Trådlöst mellan PC och TV

om man vill köra sladd, vad använder man då?
har inte många uttag på den bärbara och vet ej vad man ska använda för uttag ens?

Prioordning

1 hdmi om du har. (Ljud ingår i kabeln så att säga)
2 Annars DVI men då måste du lägga till ljudet separat med exempelvis 3,5 teleplugg till rca. ("samma som hdmi men utan ljud)"
3 Vanlig skärmkabel ala VGA tar en del enheter emot men kolla på din tv alternativt stereon. Komplettera med ljud enligt punkt 2
4 en del äldre har bara s-video. Komplettera med ljud enligt punkt 2
5 riktigt sunkiga kan bara köra komposit. Skaffa ny dator.

Komponent är ytterligare bra variant som kommer på plats 3 ca.
Dock jäkligt ovanlig på dator.

ta bilder runt datorn och lägg ut vettja eller läs på.

Googla på kontakterna jag specade så ser du om det passar någonstans ;)

Prioordning

1 hdmi om du har. (Ljud ingår i kabeln så att säga)
2 Annars DVI men då måste du lägga till ljudet separat med exempelvis 3,5 teleplugg till rca. ("samma som hdmi men utan ljud)"
3 Vanlig skärmkabel ala VGA tar en del enheter emot men kolla på din tv alternativt stereon. Komplettera med ljud enligt punkt 2
4 en del äldre har bara s-video. Komplettera med ljud enligt punkt 2
5 riktigt sunkiga kan bara köra komposit. Skaffa ny dator.

Komponent är ytterligare bra variant som kommer på plats 3 ca.
Dock jäkligt ovanlig på dator.

ta bilder runt datorn och lägg ut vettja eller läs på.

Googla på kontakterna jag specade så ser du om det passar någonstans ;)

vga har jag iaf men ska jag köpa sån och komplettera med ljudkabel så kanske usb kittet i Ts inlägg är bättre/lika bra för nästan samma slantar?
hdmi finns ju i tv,n och e där kittet verkar ju kunna koppla allt möjligt från tv,n med.

Jag har inget ljud via HDMI:n.

Det FINNS fall där det saknas. Jag tänker inte säga emot...
I många fall när det är från en pc så handlar det många ggr om felkonfiguration eller avsaknad eller fel drivrutin. Alternativt skickas det i fel format eller i format inte mottagarenheten kan ta emot.
Alternativt saknas sladd från ljudkortet till hdmi utgången eller grafikkortet som hdmi utgången sitter på.

Ge mig spec på enheten som inte skickar ljud genom HDMI så kan jag försöka kolla mer exakt vad som gäller din enhet.

Det finns ingen större anledning att haka dit en hdmi om det inte är hdmi.

Hdmi utan ljud är DVI! Då är det vanligast att man sätter dit DVI uttag.

DVI till HDMI kabel finns men självklart blir det då utan ljud. Men bilden blir lika bra.

DVI kontakten är ju för all del rätt stor jämfört med hdmi så om det är en minipc kan man därav satt dit en hdmi. Eller av andra platsbristsjäl.

Beror på längt och kvalitet.
Jag har både VGA och tele 3,5 till rca liggandes som du kan få för en billigare slant i valbar längd. Hade den lösningen förr så har ett par uppsättningar i olika längder. Men kolla om tvn eller förstärkaren tar emot vga eller så.

Nåväl. Kitet som är länkat till har jag ingen erfarenhet av alls och jag rekomenderar lite googling eller reviews. 720p räcker för de flesta men hur bra resten fungerar?

En del såna små enheter stödjer små bärbara hårddiskar också vilket jag tycker är väldigt trevligt.

Haka på disken på den lilla mottagaren och styr allt med en fjärr. Slipp dela ut på datorn och trådlöst.

vga har jag iaf men ska jag köpa sån
och komplettera med ljudkabel så kanske usb kittet i Ts inlägg är bättre/lika bra för nästan samma slantar?
hdmi finns ju i tv,n och e där kittet verkar ju kunna koppla allt möjligt från tv,n med.

Last edited:
DVI till HDMI kabel finns men självklart blir det då utan ljud. Men bilden blir lika bra.

Bara för att vara bråkig tänkte jag konstatera att det finns ju grafikkort med ljud via DVIn där man får ut ljudet om man kopplar på visa typer av adaptrar. Dessa kort borde utan problem spela ljud via DVI-HDMI sladd förutsatt att sladden är "rätt" gjord.

Bara för att vara bråkig tänkte jag konstatera att det finns ju grafikkort med ljud via DVIn där man får ut ljudet om man kopplar på visa typer av adaptrar. Dessa kort borde utan problem spela ljud via DVI-HDMI sladd förutsatt att sladden är "rätt" gjord.

Fast då är det speciallösning.
DVI som standard har inget stöd för ljud.
HDMI som standard har ljud.

Det stämmer att man ibland bakar in andra funktioner.

Exempelvis: Ljud, Video-in komposit eller s-video osv

Det är ju dock inte en standard och det kräver sladdar som är dedikerade till just det kortet. Likväl som det i vissa fall faktiskt finns hdmi kontakt utan ljud.

Fast då är det speciallösning.
DVI som standard har inget stöd för ljud.
HDMI som standard har ljud.

Ja, men en ganska vanlig speciallösning för några år sen. Men då jag tyckte jag var lite inne på hårklyveri så skrev jag "för att vara bråkig". :glömdet

Edit: Sen är det väll iofs enligt standard tillåtet att använda "extra pinarna" lite som man vill? Så länge man inte trycker ut 220 ur dem då kanske? :D

Last edited:
Ja, men en ganska vanlig speciallösning för några år sen. Men då jag tyckte jag var lite inne på hårklyveri så skrev jag "för att vara bråkig". :glömdet

Edit: Sen är det väll iofs enligt standard tillåtet att använda "extra pinarna" lite som man vill? Så länge man inte trycker ut 220 ur dem då kanske? :D

Hehe det är lugnt. Inte läst standarden och kan säkert vara så.

Ganska vanligt?

Känns ändå rätt konstigt om man tänker på vad namnen står för:
DVI - Digital Visual Interface
HDMI - High-Definition Multimedia Interface

Men jag har också stött på skumma varianter som sagt...

Jag tror faktiskt att jag har både en TV/Skärm samt en stationär dator som ska ha ljud i DVI kontakten (dock inte kopplade till varandra), precis innan HDMI slog igenom var det hyfsat vanligt vad jag har förstått, men det stämmer nog att det aldrig formellt var någon standard, så det är möjligt att dom inte ens fungerar med varandra.

Nu har jag en dator med HDMI som jag vill koppla den ena skärmen till men ingen verkar sälja en adapter som kan skicka ljud på extrrapinnarna.

En jävla soppa är det!

Hehe det är lugnt. Inte läst standarden och kan säkert vara så.

Ganska vanligt?

Känns ändå rätt konstigt om man tänker på vad namnen står för:
DVI - Digital Visual Interface
HDMI - High-Definition Multimedia Interface

Men jag har också stött på skumma varianter som sagt...

R600 var ganska vanlig ;) (Radeon HD 2000 + 3000)

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R600
"Each DVI output includes dual-link HDCP encoder with on-chip decipher key. HDMI was introduced, supporting display resolutions up to 1,920×1,080, with integrated HD audio controller with 5.1-channel LPCM and AC3 encoding support. Audio is transmitted via DVI port, with specially designed DVI-to-HDMI dongle for HDMI output that carries both audio and video.[8]"

R600 var ganska vanlig ;) (Radeon HD 2000 + 3000)

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R600
"Each DVI output includes dual-link HDCP encoder with on-chip decipher key. HDMI was introduced, supporting display resolutions up to 1,920×1,080, with integrated HD audio controller with 5.1-channel LPCM and AC3 encoding support. Audio is transmitted via DVI port, with specially designed DVI-to-HDMI dongle for HDMI output that carries both audio and video.[8]"

Jamendåså. ;)

Jodå det tror jag nog, men du måste tala om för ljudkortet att utenheten heter HDMI.

Tack, jag hittade en inställning i kontrollpanelen för det. Men jag har bättre ljud med RCA-kablarna i nuläget då dessa är inkopplade i surroundsystemet som saknar HDMI-ingångar.

Det är ju dock inte en standard och det kräver sladdar som är dedikerade till just det kortet. Likväl som det i vissa fall faktiskt finns hdmi kontakt utan ljud.

Du menar att Ullaredskabeln saknar ljudpinnarna medans den guldpläterade expertkabeln har det som standard?

Last edited:
Tack, jag hittade en inställning i kontrollpanelen för det. Men jag har bättre ljud med RCA-kablarna i nuläget då dessa är inkopplade i surroundsystemet som saknar HDMI-ingångar.

Du menar att Ullaredskabeln saknar ljudpinnarna medans den guldpläterade expertkabeln har det som standard?

Ljudkort med digital ljudutgång toslink eller coax finns för 300kr
Såvida du inte har ett dyrt ljudkort och eller billig gammal stärkare kommer dit ljud bli bättre. Dacarna i din stereo är antagligen bättre än ljudkortet så det är bättre att låta stärkar omvandla digitalt till analogt ljud som går ut i högtalarna.

Finns andra bra varianter. En ren bra cd brukar dock må bättre med rca av god kvalité

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT