tröttnar ni på 600cc?

Bingo skrev:
Resonemanget faller dessvärre på att man inte köper motorn lös. Motorer kommer i paket med chassin, design och såna grejjer.

Jag pratade bara om motorn. Den är förlegad, trots att en del tillverkare håller kvar vid den... dom kanske inte kan annat ?

Last edited:
Pejo skrev:
Jag pratade bara om motorn. Den är förlegad, trots att en del tillverkare håller kvar vid den... dom kanske inte kan annat ?

Det finns nått annat än vrid/effekt. Kallas känsla. ;)

Don Quixote skrev:
Det finns nått annat än vrid/effekt. Kallas känsla. ;)

Kvantifiera det, så ska vi mäta det! Tills dess är det en subjektiv ursäkt!... som är alldeles godtagbar, eftersom smaken är som baken....

Last edited:
Lite off topic... men skriver iaf...
Jag har varit inne på att köpa nya Kawa 636 men så dök det upp en Kawa Zx-10 till billigare peng än 636.
Ringde och kollade försäkringar och till min förvåning så är Zx-10 billigare än 636. :va
Hel/Hel Zx-10 19.040:-
Hel/Hel 636 31.936:-
Och då fick jag ställa av och på dem som jag ville.
Enda förklaringen dem hade var att det ena var en 05 och den andra en 04...
Tycker ändå 636 borde vara billigare...

Don Quixote skrev:
Jeje, läs nu den ursprungliga frågan på sida 1 och återkom sen! Han frågar om det skulle vara ide att lägga 30.000 kronor i trim på en ny 600 och om den skulle bli skoj då! Därför visade jag på vad man kan göra med en 600 om man har lite pengar. 120-125 driftsäkra bakhjulshästar ska inte vara nått problem då!
Aha... sorry, trodde du höll på att tappa verklighetsuppfattningen... :)

ska läsa noggrannare next time.. :tummenupp

Pejo skrev:
ÄNTLIGEN kom en sanning i ljuset. Twinnen är inte bara effektsvagare, den är vridsvagare. Inte är den lättare heller - vad är vitsen med två burkar ?
Jo, att impa på brudarna vid kiosken, för några konstruktions eller prestandavinster finns inte! Twinnen är helt enkelt en förlegad konstruktion som finns kvar av nostalgiska skäl.

Tja Pejo. Att du inte får några svar på denna är p g a att både påståenden och fråga är något för obalancerade. Så jag gör ett försök. Vitsen med två(2) cylindrar är att med endast en cylinder är det svårt att få tillräckligt med krut i grejerna. Det skulle i och för sig gå med en 2-liters enstånka kanske. Men vibrationer och kanske även andra problem skulle uppstå gissar jag.

Ja, en V-twin är en förlegad konstruktion. Turbinmotorn är klart effektivare. Det är i och för sig 2-taktare också. Men av miljöskäl, är nog inte det möjligt i dagsläget. Själv gillar jag V-twin för leveransens skull. Den levererar vridet på ett behagligt sätt. Mycket likt en 2-taktare faktiskt. Även om 2-taktare är kända för att ha högre vridmoment än 4-taktare. Hoppas svaret hjälper något.

Jag skickar med en träningsbild som du kan titta på :D

Last edited:
#Olsson# skrev:
Även om 2-taktare är kända för att ha högre vridmoment än 4-taktare.
:D

Har en 2-taktare bättre vrid än en 4 taktare av samma motorstorlek ? Jag funderade över detta när jag läste ett test av en snöskoter i skotertidning. Det var en 600:a (2 taktare) med 103hk och över 100 Nm i vrid ! Jag trodde att de hade skrivit fel, men det är alltså möjligt? Hur kommer det sig att man får sämre vrid i en 4-taktare ?

Mr D skrev:
Har en 2-taktare bättre vrid än en 4 taktare av samma motorstorlek ? Jag funderade över detta när jag läste ett test av en snöskoter i skotertidning. Det var en 600:a (2 taktare) med 103hk och över 100 Nm i vrid ! Jag trodde att de hade skrivit fel, men det är alltså möjligt? Hur kommer det sig att man får sämre vrid i en 4-taktare ?

Ja, en tvåtaktare lämnar normalt betydligt mer effekt vid samma varvtal och kubik (och därmed också mer vrid naturligtvis). Beror primärt på att en tvåtaktare tänder varje varv, medan en fyrtaktare bara tänder och utför nått arbete vartannat varv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT