Trögt att montera tillbaka bromsoken. Tacksam för hjälp!

WildEyes45

Ny medlem
Gick med
15 May 2014
Ort
Överallt
Hoj
Japanare
Hej!

Jag har monterat av framdäcket på min 2013 gsxr 1000.
Det är första gången som jag tar av framdäcket och jag köpte cykeln ny. Det går väldigt mycket tyngre än förut och det är den sista biten som det krånglar och oken skjuts ibland ifrån skivan. Har provat utan oken och det går lika tungt då med vilket gör att man kan utesluta att det är något fel på skivorna eller dylikt. Skruvarna ser raka och fina ut så det borde inte vara snegäng. Provade ha på olja skruvarna och spruta broms rengöring i hålen, men det blev ingen skillnad.

Så om någon har en idé så får ni gärna dela med er :)
 
Är det skruvarna till bromsoken som går trögt att dra i även utan oken på plats är det garanterat dåliga gängor i hålen, alternativt skräp i gängorna.
Om det är att hjulet snurrar trögt är det antagligen dåliga lager eller att det blir spänningar/skjuvningar när hjulbulten blir fastskruvad.
Om skivorna tar i oken kan du ju ha kastat om distanserna, men det lät ju inte som det problemet på din beskrivning.
 
Hmm ja det är ju något i hålen som är problemet ska försöka göra rent ordentligt idag, men vad gör jag om det är fel på gängen i hålet? :va
 
Hmm ja det är ju något i hålen som är problemet ska försöka göra rent ordentligt idag, men vad gör jag om det är fel på gängen i hålet? :va

Det beror ju lite på hur skadade gängorna är, är det bara lite kan man rädda det med en gängtapp, är det mycket får man göra nya gängor. Att gängorna blivit skadade beror antingen på att skruvarna dragits i med skit i gängorna eller dragits för hårt.
 
Ny hoj så du har förmodligen garanti på den... lämna in det till verkstan då du själv verkar osäker på hur du åtgärdar det.
 
Ta för vana att om det inte går att skruva tillbaka skruven utan verktyg så kollar man upp varför, med handkraft skadar man inga gängor.
Skulle man råka dra snett eller att gängen på något sätt blivit skadade(skit eller annat) så tar det stopp innan man hunnit göra skada och det är bara att skruva ut och kontrollera varför istället för att skruva ut och göra nya gängor.

Och, använd momentnyckel när du drar åt, även fast du inte drar runt denna gången så kan du göra det nästa om du drar för hårt nu, dra för löst kan ju bli onödigt spännande med...

Vattenpumpsfästet på en R6 är ett sådant ställe man kan behöva dra en gängtapp innan man monterar tillbaka, har jag lärt mig nu...
 
Om nu däcket sitter i fel rotationsriktning hur ska det ha kunnat göra så att det går trögt att skruva då det är exakt samma ok och skruvar på båda sidorna?
 
Last edited:
Om nu däcket sitter i fel rotationsriktning hur ska det ha kunnat göra så att det går trögt att skruva då det är exakt samma ok och skruvar på båda sidorna?

Inte däcket, fälgen. Fälgen har en rotationsriktning, sätter du åt fel håll får du axeldistansen på fel sida.

Skivorna kan då hamna några mm förskjutet jämfört med oken.
 
Har du borstat gängorna på skruven? Inte omöjligt att det är nån Gammal gängsäkringsgägga och då kan det gå trögt av den anledningen. Är det gägga sen tidigare skall den gamla avlägsnas och ny skall dit.
 
Inte däcket, fälgen. Fälgen har en rotationsriktning, sätter du åt fel håll får du axeldistansen på fel sida.

Skivorna kan då hamna några mm förskjutet jämfört med oken.

Är med TS här, förstår inte alls hur det ska kunna få skruvarna till bromsoken att gå trögt även utan oket på plats
 
Det är säkerligen gänglåsning/gängsäkring på skruvarna, TS har förmodligen inte gjort gängpaj i alla gängor på en ny hoj.
Borsta bort löst hängande rester i hål och på skruv och var nöjd med att det går lite trögt lr ännu bättre, gör ordentligt rent och rensa gängorna och lägg på ny gänglåsning och montera med rätt moment.
 
Det går som vanligt i början sen sista biten går det tungt som satan.. Med verktyg!

Går som vanligt skriver du, går alltså lätt även för hand?
Gick det lika lätt när du skruvade i första försöket?
Gick skruven lätt att ta ut?

Saknar inga brickor...?
 
Ok, går det att skruva in för hand?
Om så, hur långt?

De bottnar innan oket är fast skriver du, bottnar alla skruv lika djupt?
Alltså, kan du skruva in de ungefär lika långt innan de går trögt?
 
Rengör skruven. "Beroende på skit, gammalt fett/gänglåsning" Med tandborste stålborste eller kniv eller vad som, som kommer ner mellan gängorna, försök i mån det går att rensa lite i skruvhålen. Jag brukar nörda mig med att tvätta sv dom också, sen på med fett eller loctite, avsluta med en kaffe, o se allmänt nöjd ut :)

Extra: rengöra skruvhålen. Använd ren bult/skruv på med fett. Skruva tills det går trögt, skruva ut rengör bulten,skruven. Fortsätt, tills du arbetat dig igenom hålet. Kan även pilla lite i hålet med en L format gem :) obs: ha mjukt handlag så du inte drar sönder gängorna eller nåt
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top