Beställ "original" från lelles:
http://www.lellesmcdelar.se/wire-196/kopplingswire-170811
Kopplingsvajrar är modellspecifika såtillvida att längderna på den "fria" vajern utanför höljet måste vara rätt för att det ska passa. Den från lelles som kallas "original" kommer nog se exakt ut som den som sitter på din hoj nu, inklusive hölje och låsmuttrar.
Huvudsaken du ska göra är att med din nya vajer imitera exakt hur din befintliga vajer sitter. Det är nästan bättre att du går ner och kollar på din egen hoj än att leta upp videos, såtillvida ingen lagt upp en på just din modell. Och själva lossningen gör du först nere vid kåpan, sen vid handtaget. Monteringen av den nya tvärtom, alltså först vid handtaget, sen nere i kåpan.
1. Du lär få börja med att montera bort tanken.
2. Titta noga hur och var kopplingsvajern löper från handtaget till kopplingskåpan. Den nya vajern ska du sen placera likadant.
3. Skruva loss kopplingskåpan.
4. På insidan av kåpan lär vajern sitta fastkilad i en slags hävarm. Koppla loss. På toppen av kåpan löper vajern igenom en ihålig skruv. Med den justerar man vajerspänningen. Skruva den i botten för att lättare koppla loss.
5. Med vajern loss ur hävarmen, skruva återigen upp justeringsskruven hela vägen tills den lossnar. Ut med vajern ur kåpan.
6. På undersidan av handtaget sitter vajern också fastkilad. Koppla loss. Skruva av justeringsskruven och ut med vajern ur handtaget.
7. Nu är hela vajern loss. Ersätt med den nya vajern. Fäst i handtaget först. Försök sen att dra den hela vägen till kåpan exakt på samma vis som din befintliga vajer sitter.
8. Väl framme vid kåpan skruvar du justeringsskruven i botten för att lättare kunna haka fast vajeränden i hävarmen. Sen ut med skruven till kanske mittenläge eller nåt.
9. Skruva fast kåpan igen.
10. Nu är det bara att prova och justera tills det blir bra.
Kan vara en bra idé att fota allting så att du alltid kan gå tillbaka och kolla hur den befintliga satt. När du väl börjar våga skruva loss en kåpa här, ett hölje där och tittar ordentligt hur allt sitter ihop kommer du nog märka att det hela egentligen är väldigt enkelt.
Men köp den sk "original"vajern, inte den du länkade till.
På lelles hemsida skrev jag in gsx 400e 1983. Det är väl den du har?
EDIT tror förresten din länk bara är en vajer minus hölje, skruvar och nipplar. Då har du ett djefla jobb framför dig!
Ett icke-köp.