Tröttnat på försäkringspremierna! Gå över till SM

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Har tröttnat på försäkringspriserna på street/sporthojar. Därför vill jag gå över till Supermotard.

Först och främst vill man ju pröva en supermotard någon gång. Jag känner ingen som kör Supermotard, så hur ska man göra? Gå till en försäljare och "spela" intresserad? Eller finns det kanske någon vänlig själ i Göteborgsområdet som vill låna ut för en kort liten provtur? :rolleyes:

Den supermotarden som ger mig mest ha begär är Husaberg 650. Ursprungseffekt på 10 kw ger säkert bra försäkringspremier, men jag har märkt av annonserna att det är grymt mycket underhåll på dessa. Hojar som gått 500 mil har fått nya kolvar och skit. Mitt enda transportfordon just nu är ju hojen så man har ju inte lust att meka non stop, fått nog av det när det gäller min Kawasaki ZX7R.

Sen finns det ju självklart KTM 640, och vilka mer? 625 och 660 då som är lite nyare om jag förstått det rätt? Hur är serviceintervallerna på KTM's supermotarder jämfört med Husaberg.

Aprilia SXV 550 är ju lätt fetast, och dyrast. Hur pass bra håller en sådan? Bättre driftsäkerhet än Husaberg?

Tack för ni som tagit er tid och läst min post!

Tjena!

Har tröttnat på försäkringspriserna på street/sporthojar. Därför vill jag gå över till Supermotard.

Först och främst vill man ju pröva en supermotard någon gång. Jag känner ingen som kör Supermotard, så hur ska man göra? Gå till en försäljare och "spela" intresserad? Eller finns det kanske någon vänlig själ i Göteborgsområdet som vill låna ut för en kort liten provtur? :rolleyes:

Den supermotarden som ger mig mest ha begär är Husaberg 650. Ursprungseffekt på 10 kw ger säkert bra försäkringspremier, men jag har märkt av annonserna att det är grymt mycket underhåll på dessa. Hojar som gått 500 mil har fått nya kolvar och skit. Mitt enda transportfordon just nu är ju hojen så man har ju inte lust att meka non stop, fått nog av det när det gäller min Kawasaki ZX7R.

Sen finns det ju självklart KTM 640, och vilka mer? 625 och 660 då som är lite nyare om jag förstått det rätt? Hur är serviceintervallerna på KTM's supermotarder jämfört med Husaberg.

Aprilia SXV 550 är ju lätt fetast, och dyrast. Hur pass bra håller en sådan? Bättre driftsäkerhet än Husaberg?

Tack för ni som tagit er tid och läst min post!

KTM 690 smc låter som hojen du vill ha..
lite service men fortfarnde inte helt osmidig.

Husaberg å Aprilia behöver rätt mycket kärlek å underhåll.
men ut å prova lite så blir du nog klokare på vad du vill!

/F

Det vet jag inte än, men så som det ser ut nu så 40 max. Får ingen SXV för pengarna jag vet :)

Eller en 690 för den delen!

En KTM 660 640 eller 625 kan du få för dom pengarna..
Pålitliga hojar som håller och inte behöver servas var 10 timme..

Det vet jag inte än, men så som det ser ut nu så 40 max. Får ingen SXV för pengarna jag vet :)

Eller en 690 för den delen!

Rekommendation då inom budget
640 vilket är lite mer "komfortabel" när man kommer från landsvägshoj

625/660 lite mer race stuk.

Och ja, ifall du inte har kört ktm motard innan, vibrationer är bra för blodcirkulationen:tungan

Jag körde 625 ett tag och det är sjukt roligt. Serviceintervallerna på en -05 är 500 mil på olja/ventiler och det tar en timme max när man fått in tekniken. 660:n är marginellt vassare men saknar elstart. :tummenupp

Tack för alla tips. Har för mig att 625 och 660 hade låg ursprungseffekt, har jag rätt?

500 mil serviceintervaller är ju hur chill som helst. Hur är det med ventiljusteringsintervallerna?

Tack för alla tips. Har för mig att 625 och 660 hade låg ursprungseffekt, har jag rätt?

625:an hade 23 kW eller nåt sånt, den kostade 3500 kr/år helförsäkrat på en 23-åring i centrala Linköping.

EDIT:
500 mil serviceintervaller är ju hur chill som helst. Hur är det med ventiljusteringsintervallerna?

Du kan ju inte hålla på att ändra i inläggen sådär snabbt :tungan

500 mil på ventilerna också men det är enklare än att byta oljan. :3freak

Last edited:
Jag tror att det är bra att börja med en LC4, dom är pigga och roliga att puttra runt med.
Akta dig för att sätta dig på en Husa eller SXV dock, du lär inte behålla LC4an särskilt länge då...

Jag tror att det är bra att börja med en LC4, dom är pigga och roliga att puttra runt med.
Akta dig för att sätta dig på en Husa eller SXV dock, du lär inte behålla LC4an särskilt länge då...

Jo kan tänka mig att SXV:en är något överbrutal... och det är ju den man väljer med hjärtat men inte med förståndet :)

Puttrar själv runt på min ZX7R -97 så man har ju kört ett tag med lite effekt... kan dock tänka mig att SXV:en känns lite brutalare med den korta utväxlingen, och bra mycket mer busigare.

jag har en ktm 640 lc4 -03 till salu skulle passa dig perfekt:banana den har ca 55 hk på bakhjulet då förgasren är bestyckad:yoparty den är din för 37 pok

Vad tycker ni om en DRZ400SM?

Den är skoj när de svänger å busa med..
men å åka motorväg så blir man utråkad efter ca 1½ min..

men som jag sa tidigare.. försök å åk ut å provkör.
alla tycker ju olika:)

Kom på att 950 sm är en giftig rackare..
inte så dyr å försäkra.. går som offroad hos bilsportmc.
svårslagen hoj i skoj för försäkringspengar :banana
/F

Jo kan tänka mig att SXV:en är något överbrutal... och det är ju den man väljer med hjärtat men inte med förståndet :)

Puttrar själv runt på min ZX7R -97 så man har ju kört ett tag med lite effekt... kan dock tänka mig att SXV:en känns lite brutalare med den korta utväxlingen, och bra mycket mer busigare.

Det är bra stor skillnad med effekt i en sporthoj och i en motard.
Jag tyckte att min gamla TLR ( bänkade 135 på hjulet med yoshimapp ,D&D pipor och KN-fliter ) kändes slö.

Jag tror dock att det är bättre att komma in i motardträsket med något som inte behöver lika mycket kärlek. Då kommer du bli förälskad innan du hinner bli förbannad av allt skruvande.

Jag är helt kär i min SXV, men jag har varit bra nära på att slänga den åt helvete för att den bara jävlas hela tiden. Nu ska det i nya kolvar, ringar, toppackningar! Nu ska fan skiten hålla ihop, annars kommer den att få smaka återvinningscentral!

eller kanske inte... : /

... men jag har varit bra nära på att slänga den åt helvete för att den bara jävlas hela tiden. Nu ska det i nya kolvar, ringar, toppackningar! Nu ska fan skiten hålla ihop, annars kommer den att få smaka återvinningscentral!

...och så kör du rs250 också - då har du mekjobb så det räcker och blir över :D

H4, leta lite på blocket efter en motard som du tror passar dig och så åker du och kollar på den bara! har man MC kort så brukar man få provköra lite :P

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT