Trafik polisens resurser är helt sjuka

Jag uppskattar dina svar även fast du förmodligen är delvis jävig! ;-)

För att få en bra balans på en tråd som denna så krävs svar som ovan!

Givetvis så var jag nykter, och givetvis så förstår jag vad du menar med att man kan ha ansett att "ingen risk föreligger" Men vad jag vill åt egentligen som man tyvärr bara kommer åt genom att dra upp såna här saker är just grundproblemet! Resurser används felaktigt i hela samhället och är tyvärr i stort sett alltid baserat på prestation och förtjänst så även inom polismyndigheten!

Som en annan trådskrivare skrev varför är det polisens uppgift att fånga fortkörare, jo för att det är ett brott! Hmm då faler sig ju tanken helt naturligt att jag börjar fundera på ordningsvakter!

Om jag inte minns fel så är trafikpolisens första och främsta uppgift att närvara i trafiken och förebygga brott som exempelvis rattfylla, fortkörning etc.

Dra en parrarel till ordningsvakter även dom finns för att förebygga och se till att brott ej sker! Dom är dock inte utbildade poliser och har ej samma rättigheter!

Om man drar den parrarelen så borde det rimligen alltså vara som så att man kunde skappa en "ordningsmakt" som ansvarar för trafiken som finns där för förebyggande syfta!

Visst kommer det hända att någon smiter från dem som exempelvis med motorcykel och att det kommer att ta den riktiga polisen för lång tid att rycka ut! Å andra sidan om man åberopar samma vittnesbörd som hos ett misshandelfall så innebär detta i princip att personen kan dömas ändå!

På detta sättet får vi en balans! (skämt å sido) med tanke på att man lägger ner dem flesta fallen inom misshandel eftersom bevisbördan ej är styrkt så innebär detta alltså att samma saker kommer att ske med "smitning" jag menar varför ska det vara enklare att smita från en misshandel än en fortkörning?

Jag anser att som systemet är byggt idag så har det år efter år godkänts större resurser till trafikpolisen på grund av att dem "indirekt" bär sina egna kostnader! Här hittar du felet!

*skratt* som sagt va inte exakt men tyvärr finns detta inom vissa avdelningar! Och hela vårt samhälle bygger på samma logik!

Helt enligt mitt tycke! Ska vi finslipa på detta och lämna in en motion! Kanske kan gå igenom 2058 eller något! *s* Med tanke på att då går alla bilar på magneträls och kan inte köras snabbare än tillåtet! *s*
Håller med dig till punkt och pricka. Det är uppenbart en felprioritering av resurser som har orsakats av flera års (decenniers?) försummelse. Tyvärr är väl inte problemet tillräckligt uppmärksammat för att starta en tankeverksamhet och förändring hos våra politiker. Vi har ju fullt upp med jämställdhet, löner, jämställdhet, arbetslöshet, bostadsbrist, löner, jämställdhet, löner. Snacka om att vi är en totalt egoistisk art där mycket alltid vill ha mer. Man kan samtidigt fråga sig om de 16 miljarder som avsattes för förslaget om fastighetsskatten hade kunnat användas till något mer matnyttigt än att öka våra, redan feta, plånböcker. :näsblod

En rejäl felprioritering av sittande regering enligt mig. Hade man satsat dessa pengar på att utöka och förstärka polismakten hade de lockat till sig nya väljare inom samhällsklasser utöver den gamla tråkiga adeln. Kanske rentav tagit ett sort steg mot en seger i nästa val.

Mvh

Last edited:
Oavsett åsikter så är dagens trafikövervakning, och den nuvarande invsteringen för detta oförsvarbar. Att sätta upp kameror överallt för att kontrollera medborgarna är ju för fan helt sinnessjukt. Ingen litar på någon längre och bättre lär det väl inte bli...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park