Trådlöst mellan PC och TV

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Nu är jag trött på alla dessa kablar som löper tvärs över rummet och samlar damm. Jag har två datorer som jag vill ha möjligheten till att koppla till LCD-tv:n i vardagsrummet. Min fråga är alltså vad finns det för utrustning som skulle kunna tillfredsställa mina behov?

Finns det en "Dongle" som kan ersätta ljud- och bildöverföringen till TV:n eller måste man ha nått i stil med Devolo Vianect Air TV?

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=Prisjakt&utm_medium=cpc&utm_source=Prisjakt&utm_campaign=Prisjakt&artnr=480231

Last edited:
Jag skulle gissa på att du måste ha en sån där grejsimojs som du har länkat. För det går ju inte skicka över filer till TV och sen spela upp det så att säga. Som en dator alltså.

Annars har du ju Playstation 3 som du kan använda i detta syfte. Men jag skulle rekommendera den saken du länkat då det ser ganska problem fritt ut.

För om du har PS3 så är det vissa filmer som inte går att se på. Och att du då har 3 enheter att hålla på med.

= jobbigt.

Last edited:
Nöjer du dig med 720 så funkar den ju bra, annars finns det liknande med bättre upplösning.

Nöjer du dig med 720 så funkar den ju bra, annars finns det liknande med bättre upplösning.

Vilka alternativ kan ge 1080?

Jag skulle gissa på att du måste ha en sån där grejsimojs som du har länkat. För det går ju inte skicka över filer till TV och sen spela upp det så att säga. Som en dator alltså.

Annars har du ju Playstation 3 som du kan använda i detta syfte. Men jag skulle rekommendera den saken du länkat då det ser ganska problem fritt ut.

För om du har PS3 så är det vissa filmer som inte går att se på. Och att du då har 3 enheter att hålla på med.

= jobbigt.

Jag tänkte mig inte tv:n som dator, bara att information, dvs ljud och bild, överförs från datorn till tv:n. Som tex HDMI-ingång fast utan kabel alltså.

Last edited:
Jag är tveksam till allt som har med trådlöst och bild/ljud att göra.

Blir det verkligen lika bra som med trådat, eller "duger det" ?

Hoppas på att tekniken är lika bra som trådbundet.

Jag skulle rekommendera en mediastreamer.

Man slipper visserligen kablar men det tillkommer en klump istället.
Jag söker nått mer diskret, som en dongle typ.
En HDMI-dongle, finns det? :wiggle

Last edited:

Beror helt på faktiskt vilken teknik man använder och vad förutsättningarna är. Bluetooth är exempelvis djävulens påfund men skicka via wifi fungerar ypperligt om bandbredden räcker och slutenheten är lika bra på att producera själva bild och ljud som sändenheten som annars hade varit kopplad direkt via kabel till exempelvis tvn. Till grunden håller jag dock med dig. Brukar för det mesta bli någon kompromiss någonstans med trådlöst.

1995:- på Kjell & co

Var och kollade på det för några dagar sen :tummenupp

Jag har en media-PC samt en ps3 kopplat till NASen, och har hittils bara fått allt till vardagsrummet på ett smidigt sätt. Funderar på att dra kabel, men det blir säkert 50 meter hdmi-kabel vilket kostar kvalitet. Så antingen blir det en sån trådlös för 1995:-. Eller hdmi-adapter så man kan förlänga med 2 st cat6 vilket knappt ger nåt effekt-tapp alls.

HTPC med trådlöst nätverkskort är det enda rätta, annars är det väl "Boxee box" eller "Western digital tv hd live gen 3" som gäller.
Problemet med dessa mediaspelare är att de inte alltid funkar som man vill och har stöd för allt men de uppdateras då och då och spelar "allt" för de flesta.

Man slipper visserligen kablar men det tillkommer en klump istället.
Jag söker nått mer diskret, som en dongle typ.
En HDMI-dongle, finns det? :wiggle

Jag är tveksam till det, blir rätt mycket data som skall skyfflas okomprimerat.

Mjo, så är det nog.

För en annan som kör med ADSL så får det bli trådat tills vidare. :)

Vad har ADSL med ditt nät inne i boendet att göra? ;)

om man vill köra sladd, vad använder man då?
har inte många uttag på den bärbara och vet ej vad man ska använda för uttag ens?

Jag är tveksam till det, blir rätt mycket data som skall skyfflas okomprimerat.
Det finns produkter som klarar av datamängderna:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=160020

Flera av de nyaste hembioprojektorerna har inbyggd trådlös HDMI, tex:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=161960

Sen beror ju allting på vilka krav man har. Att streama till en 50 tums TV ställer ju inte riktigt samma krav på signalen som att göra det till en projektor som ska visa en 100-150 tums bild.

Med risk för att fördumma mig, det har väl i allra högsta grad med att göra om jag skall sända trådlös bild/ljud via nätverkskortet till mediacenter/PS3 :confused:

Det du har internt i huset har inget med din externa uppkoppling att göra.

Att du har 1mbit till omvärlden bromsar inte dig till att ha 100mbit internt på ditt nätverk mellan burkarna. Vare sig trådlöst eller trådburet är upp till dig och din plånbok inom 50m radie ca om det är trådlöst och du inte vill sätta repeaters överallt ;)

Däremot om du skall streama från internet eller tanka ner saker blir du ju helt klart begränsad!

om man vill köra sladd, vad använder man då?
har inte många uttag på den bärbara och vet ej vad man ska använda för uttag ens?

hdmi-porten om du inte ska streama via nätverket.

Med risk för att fördumma mig, det har väl i allra högsta grad med att göra om jag skall sända trådlös bild/ljud via nätverkskortet till mediacenter/PS3 :confused:

adsl är din uppkoppling mot världen utanför AKA internet.

Ditt interna nätverk är bara begränsat av din router och var enhets nätverkskort.

Du behöver alltså varken ADSL eller fiber-lina för att kunna bygga hemnätverk och streama ljud/bild från en burk till en annan (skärm).

Last edited:
Det du har internt i huset har inget med din externa uppkoppling att göra.

Att du har 1mbit till omvärlden bromsar inte dig till att ha 100mbit internt på ditt nätverk mellan burkarna. Vare sig trådlöst eller trådburet är upp till dig och din plånbok inom 50m radie ca om det är trådlöst och du inte vill sätta repeaters överallt ;)

Däremot om du skall streama från internet eller tanka ner saker blir du ju helt klart begränsad!

Det är sant, har nog mixat ihop begreppen. :gnissla

Well, nåt lär man sig iaf.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP