Trögt kopplinghandtag, Suzuki GSX400E

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo, har en GSX400E -83 med ett djävulskt trögt kopplingshandtag, man får ta i ganska hårt och blir snabbt trött i fingrarna. Provade på en annan hoj och skillnaden var enorm.

Tips på hur man åtgärdar detta? Provade smörja uppe vid handtaget men det vart inte så stor skillnad.

MVH
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
lossa wire uppe vid handtaget. känn efter om det är mellan wire och hölje eller ner mot själva kopplingen det går trögt.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Har haft samma problem som dig, att den är åt helvete för trög, åtgärdade detta idag.
Smörjde och justerade, inget fungerade. Utan det var bara att byta till en ny wire. Gick på 250 kr, så köp! :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Man blir lite lurad när man tar lös vajern, smörjer den och man tycker att själva vajern går finfint fram och tillbaka i höljet. Sen när man monterar tillbaka den så är den trög igen när den blir belastad.

Brukar vara......kass vajer/vajerhölje. Så, det enda rätta är då K-B:s förslag
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Det kan också vara motoroljan! Gammal och/eller lågkvalitativ olja påverkar även kopplingen.
Sen ska man väl normalt inte smörja vajrar - smörjan drar till sig skräp som på sikt skapar ännu mer friktion mellan vajer och hölje.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tycker alla förslagen låter bra. Vajern kan vara gammal och uttjänt. Kopplingshandtaget får inte heller vara för hårt åtskruvat. Prova lossa lite? Du kan också lossa kopplingskåpan och kolla hur det ser ut där inne. Mekaniskmen ren o fin och infettad? Som sagt, dags att byta motorolja? Oljebyte, ny vajer&hölje, rengöring och infettning av vajermekanismen i kopplingskåpan, mysiga och enkla små söndagsmekargrejer, sen vore det faen om problemet inte skulle vara borta.
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Går kopplingshandtaget tillbaka lika trögt? Isåfall är det vajern, stötte på en hoj där man klämt sönder hela vajern (vikt höljet 90 grader) vid montage. Den gick trögt åt båda håll, man känner knappt av att den är avfjädrad.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tack för alla schyssta svar! Är det svårt att byta kopplingswire? Är helt ny på motorcyklar och har precis börjat övningsköra. Det "svåraste" jag gjort hittills är att ta ur och ladda batteriet.

Går kopplingshandtaget tillbaka lika trögt? Isåfall är det vajern, stötte på en hoj där man klämt sönder hela vajern (vikt höljet 90 grader) vid montage. Den gick trögt åt båda håll, man känner knappt av att den är avfjädrad.

Nope, går inte tillbaka trögt. Dock kanske lite hackigt och inte så "lent".
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Tack för alla schyssta svar! Är det svårt att byta kopplingswire? Är helt ny på motorcyklar och har precis börjat övningsköra. Det "svåraste" jag gjort hittills är att ta ur och ladda batteriet.



Nope, går inte tillbaka trögt. Dock kanske lite hackigt och inte så "lent".

Troligtvis kopplingsvajer. Här man bytt vajer förut så klarar man det nog på under 60 sek, men är det första gången kanske du behöver 2-3 min.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Beställ "original" från lelles: http://www.lellesmcdelar.se/wire-196/kopplingswire-170811
Kopplingsvajrar är modellspecifika såtillvida att längderna på den "fria" vajern utanför höljet måste vara rätt för att det ska passa. Den från lelles som kallas "original" kommer nog se exakt ut som den som sitter på din hoj nu, inklusive hölje och låsmuttrar.

Huvudsaken du ska göra är att med din nya vajer imitera exakt hur din befintliga vajer sitter. Det är nästan bättre att du går ner och kollar på din egen hoj än att leta upp videos, såtillvida ingen lagt upp en på just din modell. Och själva lossningen gör du först nere vid kåpan, sen vid handtaget. Monteringen av den nya tvärtom, alltså först vid handtaget, sen nere i kåpan.

1. Du lär få börja med att montera bort tanken.
2. Titta noga hur och var kopplingsvajern löper från handtaget till kopplingskåpan. Den nya vajern ska du sen placera likadant.
3. Skruva loss kopplingskåpan.
4. På insidan av kåpan lär vajern sitta fastkilad i en slags hävarm. Koppla loss. På toppen av kåpan löper vajern igenom en ihålig skruv. Med den justerar man vajerspänningen. Skruva den i botten för att lättare koppla loss.
5. Med vajern loss ur hävarmen, skruva återigen upp justeringsskruven hela vägen tills den lossnar. Ut med vajern ur kåpan.
6. På undersidan av handtaget sitter vajern också fastkilad. Koppla loss. Skruva av justeringsskruven och ut med vajern ur handtaget.
7. Nu är hela vajern loss. Ersätt med den nya vajern. Fäst i handtaget först. Försök sen att dra den hela vägen till kåpan exakt på samma vis som din befintliga vajer sitter.
8. Väl framme vid kåpan skruvar du justeringsskruven i botten för att lättare kunna haka fast vajeränden i hävarmen. Sen ut med skruven till kanske mittenläge eller nåt.
9. Skruva fast kåpan igen.
10. Nu är det bara att prova och justera tills det blir bra.

Kan vara en bra idé att fota allting så att du alltid kan gå tillbaka och kolla hur den befintliga satt. När du väl börjar våga skruva loss en kåpa här, ett hölje där och tittar ordentligt hur allt sitter ihop kommer du nog märka att det hela egentligen är väldigt enkelt.
Men köp den sk "original"vajern, inte den du länkade till.
På lelles hemsida skrev jag in gsx 400e 1983. Det är väl den du har?

EDIT tror förresten din länk bara är en vajer minus hölje, skruvar och nipplar. Då har du ett djefla jobb framför dig!:) Ett icke-köp.
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena alla! Jag hann aldrig byta kopplingsvajern förra säsongen, så jag tänkte ta tag i detta nu, då handtaget fortfarande är riktigt trögt.

Idag tog jag av kopplingskåpan för att ta mig en titt innan jag beställde vajern. Och när kåpan var av så gick kopplingsvajern hur bra som helst?! Då gick den ju jättelätt utan några hinder alls...
Är det något annat som gör att kopplingshandtaget är trögt då?

Jag är ju ingen mekaniker direkt, så jag tog några bilder på hur det ser. Ni kanske kan se om det är något fel?
Här är alla bilder: http://imgur.com/a/tpKOJ
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Hej Naikon. Jag hade samma hoj som jag bytte kopplingsvajer på. Kopplingshandtaget gick trögt och ryckigt. Först försökte jag smörja vajern grundligt, men det hjälpte inte så det enda var att byta till original. Det var inget konstigt alls som beskrivits tidigare. Kolla dock den grova plastgängan som sitter under armen som vajern och fjädern drar i. Den skall vara infettad.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hej Naikon. Jag hade samma hoj som jag bytte kopplingsvajer på. Kopplingshandtaget gick trögt och ryckigt. Först försökte jag smörja vajern grundligt, men det hjälpte inte så det enda var att byta till original. Det var inget konstigt alls som beskrivits tidigare. Kolla dock den grova plastgängan som sitter under armen som vajern och fjädern drar i. Den skall vara infettad.

Hej! Tack för svaret.
Men är det inte konstigt att vajen går jättelätt och bra när kopplingskåpan är av? Då är den ju inte trög.

I vilket fall, hur gick bytet till när du gjorde det? Var det lätt eller svårt? Var du tvungen att ta av tanken?
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
När kåpan är av är det ju ingen kraft som skall överföras, så då går den lätt. Jag minns inte exakt hur jag gjorde, men tanken tog jag nog inte av såvitt jag minns. Det är bara att prova, det är knappast något som kan gå allvarligt fel. Men som jag skrev tidigare, kolla att gängan under plattan är infettad.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena! Beställde nu vajer och nu sitter den i. Gick att trä igenom den utan att ta av tanken, vilket jag är glad över.

När kopplingskåpan var av så passade jag på att rengöra lite där. Nu undrar jag om grejen som jag markerar på bilen, om den ska vara insmord med fett? Den var täckt av ett tjockt lager äckligt svart gojs som jag skrapade av. Sen tog jag lite universalfett och smorde in den med (som på bilden). Har inte monterat kopplingskåpan än utan väntar på svar om detta.

http://i.imgur.com/oTQmNuc.jpg?1
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu undrar jag om grejen som jag markerar på bilen, om den ska vara insmord med fett?
http://i.imgur.com/oTQmNuc.jpg?1
Jag undrar om du inte ska lossa fjädern, skruva av hävarmen och fetta in emellan hävarmen och kåpan istället. Gissar att i kåpan är det gjutet ett fåtal gängor i kraftig stigning, och hävarmen rör sig som en skruv där. Det borde vara i de gängorna du ska fetta in. "Grejen"=hävarmen.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Jag undrar om du inte ska lossa fjädern, skruva av hävarmen och fetta in emellan hävarmen och kåpan istället. Gissar att i kåpan är det gjutet ett fåtal gängor i kraftig stigning, och hävarmen rör sig som en skruv där. Det borde vara i de gängorna du ska fetta in. "Grejen"=hävarmen.

Tjena!
Det stämde, det såg ut exakt så och det var redan massa fett där :)

Nu är den nya vajern på plats och fungerar, men jag tycker att den är väldigt hård. Skulle gärna vilja att den går lite lättare. Har provat justera den i alla möjliga lägen, men tycker den går ganska hårt ändå. På min handledares hoj kunde jag typ dra in kopplingshandtaget med lillfingret. Men nu måste jag fortfarande ta i lite. Kan man justera det så att det går lättare?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top