Trådlåsning för race

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Eftersom datahackern låser som en kråka tänkte jag dela med mig av lite tips då jag är i branchen.

Svårt utan bilder, men ska se om jag kan fixa några framöver.

1. Syftet med att låsa något är inte att passera Lodnert i Scruttineringen.

2. Syftet är att föremålet du låser inte ska lossna. Därför är det viktigt att titta på skruven ifråga och fundera på åt vilket håll den vrider sig när den gängar upp sig. De flesta felen folk gör när de låser är att låsningen görs åt FEL håll. Alltså, låsningen skall hindra att skruven kan vrida sig motsols :7peta

3. Använd riktig ståltråd 0,8mm (om reglementet säger annat så använd det)

4. Tråden skall tvinnas på ett jämnt sätt med ca 3 varv per cm. Inte mer och inte mindre. Det är för att tråden ska hålla och inte heller vara för slapp i tvinningen

5. Hålen i skruvskallen kan ju hamna på lite olika ställen som är svåra att få en bra låsning. Då kan man ju ha olika tjock bricka eller låsa så gott det går. Det viktiga är att tråden ligger nära 90grader ut från skallen så den håller i max.

6. Själva låsandet nu då.
-Ta dubbla längden mot vad du tror går åt.

-Trä igenom den till hälften i hålet i skruvskallen och tvinna den med händerna först så den blir tvinnad nära och emot utgångshålet i skruven.

-Tvinna vidare till den längd som ser ut att behövas till andra skruven, men inte ända fram utan spara 5mm otvinnat.

-Håll isär de två trådarna och ta tag med en plattång i tvinningens början. (så släta ytor som möjligt för att inte göra brottanvisningar i tråden)

-Tvinna tråden tills det blir 3 varv per cm och tvinna sista varvet lite i en stor cirkel. Som en tunnelroll med ett flygplan. Då kommer tråden att tajta till sig mot skruvskallen och inte ha något slack där senare.

-Nu när den färdigtvinnade delen når nästan ända till andra skruven ( ja just det, den blev lite längre när du tvinnade den hårdare) så trä i ena tråden i hålet och dra den andra runt utanpå ( åt rätt håll nu, så den hindrar skruven att vrida sig moturs)

-Tvinna den lösa delen med tråden i hålet, och lägg den lösa underst och tvinna åt det håll som gör att den lösa vrider sig nedåt. Gör likadant nu som tidigare och tvinna 3-5 cm, sen avsluta med att vrida de sista varven i stora cirklar. Då kommer hela tråden mellan skruvarna att sträckas till och bli tajt och säker

-Sista och ganska viktiga biten är att klippa tråden 1-2 cm från skruven och sedan vika den dubbel för att den sylvassa avklippta änden inte ska riva upp händer och armar.

7. Rejsa hårt och glöm aldrig att tvåtakt alltid kommer vara mer rejsing än fyrtaktare
 
Bra guide. T.o.m. jag som aldrig har najat något förstår hur man ska gå tillväga. :tummenupp
 
Lite bilder tack! Så får vi se om dina är finare än mina. (lägger upp mina nästa vecka om jag kommer ihåg, får min kamera på måndag)
 
johanrehn80 skrev:
...sista varvet lite i en stor cirkel. Som en tunnelroll...

Har lite svårt för att visualisera tunnerollen, Tunnelroll är det när man står på
öronen i sveatunneln?



Med lite bilder blir det där skitbra :tummenupp

Så gå hem och rita lite, väntar med spänning.
Vill ju också kunna göra snajsiga najningar
 
Hur är det med att naja flera bultar efter varann med samma tråd, tex om man tänkt naja bultarna i bakdrevet, ska man inte då byta håll man snurrar tråden på efter varje bult?
 
johanrehn80 skrev:
hur orkar nån läsa så där mycket text?
Kommer från videogenerationen va? Serietidningar som lektyr och lämnade i plugget endast in bokrecensioner av verk som blivit filmatiserade och legat på videotoppen.. :tungan :D
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Kommer från videogenerationen va? Serietidningar som lektyr och lämnade i plugget endast in bokrecensioner av verk som blivit filmatiserade och legat på videotoppen.. :tungan :D
Hmm, du såg väl att det var han själv som skrev det "långa" inlägget? hä hä... :D
 
Torkel skrev:
Hmm, du såg väl att det var han själv som skrev det "långa" inlägget? hä hä... :D
:huvet :näsblod Man hinner inte kolla allt när man spammar, såg född på 80-talet och tänkte på alla födda runt då som jag känner och som aldrig öppnat en bok.
Fast en sån här bra tråd borde ju inte spammas sönder... Även jag ser fram mot bilder till texten, så kan man se hur fel man gör. Fast gör det egentligen så mycket om bulten kan röra sig ett kvarts varv, sen är det ju iaf stopp. meningen är väl att man inte ska tappa grejorna.
 
Gulsnabbtrajja skrev:
:huvet Fast gör det egentligen så mycket om bulten kan röra sig ett kvarts varv, sen är det ju iaf stopp. meningen är väl att man inte ska tappa grejorna.

oftast gör det ju inget, helt rätt. Men när skruven ska sitta med ett bestämt moment så kan det göra skillnad. Däremot kan det skruva upp sig flera varv om det blir mycket slack på tråden


Ska försöka fota lite på låsningar av olika och flera skruvar.

Definition:
Skruv=låsning med gänga
Bult=låsning på annat sätt än gänga, tex nitning eller saxpinne :fakta
 
Axxexs skrev:
Hur är det med att naja flera bultar efter varann med samma tråd, tex om man tänkt naja bultarna i bakdrevet, ska man inte då byta håll man snurrar tråden på efter varje bult?

Det du ska titta på är den delen som då går utanpå. Du ska tvinna åt det hållet som gör att tråden hålls ner mot godset istället för uppåt.

Du kan alltså naja hela bakdrevet med samma tråd
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Kommer från videogenerationen va? Serietidningar som lektyr och lämnade i plugget endast in bokrecensioner av verk som blivit filmatiserade och legat på videotoppen.. :tungan :D

Jepp, ett äkta Nintendo-glin !!!!
 
Gulsnabbtrajja Fast gör det egentligen så mycket om bulten kan röra sig ett kvarts varv skrev:
Oj så fel du har där Johan...

Tänk när du leder finalen o har bara ett varv kvar till att vinna hela serien. Ena bulten till oket lossar ett kvarts varv.. Oket börjar glappa lite, i nästa sväng lossar andra bulten ett kvarts varv.. Nu glappar oket såpass att i sista inbromsningen när slår på full broms kliper oket ena bulten o du hamnar i snadlådan...Så önskar du att du hade låst enligt konstens alla regler.. :huvet :4skrika

Ok bulten kanske inte går av men ett glappande ok kan ställa till det för dig..

Tillräkligt med :fyllisar så har vi låsövningar på kvällarna i Brno
 
Herregud vad långt inlägg om en sån relativt enkel sak!
Snacka om att försöka göra najjning svårare än det egentligen är. :crash
 
SpeedAbuser skrev:
Herregud vad långt inlägg om en sån relativt enkel sak!
Snacka om att försöka göra najjning svårare än det egentligen är. :crash

Titta på sweedies najningar och tänk till en extra gång så förstår du kanske.
 
Hur drar du dina bromsok? 2 Nm eller? Om de börjar glappa efter ett kvarts varv så är det jävlar inte låsningen det är störst fel på..... :rolleyes:
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top