Tröttnade på att det var så varmt, så jag byggde en AC

Hur kan det bli kallt med den där kontraptionen? Jag har en liknande anordning fast färdigbyggd, en fläkt som kyls av vatten med kylklampar precis samma sak. Det blir ganska svalt precis framför den men den klarar inte av att sänka temperaturen i ett rum med mer än någon grad.

Jag köpte en AC istället. Den sänker temperaturen från 29 grader till 23. Inte mer.

Väldigt liten lägenhet.;)

Har tänkt på det, problemet kommer till att man måste släppa ut värmen från den. Det blir en massa mek helt enkelt. Lättare med isvatten.:tummenupp

Last edited:
Har tänkt på det, problemet kommer till att man måste släppa ut värmen från den. Det blir en massa mek helt enkelt. Lättare med isvatten.:tummenupp

Ställa den på balkongen och dra in slangar?

Fast då behöver man en balkong :)

Jag byggde en ihop ett värmepaket från en bil med en fläkt. Sedan körde jag kallvatten från kranen genom värmepaketet.

I motsats till TS så gillar jag att räkna så jag mätte vattenflödet samt temperaturskillnaden på vattnet före och efter värmepaketet. Därefter kunde jag snabbt räkna ut kyleffekten och jag har glömt exakt vad den blev men jag insåg att jag skulle få samma kyleffekt genom att släcka en glödlampa så det var bara att slänga kylpaketet i soptunnan och köpa en riktig ac.

Anledningen till den låga effekten var nog främst att kallvattnet inte är så djäkla kallt på sommaren och därmed blir temperaturskillnaden låg mellan rumsluften och kallvattnet.
TS fläkt producerar säkert 10 gånger mer värmeenergi än vad kopparslingan ger.

Tag bort alla rör och låt fläkten blåsa över vattnet i kylbagen så utnyttar du avdunstningen istället och den kräver betydligt mycket mer energi.

Annars kan du ju köra med kylskåpet öppet, det är ju kallt som fan i det..

:crash

Hörru, Uppfinnarjocke....jag dristar mig till en vild gissning att du är ungkarl?
Bara en ungkarl, kan & får ha en sån tingest stå framme....

Hahaha, helt korrekt. Kom på en perfekt kommentar till krogen:"vill du komma hem till mig och kolla på mitt kylsystem. :brynad"

Nä det tar ut sig själv. När frysen kyler får man värme, i så fall måste jag släppa ut värmen på något sätt.

Nä det tar ut sig själv. När frysen kyler får man värme, i så fall måste jag släppa ut värmen på något sätt.

Last edited:
När du kyler ner isklamparna blir värme effekten störe än kylefekten dvs. det blir mer värme än kyla, varför de blir lägre temperetur i lägenheten är vattnet du tar från kranen, det kommer bli mer effektivt om du tar kallt vatten direkt från kranen och har smalare och längre kopparrör (alt. rör med flänsar, tex en kylare till bilen) och isolerar rören från fläkten till avloppet...

Edit. Att ha en isolerad kylbox som vattenkärl har heller ingen effekt, har du en hink tex. skulle den kalla luften runtom även kyla rummet tills vattnet är samma temp som rummet

Last edited:
Med samtliga vädringsfönster öppna och altandörren med stora delar av kvällen lyckades jag få ner innetemperaturen till +27 innan jag gick isäng i natt.

När jag vaknade, fortfarande med vädringsfönstren öppna i morse var det 25.

I dag har inte ens solen lyst igenom, jag har ändå 21 ute och 25 inne.

Men jag klagar inte, det är härligt med sommar!

Att sova i hängmattan en sommarnatt är det skönaste som finns

Jodå, det är jag fullt medveten om. Ville bara skojja lite grann..
Om jag ska vara seriös så håller jag med "Jezze_" fullt ut. Skippa isen och kylboxen! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT