Trafik polisens resurser är helt sjuka

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hej alla,

Helt seriöst nu börjar det fan gå för långt, dags att säga stop fan vi som betalar skatt i samhället måste väl ha något att säga till om!

Så här är det! Jag är ingen super högfarts galning men visst gillar jag fart! Jag väljer dock mina ställen väl och hör inte sicksak eller på slangen mitt i trafiken. Har väl fått ca 4 fortkörningsböter på 14 år typ!

Men den senaste tiden när jag vart ute och åkt så står det fan trafikpoliser med laser överallt. Och det är inte 1 bil och kanske 1 motorcykel utan man har 2-3 skåpbilar 3-4 vanliga polisbilar och 2 hojar plus 1 civilare!

Vad som gör mig upprörd är att jag har sett detta allt oftare medans ALLA andra brott i samhället blir svårare och svårare att få resurser till!

Jag bor i Åkersberga vi har inte ens en riktigt bemannad polisstation.

För några månader sen så gick det en blottare och misstänkt pedofil och hängde utanför mina barns dagis! Vad hände när vi ringde polisen! Jo ledsen det finns inga resurser att skicka en bil till åkersberga för detta!

Samma dag några timmar senare passerar jag täby direkt efter hägernes vad står där jo 2 polis skåpbilar 2 vanliga och 1 hoj!

Jag ringde upp och förklarade att jag ansåg att dem borde förflytta en av dessa bilar till Åkersberga då det var en aktiv blottare där! Fick svaret att det är inte samma resurser som hanterar trafikpolisen som åker ut på exempelvis en anmälan om en blottare!

Jag försökte då få henne att förklara hur en civilare som tillhörde crim för några månader sedan hade givit mig fortkörningsböter! Borde inte resurserna fungera likadant då att ingen från crim eller liknande tar hand om trafikärenden när dem är ute!

För några veckor sedan ringde min granne till polisen eftersom dem hade ett pågånde inbrott med tjuvarna kvar på plats! Dem fick samma svar ledsen det finns inga resurser! Döm om hans ilksa när han åker ner till Statoil efter en timme och där står en polisbil och skäller på en moppeförare!

Helt seröst ska inte våra skattepengar i första hand gå till grövre brott än trafikbrott!

Absolut att man ska ta det lugnt i trafiken men inte fan jämställer jag en våldtäkt med en fortkörning och ändå så känner man sig fan som en jagad förymd brottsling med så många trafikpoliser ute!

Jag tycker att man borde kunna skriva på någon lista eller liknande och lämna in till polismyndigheten!

För helt seriöst vill ni åka dit för fortkörning när ni brassar järnet hem för att eran fru, dotter eller vän har ringt och sagt att det är inbrott, våldtäkt ja va fan som helst och polisen kan inte komma!

Det är inte fel med kontroll på trafiken men det får finnas någon jävla måtta på allt!

Någon som håller med mig? :huvet

Håller helt med. Pisslandet Sverige i ett nötskal :tummenupp

Håller definitivt med dig..

Jag anser att dom ska ägna sig åt mer tyngre brott, typ inbrott, mord ja etc. etc... Men visst Trafikpolisen ska ju finnas med. Dom finns faktiskt för att upprätthålla lagen även i trafiken.

visst, lägre fart sänker antalet döda i trafiken, men det som de verkligen borde satsa på i trafiken är rattfyllan som borde satsas precis hur mycket som helst på...

"skulle ni kunna skicka hit en polis? har pågående brott i mitt garage!"

"nee tyvärr, dom leker med lasern"

"ahh men okej, jag plockar honom med AK4'an själv då..."

mer folk borde kanske använda dessa lögner mer för att få fart på donuts-ätarna?
(har absolut inget emot polisen på gatan, men byråkratin m.m är ju skit i vårat samhälle)

dedär skajag användaom jag hamnar iden situationen .. :D

eller be dem skicka en likbil istället

har faktiskt varit ovanligt många hastighetskontroller på sistående i norrort... :va

Bli politiker, enda sättet att ändra något! :tummenupp
Alternativt pöka på en...

anser att dom ska ägna sig åt mer tyngre brott, typ inbrott, mord ja etc. etc...
Det gör man ju...

Men dom syns ju inte lika mkt som trafikenheten. Alla verkar ju klaga, bla bla, bara trafikpolisen som har resurser etc. Men hur mkt ser man som vanlig svennson av de andra instanserna? Få av dom åker runt på gator / torg med målade bilar medan de utreder mordfall eller pysslar med spaning :rolleyes:

Förstår inte hur man kan resonera så...

Att man inte har resurser till ett visst ärende, kanske inte bara beror på att det inte finns resurser, utan att polisen kanske i somliga fall vet mer än vad man tror. Dom kanske vet vem personen ifråga är, eller redan har en bil på uppdraget.

Tycker dom ändå ska ha creds som vill jobba för rättvisa i den mån dom kan, med små resurser och många gånger dåliga befogenheter.

Som jag har förstått det ingår trafikövervakning utöver polisens andra aktiviteter. Varje polis ska varje månad fylla sin kvot av trafikövervakning.

Tycker dom ändå ska ha creds som vill jobba för rättvisa i den mån dom kan, med små resurser och många gånger dåliga befogenheter.

tssss, folk söker ju inte polis för att de vill slåss för rättvisan - det är bara nåt du sett på film. Folk söker antingen för att de har ett maktbehov eller för att de tror att de ska få mycke tjejjer.

vad som gäller trafikpolisens resurser - det är ju där de får in pengar så det är klart de satsar på det.

Nu är jag inte ett jävla dugg insatt men man får ju prioritera. Orsakar inte trafiken mest dödsfall/skador/andra kostnader för samhället per år jämfört med något annat? Förutom cancer etc, men ni förstår vad jag menar?
Är det då inte logiskt att det finns mycket trafikpoliser? Jag håller däremot med om att det är dåligt med vanliga radiobilar som håller koll på ordningen men jag tycker samtidigt att vi behöver mer trafikpoliser med mer och bättre utbildning.
Så länge inte jag behöver betala skiten då ska tilläggas :D

Vad som gör mig upprörd är att jag har sett detta allt oftare medans ALLA andra brott i samhället blir svårare och svårare att få resurser till!

För några månader sen så gick det en blottare och misstänkt pedofil och hängde utanför mina barns dagis! Vad hände när vi ringde polisen! Jo ledsen det finns inga resurser att skicka en bil till åkersberga för detta!

Ja du det finns förmodligen inte så många andra brott än trafikbrott, det var en liten lägenhetsbrand på en liten gata i kvarteret häromdagen, vad händer? jo det dyker upp 4 polisbilar, ingen trafik att dirigera osv., poliserna stod ute på gatan och hade intern samvaro en bra stund, trevligt att det finns så mycket resurser och lite brott i Sverige.

Jag håller med trådskaparn!
Helt sjukt samhälle man lever i!

nä... en FET känga till alla puckade politiker som "runs the show"

Fy fan...

Jag insåg att det va sänt från ovan att min hoj paja i förgår för det vimlar fan av snutar nu!

"skulle ni kunna skicka hit en polis? har pågående brott i mitt garage!"

"nee tyvärr, dom leker med lasern"

"ahh men okej, jag plockar honom med AK4'an själv då..."

mer folk borde kanske använda dessa lögner mer för att få fart på donuts-ätarna?
(har absolut inget emot polisen på gatan, men byråkratin m.m är ju skit i vårat samhälle)

Det där fungerar. Man kan lika gärna säga på en gång att "jag skjutet en kille som gjorde inbrott i huset," då kommer dom i alla fall ut. Sen är det bara säga som det är.

Det är tydligen jag som måste kliva fram och ta på mig rollen som moralkärring.

Anledningen till den ökade densiteten av poliskontroller är satsningen på att attackera rattfylleri som fn genomförs. Om polisen då kan plocka lite fartsyndare samtidigt, och därigenom delvis finansiera sin egen verksamhet, är åtminstone jag helnöjd. Precis som trådskaparen fick det förklarat för sig är trafikpolisen en självständig del inom ordningspolisen och har inte samma uppgifter som den traditionella ordningspolisen.

Att polisen har alldeles för små resurser är uppenbart, men det är inte så svart och vitt som många vill påstå.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!