tröttnar ni på 600cc?

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
HVA 525 SMR
Har ni alla som kört 600cc bytt upp er till större kubikmonster för ni tröttnat på hojens prestanda?
Låt oss säga att man ska köpa en sprillans, då skiljer det ju ändå 30k, skulle man inte kunna använda det till diverse trimm osv och få en som går ännu värre? :gnissla

Eller varför är det så att många byter upp sig? Är det verkligen värt det?:va

det är klart....om man nu hade haft en 600 och provkörde en 1000, så skulle jag byta upp mig kvikt till 1000 :tummenupp har provkört r1, cbr 929, vtr1000 och andra 1000 resp 1200, och jag skulle aldrig falla mig in och köpa en 600 (sporthoj).....Offroad är en annan sak :)

Ja allt ligger i kubikantalet. Allt.

Edit: Då ironin helt enkelt är stendöd vill jag bara påpeka med en liten sådan här -->:rolleyes:<-- mitt statement i frågan.

Edit2: Jag gråter mig fördärvad varje gång jag kör eftersom jag inte har råd med en STOR 1000kubikare. Likaså gäspar jag i tristess eftersom det är tråkigt att köra 600. Jag har även en vänsterhandsprotes eftersom det är såpass asjobbigt att växla hela tiden...

Last edited:
Det är helt enkelt en smaksak... sedan är väl i regel försäkringen dyrare på 1000 kubikarna? :va

Det är inte bara effekten som är intresant! Jag bytte eftersom jag var less på att behöva växla hela tiden samt ligga på så höga varv. Effektkurvan är mkt mer "toppig" på en 600cc och det krävs lite mer av föraren för att utnyttja det!

Nej, jag har bytt ner mig. Påväg mot andra gången nu. R6an är för mycke pulver för mig att klara av.

Var jag omanlig nu? :confused:

*edit:
Panos skrev:
det är klart....om man nu hade haft en 600 och provkörde en 1000, så skulle jag byta upp mig kvikt till 1000 :tummenupp har provkört r1, cbr 929, vtr1000 och andra 1000 resp 1200, och jag skulle aldrig falla mig in och köpa en 600 (sporthoj).....Offroad är en annan sak :)
Haru ens provat köra en 600cc då?

OlleR skrev:
Nej, jag har bytt ner mig. Påväg mot andra gången nu. R6an är för mycke pulver för mig att klara av.

*edit:

ja lilla vännen.......... :kocko

xt600e-fzr600-cbr600-xr600-zx6r-ktm640 osv osv
läs inläggen riktigt nästa gång :fakta

Jag skulle trimma! Beror på vad man tycker om för karaktär på motorn. Jag gillar varvet! Argumentet för literhoj man ofta hör är "man måste ju varva så mycket med en 600a". Men om man gillar det ska man trimma (om man nu inte tycker effekten räcker till...) Håller som bäst på att fila i mina RD-cylindrar, faktiskt mest för det stora nöjets skull!

Om du vässar en 600 lite grann kommer du garanterat inte att tröttna. Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!

OlleR skrev:

*edit:

hade aldrig svarat på inlägget annars :)

mriders skrev:
Har ni alla som kört 600cc bytt upp er till större kubikmonster för ni tröttnat på hojens prestanda?
Låt oss säga att man ska köpa en sprillans, då skiljer det ju ändå 30k, skulle man inte kunna använda det till diverse trimm osv och få en som går ännu värre? :gnissla

Eller varför är det så att många byter upp sig? Är det verkligen värt det?:va
Självklart kommer du att tröttna på en 600, du måste ha minst en 1300 med turbo för att inte tröttna :rolleyes:

Jag är inne på min andra 600 (R6) och känner inte något behov av större. Har provat både R1, GSX-R 1000, Mille m.fl. Alla är väldigt trevliga hojar men jag har aldrig kännt att det varit motiverat att köpa mer kubik.

Personligen kommer jag inte ha roligare eller köra snabbare om jag skaffar större motor. Att behöva växla ofta och köra en hoj som har toppig effekt är ju bara trevligt.

Som jag ser det trötnar man inte på hojen utan på det ändlösa varvandet. Ta mig rätt nu, det är kul fan med nålar på 15000 men i längden så tror jag att det blir lite träligt. Inte när man åker sin favoväg eller bana men när man ska från A till B och det är långt...

Jag har hittils alltid bytt "ner" mig. Förutom när jag skippade 125an då.
Nu köpte jag iofs en tre årsmodeller nyare 600 än vad gamla 900an var men den är mycker snabbare, lättare att köra och framförallt roligare.
På det sparade jag ett par spänn i inköp.

Bytte upp mig ifrån 600cc till 954cc och nu har jag bara 750cc, känns väl egentligen som det kvittar ,dom är rätt snabba allihop.

Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!
Kan man få en lite mer specificerad definition på "ballaste" måntro? :rolleyes: hehe

Förresten, tror ni det kommer finnas några beggade 05-hondor (cbr 1000rr) till våren?

Panos skrev:
hade aldrig svarat på inlägget annars :)
Oj ursäkta, det är bara det att man ser en hel del människor här som svarar ändå :)

*edit
Besserwisser skrev:
Självklart kommer du att tröttna på en 600, du måste ha minst en 1300 med turbo för att inte tröttna :rolleyes:
Om man har sett faster så har man fått veta att 220hk inte räcker till :)

Vad man än har för effekt så blir man van det till slut, det är väl alltid spännande med mer. Klarar man av det, eller har roligare på mer effekt, det är väl en annan femma :) Jag vet att den effekten som R6an ger kommer jag inte kunna tygla på några år framöver, dvs så att man måste byta upp sig för att ha roligare.

Last edited:
mriders skrev:
Förresten, tror ni det kommer finnas några beggade 05-hondor (cbr 1000rr) till våren?
Varför skulle det inte finnas det? Sålänge det finns oförstående flickvänner/fruar/makar/familjemedlemmar och folk som tror att dom egentligen hade råd, men i själva verket inte hade det, lär det nog finnas begagnade '05or som gått ett par ynka mil.

Beror på vad man har för krav. Jag tröttnar inte på min 400.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT