Trögt att montera tillbaka bromsoken. Tacksam för hjälp!

WildEyes45

Ny medlem
Gick med
15 May 2014
Ort
Överallt
Hoj
Japanare
Hej!

Jag har monterat av framdäcket på min 2013 gsxr 1000.
Det är första gången som jag tar av framdäcket och jag köpte cykeln ny. Det går väldigt mycket tyngre än förut och det är den sista biten som det krånglar och oken skjuts ibland ifrån skivan. Har provat utan oken och det går lika tungt då med vilket gör att man kan utesluta att det är något fel på skivorna eller dylikt. Skruvarna ser raka och fina ut så det borde inte vara snegäng. Provade ha på olja skruvarna och spruta broms rengöring i hålen, men det blev ingen skillnad.

Så om någon har en idé så får ni gärna dela med er :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det skruvarna till bromsoken som går trögt att dra i även utan oken på plats är det garanterat dåliga gängor i hålen, alternativt skräp i gängorna.
Om det är att hjulet snurrar trögt är det antagligen dåliga lager eller att det blir spänningar/skjuvningar när hjulbulten blir fastskruvad.
Om skivorna tar i oken kan du ju ha kastat om distanserna, men det lät ju inte som det problemet på din beskrivning.
 

WildEyes45

Ny medlem
Gick med
15 May 2014
Ort
Överallt
Hoj
Japanare
Hmm ja det är ju något i hålen som är problemet ska försöka göra rent ordentligt idag, men vad gör jag om det är fel på gängen i hålet? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm ja det är ju något i hålen som är problemet ska försöka göra rent ordentligt idag, men vad gör jag om det är fel på gängen i hålet? :va

Det beror ju lite på hur skadade gängorna är, är det bara lite kan man rädda det med en gängtapp, är det mycket får man göra nya gängor. Att gängorna blivit skadade beror antingen på att skruvarna dragits i med skit i gängorna eller dragits för hårt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ny hoj så du har förmodligen garanti på den... lämna in det till verkstan då du själv verkar osäker på hur du åtgärdar det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ta för vana att om det inte går att skruva tillbaka skruven utan verktyg så kollar man upp varför, med handkraft skadar man inga gängor.
Skulle man råka dra snett eller att gängen på något sätt blivit skadade(skit eller annat) så tar det stopp innan man hunnit göra skada och det är bara att skruva ut och kontrollera varför istället för att skruva ut och göra nya gängor.

Och, använd momentnyckel när du drar åt, även fast du inte drar runt denna gången så kan du göra det nästa om du drar för hårt nu, dra för löst kan ju bli onödigt spännande med...

Vattenpumpsfästet på en R6 är ett sådant ställe man kan behöva dra en gängtapp innan man monterar tillbaka, har jag lärt mig nu...
 

WildEyes45

Ny medlem
Gick med
15 May 2014
Ort
Överallt
Hoj
Japanare
Om nu däcket sitter i fel rotationsriktning hur ska det ha kunnat göra så att det går trögt att skruva då det är exakt samma ok och skruvar på båda sidorna?
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Om nu däcket sitter i fel rotationsriktning hur ska det ha kunnat göra så att det går trögt att skruva då det är exakt samma ok och skruvar på båda sidorna?

Inte däcket, fälgen. Fälgen har en rotationsriktning, sätter du åt fel håll får du axeldistansen på fel sida.

Skivorna kan då hamna några mm förskjutet jämfört med oken.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har du borstat gängorna på skruven? Inte omöjligt att det är nån Gammal gängsäkringsgägga och då kan det gå trögt av den anledningen. Är det gägga sen tidigare skall den gamla avlägsnas och ny skall dit.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inte däcket, fälgen. Fälgen har en rotationsriktning, sätter du åt fel håll får du axeldistansen på fel sida.

Skivorna kan då hamna några mm förskjutet jämfört med oken.

Är med TS här, förstår inte alls hur det ska kunna få skruvarna till bromsoken att gå trögt även utan oket på plats
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det är säkerligen gänglåsning/gängsäkring på skruvarna, TS har förmodligen inte gjort gängpaj i alla gängor på en ny hoj.
Borsta bort löst hängande rester i hål och på skruv och var nöjd med att det går lite trögt lr ännu bättre, gör ordentligt rent och rensa gängorna och lägg på ny gänglåsning och montera med rätt moment.
 

WildEyes45

Ny medlem
Gick med
15 May 2014
Ort
Överallt
Hoj
Japanare

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det går som vanligt i början sen sista biten går det tungt som satan.. Med verktyg!

Går som vanligt skriver du, går alltså lätt även för hand?
Gick det lika lätt när du skruvade i första försöket?
Gick skruven lätt att ta ut?

Saknar inga brickor...?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, går det att skruva in för hand?
Om så, hur långt?

De bottnar innan oket är fast skriver du, bottnar alla skruv lika djupt?
Alltså, kan du skruva in de ungefär lika långt innan de går trögt?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Rengör skruven. "Beroende på skit, gammalt fett/gänglåsning" Med tandborste stålborste eller kniv eller vad som, som kommer ner mellan gängorna, försök i mån det går att rensa lite i skruvhålen. Jag brukar nörda mig med att tvätta sv dom också, sen på med fett eller loctite, avsluta med en kaffe, o se allmänt nöjd ut :)

Extra: rengöra skruvhålen. Använd ren bult/skruv på med fett. Skruva tills det går trögt, skruva ut rengör bulten,skruven. Fortsätt, tills du arbetat dig igenom hålet. Kan även pilla lite i hålet med en L format gem :) obs: ha mjukt handlag så du inte drar sönder gängorna eller nåt
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top