Trång hjälm....VAD GÖRA ?

Min tjejpolare gnällde som f*n om sin huvudvärk,men efter att hon tryckt till sin frigolit så har det varit tyst :tomten

asså den töjer sig garanterat nästa år så e den nog för stor i stället

var så med min shoei som jag köpte förra året suktade på en large men köpte en medium som satt tight som fan. nu så glappar den lite

Om du tycker att det låter lite nedlåtande_f`låt....visste inte själv att det var på det viset....!Min polare har varit glad efter sin hjälmfix!

PULKA skrev:
asså den töjer sig garanterat nästa år så e den nog för stor i stället

var så med min shoei som jag köpte förra året suktade på en large men köpte en medium som satt tight som fan. nu så glappar den lite
Asså ;) det är BS, frigolit töjer sig inte, stoppningen töjer sig.
Vissa hjälmar passar inte vissa huvudformar (min, frugans, frågeställaren och ett gäng med andra).
Glapp/tight har inte med trycket i pannan att göra, det är frigoliten som klämmer mot pannbenet, det märks inte förän efter någon timme (en för frugan,(ca.) ett par för mig), provkörning hjälper inte, min har börjat glappa duktigt men efter ett par timmar på motorväg käns det rätt duktigt (kör inte så långt iregel, har inte brytt mig om min hjälm), köpa ny hjälm eller "knö ut" frigoliten är det som gäller.

Prillan73 skrev:
Köpte den i vintras,har använt den den här säsongen.....men jag kör inte så ofta...i snitt en gång per vecka kanske ! Ibland oftare o ibland mer sällan......
Tror inte att den töjer sig så mycket mera då,tryck till frigoliten.

Tänkte bara meddela att trycka i hjälmen med hammarskaftet verkar fungera bra !! :tummenupp
Har inte haft hälften så ont som jag brukar !! Nästan behagligt !! :)

Tack för alla tips ! :)

Prillan73 skrev:
Tänkte bara meddela att trycka i hjälmen med hammarskaftet verkar fungera bra !! :tummenupp
Har inte haft hälften så ont som jag brukar !! Nästan behagligt !! :)

Tack för alla tips ! :)

Aha det e därför hammaren ligger på skrivbordet nu *S*

Alltså ärligt talat det är bara att byta hjälm.
Antingen har man runt eller ovalt huvud, Runt=Nolan Ovalt=Shoei
Har du ovalt huvud och har Nolan kan du trycka hur mycket som helst på friggon det spelar ingen roll, tro mig jag har haft samma problem.

hjälmar ska väll inte trycka ett skit i panan redan i början för det är ett ställe som inte formar sig.

Munken skrev:
Alltså ärligt talat det är bara att byta hjälm.
Antingen har man runt eller ovalt huvud, Runt=Nolan Ovalt=Shoei
Har du ovalt huvud och har Nolan kan du trycka hur mycket som helst på friggon det spelar ingen roll, tro mig jag har haft samma problem.

Nu anser jag att du har fel. Jag kan inte under några omständigheter ha en shoei på mitt huvud. Den klämmer sönder pannan med en gång men jag har en Xlite som sitter finfint efter att frigoliten är lite intryckt.

Det är vanligt att hjälmar spänner lite mot panna eller baksida av huvudet, då är det brukligt att trycka ut frigoliten lite. Det är inte "bara att byta hjälm".

//jaG

Tc skrev:
Min tjejpolare gnällde som f*n om sin huvudvärk,men efter att hon tryckt till sin frigolit så har det varit tyst :tomten

:hihi

Nej men hammare har jag varit med om att sett folk göra. Är nog inte så himla smart för hållbarheten men det funkar ju om det är panik...

För MIG har det fungerat förträffligt bra att trycka lite med hammarskaftet fram i pannan på hjälmen !! Har kört massor o det känns helbra !! Så jag tänker INTE byta hjälm förrän det är dags helt enkelt ! :tummenupp

Wassup skrev:
hjälmar ska väll inte trycka ett skit i panan redan i början för det är ett ställe som inte formar sig.
Vissa hjälmar känner man inte av att de trycker förrän man haft den på sig i en timmes tid eller så. Till en början verkar de sitta som gjutna.
Min erfarenhet (och många andras har jag hört) är att just Shoei har en hård kant som trycker på en del av pannloben i och med att man har en upphöjning där. Jag har samma problem med just Shoei. AGV fungerar kanon, Nolan - inte alls. Det är bara att gå lös med hammaren... :tungan

Nisse977 skrev:
Själv så kunde jag inte ha nån Nolan hjäm jag testade.. men Shoei Z-one sitter som gjutet!! Aldrig fått ont i pannan av den! Men som sagt Nolan hjälmen klämde precis som du beskriver!!

Då kan jag avslöja att du och jag antagligen har samma huvudform, jag upplever dessa två fabrikat på exakt det sätt du beskriver .. synd om oss. :fyllisar

Klassiskt problem med pannkämmande hjälmar.

Själv provade jag i princip alla märken och modeller som finns och fastnade
till sist för Arai som sitter som en smäck på min skalle.

Min förra tjej däremot tyckte ju att hennes hjälm var "jätteskön" i affären... men efter nån timme med näsan i visiret så klämde den nåt jävulskt i pannan.

Mycket riktigt, stans märke mitt i pannan...

Jag tog först tummarna och tryckte i frigoliten och kunde med handkraft töja den lite grann i pannan.
Men det behövdes mer.
Tog därför en skruvmejsel (med stort skaft) och började trycka både i pannan och i bakhuvudet.
Läste att nån tipsade om hammarskaft, vilket borde gå lika bra.

Att hålla på banka mm verkar dumt på en hjälm för 5000 spänn. Bearbeta frigoliten lugnt och fint så kommer trycket i pannan att försvinna.
Jag skulle tro att 2 - 5mm kan man töja frigoliten.

Men som nån skrivit, töj inte föör mycket...

//H

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...