Trådlös Router

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag behöver en sådan, vad ska man tänka på? Tydligen har jag ett Mini PCI Lan kort. Tele2 som levererar internet till min bostad via ADSL har inga synpunkter.

Markus skrev:
Jag behöver en sådan, vad ska man tänka på? Tydligen har jag ett Mini PCI Lan kort. Tele2 som levererar internet till min bostad via ADSL har inga synpunkter.

Inget egentligen, se bara till att köpa ett trådlöstkort till datorn. Det kort du har är stöder nog inte trådlöst, skulle jag gissa. De flesta routers på marknaden idag har samma spec, det är en smakfråga vilket märke man gillar.

Vill du göra det så lätt som möjligt finns det wlan adapters som du bara stoppar in i en USB port. Lika lätt som att koppla in en mus :) Men tänk på att de flesta adapters vill att du kör in programvaran först!

Markus skrev:

#Ändra lösen på routern
#Ändra SSID till något konstigt
#Stäng av "broadcast SSID"
#Slå på kryptering, minst 128bitars WEP, helst WPA
#Aktivera MAC-filter
#Ställ om möjligt ner sändareffekten så lågt som möjligt
#Se till att ha mjukvarubrandvägg på datorn

Har jag glömt något?

Vilken man ska köpa? Vet ej.

Micke O skrev:
#Ändra lösen på routern
#Ändra SSID till något konstigt
#Stäng av "broadcast SSID"
#Slå på kryptering, minst 128bitars WEP, helst WPA
#Aktivera MAC-filter
#Ställ om möjligt ner sändareffekten så lågt som möjligt
#Se till att ha mjukvarubrandvägg på datorn

Har jag glömt något?

Vilken man ska köpa? Vet ej.

Men om man nu som jag, bara kör med mac-adress istf WPA och bor i villakvarter. Är inte det hyffsat säkert?

Chirre skrev:
Men om man nu som jag, bara kör med mac-adress istf WPA och bor i villakvarter. Är inte det hyffsat säkert?

Tar circa 15 min att knäcka krypteringen med vertyg som finns att hämta på Internet, det är mycket kvar att jobba med när det gäller kryptering för trådlösa nät. Och varför kryptera trafiken om man inte hanterar känslig information? Känns lite överdrivet....... Koncentrera dig på att skydda din dator istället för din Router.Det räcker gott med access-kontroll via mac-adress, den är mycket svår att spoofa.

Last edited:
Jo jag har trådlöst stöd redan.
Dessutom har jag tre grannars befintliga uppkopplingar synliga. :)

Jag har en 3com som lägger ner lite som den vill. Raderar allt i sitt minne o.s.v. Kul... :argpådato
Mitt råd: Fortsätt surfa på grannens internet istället.

Det är faktiskt väldigt stor skillnad på Routers idag... Jag skulle köpa en Linksys (ett cisco företag) Dem är stabila och snabba. Många tillverkare t ex d-link flashar med hög överförings hastighet men klarar inte att skicka igenom i närheten av samma farter genom routern sen.. Det finns även alternativ firmware om man gillar att modda den... Finns på närmaste pc stormarknad idag :tummenupp

Bandido skrev:
Tar circa 15 min att knäcka krypteringen med vertyg som finns att hämta på Internet, det är mycket kvar att jobba med när det gäller kryptering för trådlösa nät. Och varför kryptera trafiken om man inte hanterar känslig information? Känns lite överdrivet....... Koncentrera dig på att skydda din dator istället för din Router.Det räcker gott med access-kontroll via mac-adress, den är mycket svår att spoofa.

Ett bra skäl att även skydda sin anslutning är ju att man kanske inte vill låta andra använda ens anslutning för mera ljusskygga ändamål... Till och med jag vet ju att det finns databaser på nätet med adresser till användbara oskyddade accesspunkter... Dessutom är det ju så enkelt att slå på när man ändå konfar routern.

Bandido skrev:

15 min för att knäcka WPA? möjligen inte WEP du tänker på... och även då så krävs det lite jobb för att knäcka det, antingen massa trafik på nätverket eller så får du ha 2 datorer med trådlöst där en attackerar och en sniffar. men du ska ha bra tur om du får det gjort på 15 min.

Micke O skrev:
Ett bra skäl att även skydda sin anslutning är ju att man kanske inte vill låta andra använda ens anslutning för mera ljusskygga ändamål... Till och med jag vet ju att det finns databaser på nätet med adresser till användbara oskyddade accesspunkter... Dessutom är det ju så enkelt att slå på när man ändå konfar routern.

Som jag skrev, det är fullt tillräckligt att köra mac-adress baserad åtkomst, men om någon verkligen vill åt din accesspunkt så kommer dom åt den iallafall.
Ett hyfsat skydd tar iaf bort alla chansare. Bara för att man har en funktion betyder inte att man måste använda den, men det är bra att använda om man vet varför och hur man ska använda den. Mao den ska fylla ett syfte, inte bara användas för sakens skull.
Ska man dra saken till sin spets kan man säga följande: Det är många som kör med utdela Internet-åtkomst på sin XP burk, det betyder att man kan surfa via datorn och ut på nätet och på så sätt åsidosätta hela poängen med kryteringen till routern. Det är för övrigt mycket vanligare att någon vill komma åt din dator än din access-punkt men där har väl alla härdat sina system och sett till att inga onödiga tjänster körs på systemet, eller......... :va

bq skrev:
15 min för att knäcka WPA? möjligen inte WEP du tänker på... och även då så krävs det lite jobb för att knäcka det, antingen massa trafik på nätverket eller så får du ha 2 datorer med trådlöst där en attackerar och en sniffar. men du ska ha bra tur om du får det gjort på 15 min.

http://www.thincomputing.net/newsitem68.html
http://www.informit.com/articles/article.asp?p=369221
Med rätt utrustning så.., jag har inte påstått att vem som helst kan göra det, bara att det KAN göras.
I rest my case............. :lol

Som hemma användare är väl igentligen det största "hotet" att grannarna surfar på ens internet... Mac adress filter stoppar det till den grad att dem kan komma in endå kan det oavsett kryptering...

Cervantes skrev:
Som hemma användare är väl igentligen det största "hotet" att grannarna surfar på ens internet... Mac adress filter stoppar det till den grad att dem kan komma in endå kan det oavsett kryptering...

Jag vill nog påstå att antalet "attacker" mot din ip-adress vida överstiger antalet försök av dina grannar att surfa via din accesspunkt.

Skitsamma egentligen, hotet mot din uppkoppling och dator kommer alltid att finnas oavsett vad man gör, det gäller bara att minimera skadorna om det händer.

Bandido skrev:
Jag vill nog påstå att antalet "attacker" mot din ip-adress vida överstiger antalet försök av dina grannar att surfa via din accesspunkt.

Skitsamma egentligen, hotet mot din uppkoppling och dator kommer alltid att finnas oavsett vad man gör, det gäller bara att minimera skadorna om det händer.

Menade mer mot trafiken mellan router och datorn... Om du krypterar den trafiken eller inte lär knappast märkas mot dem attacker från nätet som kommer...

Stäng av SSID broadcast, Sätt på WPA med en lång passphrase.. Det är allt som behövs.. Ord som inte finns i ordlistor, och helst överstiger 20tecken, så är du så säker som du behöver vara.

MAC spoofning är bland det lättaste att gå förbi, strax därefter kommer WEP, vilket tar ca 5 minuter med 1 laptop och lite programvaror.

MAC adress filtrering krånglar bara till det för användaren, och är som skydd totalt meningslöst, iaf för annat än grannar som ansluter av misstag..

L

Kontentan är alltså att om man gör som jag skrev så har man gjort vad man kan. Om någon verkligen vill in på maskinen eller använda accesspunkten så grejar dom det.

Vi ses på en accesspunkt hemma hos dig ;)

Undvik för allt i världen D-Links billigaste grejer. Mycket instabilitet...

Jag kör en Netgear WGT624 och är toknöjd inte ett enda strul på 6 mån :tummenupp

lee skrev:
Undvik för allt i världen D-Links billigaste grejer. Mycket instabilitet...
har man problem med dlink brukar det lösas sig om man uppgraderar den med nyaste programvaran. har en billig en som efter uppgradering funkar klokrent.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back