herrjoakim
ClassicJaps
Hej.
Kör en Kawasaki z 1000 LTD från 1981. Den har under hela min ägo varit mer eller mindre svårstartad vid kallt / fuktigt väder och då särskilt om den stått ett tag. Visst, en gamal envis hoj har sitt humör och så vidare, men den här pärlan vill endast starta (vid kallstarter) bara om man drar utchoken helt, ger en kvarts gas och rusar igång motorn. Är man inte sedan snabb att dra in choken till hälften eller missar på annant sätt är det helt omöjligt att få igång den igen - utan startgas. Min hoj är startgasmissbrukare och jag undrar vad jag ska göra för att få den att sluta.
Som sagt, det tristaste är vid kallt eller fuktigt väder och då den stått ett par dagar. Då är det BARA startgas som gäller.
Vill tillägga att det är bara om jag sprayar gasen direkt in i luftfiltret som det funkar. Och det funkar alltid. Sen är det inga problem alls. Går hur fint som helst. Men jag kan alltså inte spraya gasen utanpå insugen eller kring förgasare, det hjälper inte. Rätt in i luftfiltret är det som gäller.
Vad tyder detta på? Vad ska bytas / fixas?
Själv vill jag veta om det finns andra idéer än mina egna som är att byta insugsgummina, men de ser fräsha ut och det hjälper ju inte att spraya på dem så jag tvivlar...
Någon med erfarenhet?
Mvh / Joakim
Kör en Kawasaki z 1000 LTD från 1981. Den har under hela min ägo varit mer eller mindre svårstartad vid kallt / fuktigt väder och då särskilt om den stått ett tag. Visst, en gamal envis hoj har sitt humör och så vidare, men den här pärlan vill endast starta (vid kallstarter) bara om man drar utchoken helt, ger en kvarts gas och rusar igång motorn. Är man inte sedan snabb att dra in choken till hälften eller missar på annant sätt är det helt omöjligt att få igång den igen - utan startgas. Min hoj är startgasmissbrukare och jag undrar vad jag ska göra för att få den att sluta.
Som sagt, det tristaste är vid kallt eller fuktigt väder och då den stått ett par dagar. Då är det BARA startgas som gäller.
Vill tillägga att det är bara om jag sprayar gasen direkt in i luftfiltret som det funkar. Och det funkar alltid. Sen är det inga problem alls. Går hur fint som helst. Men jag kan alltså inte spraya gasen utanpå insugen eller kring förgasare, det hjälper inte. Rätt in i luftfiltret är det som gäller.
Vad tyder detta på? Vad ska bytas / fixas?

Själv vill jag veta om det finns andra idéer än mina egna som är att byta insugsgummina, men de ser fräsha ut och det hjälper ju inte att spraya på dem så jag tvivlar...
Någon med erfarenhet?
Mvh / Joakim