjejjer.
vad som gäller trafikpolisens resurser - det är ju där de får in pengar så det är klart de satsar på det.
Allting är prestationsbaserat. Natural selectionFarligt med en ordningsmakt som är prestationsbaserad.
Allting är prestationsbaserat. Natural selection![]()
Var det de du sa när du ansökte till polishögskolan?
Jag vill ha makt och brudar!
Var har du uniformen då?
...och andra grövre brott vet jag inte hur effektiva polisen är eftersom jag eller någon jag känner aldrig har varit utsatt för sådant.
Om du bryter mot lagen är du inte en hederlig medborgareMin personliga erfarenhet av polisen är ungefär samma som trådskaparens. Man ser polisen rätt ofta ute och skjuter med lasern. Senast jag såg det var det en gubbe som mätte, en som vinkade in fortkörare och uppskattningsvis fem(!) som satt i en polisbuss och fikade.
När det gäller vanliga brott som misshandel, stöld och liknande har polisen ALDRIG tid. Om man kan identifiera den som misshandlade och har flera vittnen läggs utredningen ändå ner. Liknande saker har hänt varenda gång jag eller mina bekanta har behövt kontakta polisen.
När det gäller mord, bankrån och andra grövre brott vet jag inte hur effektiva polisen är eftersom jag eller någon jag känner aldrig har varit utsatt för sådant.
För att sammanfatta: den vanlige "Svensson" har polisen aldrig tid att hjälpa. Oavsett om han blir rånad, misshandlad eller prejad av vägen av ett fyllo. Däremot har polisen tid att bötfälla honom när han råkar köra 75 på en tom 70-väg.
Så man frågar sig: Ska polisen hjälpa oss hederliga medborgare eller jävlas med oss?
Farligt med en ordningsmakt som är prestationsbaserad.
Vet du att det är så eller hittar du bara på?
"Pelle du har haft en dålig månad, bara tagit 3 skurkar.
-Ja men det var tre våldtäktsmän
- Spelar ingen roll, bara 3, kolla Nisse han har tagit 27 stycken.
-Ja men det var ju fortkörare
- spelar ingen roll, 27 är mer än 3, bättra på dig"
Säger chefen, tar sitt excelark och går iväg.
Vet du att det är så eller hittar du bara på?
Han hittar på, men scenariot är inte helt omöjligt av den anledningen att det möjligen finns outtalade krav som alla vet om men som inte existerar officiellt -> Mer anmälda brott ger möjlighet till en större budget och därigenom mer resurser, och alla polisdistrikt vill ha mer resurser.Vet du att det är så eller hittar du bara på?
Namninsamlingar.. Den moderna svenskens räddare i nöden.På petitiononline.com eller petitionspot.com kan man skapa egna namninsamlingar som går vidare till exempelvis politiker.
Om nån skapar en namninsamling ang. det som diskuteras i tråden så ska jag skriva på.
/K
Som en hedersknyffel tar jag för givet att du inte var påverkad vid nämnda tillfällen.![]()
Alla poliser som hanterar mätutrustningen är specialutbildade och det vore dumt att anta att de inte skulle ha fått utbildning i hur man tolkar signalerna för fylleri. Mao hade du ett sådant nyktert uppträdande att du utan problem skulle kunna framföra ett fordon. Moraliskt korrekt eller inte; att få bort alla påverkade bilister är en omöjlighet, huvudmålet är att få bort de som är farliga för andra.
Anledningen till att trafikbrott hanteras snabbare är att det oftast är enkla fall där faktiska och väldigt tydliga bevis kan presenteras. De föranleder inte långa rättegångar eller stora omkostnader och betas därför av snabbare. Nu påstår jag inte att det här är rätt, men jag antar att du förstår det fullkomligt ologiska i att lägga ned resurser på ett fall som inte leder någonstans.
Precis som med det mesta i ett samhälle är resurser givetvis en pengarelaterad fråga. Att trafikpolisen uppenbarligen har resurser och varför den har det finner du nog lämpligast i RPS budget för gällande år. Trafikpolisen har förmodligen en mycket generösare budget för sina uppgifter än vad övrig polis har och det återspeglas ute på gatorna.
Trafikpolis: Mycket arbete på fältet, lite kontorsarbete = Stora resurser för fältet
"Ordningspolis": (Tyvärr) Lite arbete på fältet, mycket kontorsarbete = Stora resurser för kontorsarbetet
Det hela är väldigt enkelt, men inte svartvitt
Men visst är hanteringen av misshandel fantastisk i rättssystemet! Själv har jag blivit nedsparkad tre gånger och alla tre gånger lades utredningarna ned trots att jag kunde peka ut deskyldiga. Tiden läker de flesta sår; näsan är fortfarande lite sned men det ger tydligen streetkredd
Mvh
Varför skulle polisen lägga mer resurser på vardagsbrotten som drabbar Svensson?
Kostnaden för dessa betalas av Svensson själv via premierna på diverse försäkringar. Alltså är det bara en kostnad för polisen att ta tag i detta, vilket de alltså inte gör.
"Pelle du har haft en dålig månad, bara tagit 3 skurkar.
-Ja men det var tre våldtäktsmän
- Spelar ingen roll, bara 3, kolla Nisse han har tagit 27 stycken.
-Ja men det var ju fortkörare
- spelar ingen roll, 27 är mer än 3, bättra på dig"
Säger chefen, tar sitt excelark och går iväg.
Varför ska trafikövervakning överhuvud taget utföras av polisen egentligen. Trafikövervakning anser jag vara viktigt då trafiksituationen förmodligen varit katastrofal om den inte funnits men varför måste man vara polis för att hantera en laserpistol och ett bötersblock. Kan man inte lägga över ansvaret på vägverket?
Alla trafikpoliser skulle sen omskolas till RIKTIGA poliser. Plötsligt har vi lösgjort mängder med resurser.
För de trafikpoliser som vägrar gilla läget är det bara att börja som trafikinspektör på vägverket i stället och på så vis även lämna plats till nya heta poliser som faktiskt vill bekämpa brottslighet istället.
//200+
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär