Tröttnat på försäkringspremierna! Gå över till SM

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
H4, leta lite på blocket efter en motard som du tror passar dig och så åker du och kollar på den bara! har man MC kort så brukar man få provköra lite :P

Jo då, det är ju nog det smartaste egentligen. Får ta och kolla på lite annonser.

Tack för alla fina tips, ni har verkligen hjälpt till. Lutar åt en 625 faktiskt.

Har en till fråga. När fick 625 dubbla ljuddämpare? Inga 04or har det så jag antar att det kom efter?

Precis.
De kom 05, och det var då som serviceintervallerna hoppade upp till 500 mil. Så jag hade siktat på 05 och framåt. Fr.o.m. 05 får du även skjutsa på dem, om det nu är intressant...

Precis.
De kom 05, och det var då som serviceintervallerna hoppade upp till 500 mil. Så jag hade siktat på 05 och framåt. Fr.o.m. 05 får du även skjutsa på dem, om det nu är intressant...

Helt klart! Snyggare med två dämpare dessutom. De ligger dock i regel över 40 lök har jag märkt...

Någon som har ett reggnummer på en KTM 625 SM -05 och uppåt? Vill kolla försäkringen på mitt namn.

Last edited:
Helt klart! Snyggare med två dämpare dessutom. De ligger dock i regel över 40 lök har jag märkt...

Någon som har ett reggnummer på en KTM 625 SM -05 och uppåt? Vill kolla försäkringen på mitt namn.

kolla på www.bilsport-mc.se och välj offroadförsäkringen. Då kan man räkna ut priset direkt utan att slå in något reg.nummer. Det är många, med mig som valt den försäkringen och jag TROR att de är en av de billigaste. Dock har de ganska hög självrisk på bl.a. stöld.

Lycka till med köpet!

kolla på www.bilsport-mc.se och välj offroadförsäkringen. Då kan man räkna ut priset direkt utan att slå in något reg.nummer. Det är många, med mig som valt den försäkringen och jag TROR att de är en av de billigaste. Dock har de ganska hög självrisk på bl.a. stöld.

Lycka till med köpet!

Man måste vara 24 år för att teckna den försäkringen tyvärr :(

Jag är bara 20 bast.

kanske lättare att köpa en med dubbla om man nu vill ha det? :P
Personligen tycker jag det är snyggare med enkel, ser mer race ut.

Ja men fan, serviceintervallerna är ju bättre på 05:an så ah :) Inte bara ljuddämparna som talar för :)

Bra om man lämnar in, servar man sj är det ju ingen större kostnad, tror oxå det är bra att serva lite oftare än 500 mil.

Ngn som vet varför det är längre service-intervall på 05- ?
Bättre kylning? mer olja? andra motor-modifikationer?

Så, körde supermotard för första gången idag :tummenupp

Första hojen som jag prövade var en KTM 690 SMC -09. Kändes som en cykel, otroligt lätt vilket jag inte är van vid. Kör ju en stabil ZX7R annars, så det kändes lite "fattigt" på något sätt. Lyckades få upp den på bara gas i 70-80 km/h, så självklart finns det potential för riktiga wheelies på den. Jag tyckte att den var för slö annars.

Andra hojen jag fick pröva var en KTM 950SM -06 med akrapipor. Den tyckte jag om mycket mer, tyngre och mer stabil vilket jag gillar. Motorn hade tillräckligt med effekt tyckte jag, och ljudet var :yoparty Mycket mer komfortabel och mjukare fjädring än 690:in.

Men jag fick aldrig upp den på bara gas i högre farter... 690:in gick lättare upp på bakan konstigt nog. Ska det vara så? 950:in hade betydligt mer krut och det är definitivt en hoj jag skulle kunna tänka mig. Dessa hojar provkörde jag hos Johans MC och de har några st 950SM -06or för 77 lök vilket är ett fint pris, funderar på att byta in min Hornet -08. Får se hur det blir.

950SM var defintivt mer i min smak :tummenupp

Men jag fick aldrig upp den på bara gas i högre farter... 690:in gick lättare upp på bakan konstigt nog. Ska det vara så? 950:in hade betydligt mer krut och det är definitivt en hoj jag skulle kunna tänka mig. Dessa hojar provkörde jag hos Johans MC och de har några st 950SM -06or för 77 lök vilket är ett fint pris, funderar på att byta in min Hornet -08. Får se hur det blir.

950SM var defintivt mer i min smak :tummenupp

Fick du provköra trotts att du bara har A-beg körkort:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey