Trött på att starta med STARTGAS!

herrjoakim

ClassicJaps
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
1981, Kawasaki Z 1000 LTD
Hej.
Kör en Kawasaki z 1000 LTD från 1981. Den har under hela min ägo varit mer eller mindre svårstartad vid kallt / fuktigt väder och då särskilt om den stått ett tag. Visst, en gamal envis hoj har sitt humör och så vidare, men den här pärlan vill endast starta (vid kallstarter) bara om man drar utchoken helt, ger en kvarts gas och rusar igång motorn. Är man inte sedan snabb att dra in choken till hälften eller missar på annant sätt är det helt omöjligt att få igång den igen - utan startgas. Min hoj är startgasmissbrukare och jag undrar vad jag ska göra för att få den att sluta.

Som sagt, det tristaste är vid kallt eller fuktigt väder och då den stått ett par dagar. Då är det BARA startgas som gäller.
Vill tillägga att det är bara om jag sprayar gasen direkt in i luftfiltret som det funkar. Och det funkar alltid. Sen är det inga problem alls. Går hur fint som helst. Men jag kan alltså inte spraya gasen utanpå insugen eller kring förgasare, det hjälper inte. Rätt in i luftfiltret är det som gäller.

Vad tyder detta på? Vad ska bytas / fixas? :va

Själv vill jag veta om det finns andra idéer än mina egna som är att byta insugsgummina, men de ser fräsha ut och det hjälper ju inte att spraya på dem så jag tvivlar...

Någon med erfarenhet?

Mvh / Joakim

mina gamla hoj uppför sig ungefär likadant, nya stift gjorde att den blev bättre fast jag vet inte om det var hela historien, den är likadan igen men jag rullar igång den när så, sist hjälpte inte det så fick ta starthjälp.

nya stift är en bra början

Kompisens hoj är numera en rehabiliterad startgasmissbrukare. Innan uppförde den sig ungefär som din. Tills han lärde sig att ge f-n i att ens röra gashandtaget när han startade med choke plus att han vred om bränslekranen till att släppa igenom soppa en liten stund innan startförsök (i normalläge släpper kranen genom soppa bara när motorn/startmotorn är igång).

Hej på er och tack för svar!
Jag ska testa era tips så fort det slutat regna så förbaskat (eftersom jag jobbar utomhus pga trängsel i garaget) och har även snackat med grabbarna på Örby MC som menar att det kan bero på två saker: Dåligt komp i cylindrarna, vilket vore det allra värsta för nån renovering av motor på min gamla pärla är ingen dröm för plånboken - eller som jag var inne på otäta gummin mellan förgasare och cylinder. Ska testa med startgas utan på dessa med motorn igång. Om motorn ökar i varvantal medan jag sprayar är det förmodligen där problemet ligger. Återkommer när jag testat.
Är det någon som har fler tips vore jag tacksam!

Mvh / joakim

Kompisens hoj är numera en rehabiliterad startgasmissbrukare. Innan uppförde den sig ungefär som din. Tills han lärde sig att ge f-n i att ens röra gashandtaget när han startade med choke plus att han vred om bränslekranen till att släppa igenom soppa en liten stund innan startförsök (i normalläge släpper kranen genom soppa bara när motorn/startmotorn är igång).

Det förutsätter att man har vakumkran och ett PRI-läge på kranen.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP