Trådlåsning för race

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Mattias skrev:
And then some. Besiktningsmännen borde veta bättre.

Skulle jag göra på det sättet på mitt jobb så skulle jag bli skickad till personalansvarsnämden med hård påföljd.

På en bana är det kanske inte bara en person som drabbas vid ev bromsbortfall
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Chris Ash skrev:
Du behöver inte oroa dig, jag kan naja. Dock har gulsvart en poäng, det gör inte så mycket om skruven kan röra sig ett kvarts varv(även om det givetvis är slarvigt najat om den kan det).Man måste inte ha flygplansnajningar i utställningsskick med exakt 3 najningar per cm eller vad f-n det nu var. Man bör dock helt klart naja åt rätt håll och inte som Swedie gjorde.

Nu vill jag inte vara en tråkig gubbe som påpekar en massa småsaker... Men kan det vara så att johanrehn80 är duktig och har gått en kurs i najning och låsning?

Varför ska det finnas så mycket folk som envist hävdar att de själva kan bäst? Blundar för de som har mer erfarenhet och kör vidare på sitt gammla sätt? Näe, öppna dörren i stugan och släpp in lite frisk luft.

Tillägg: Man låser med ståltråd och najar med najtråd.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chribba skrev:
Nu vill jag inte vara en tråkig gubbe som påpekar en massa småsaker... Men kan det vara så att johanrehn80 är duktig och har gått en kurs i najning och låsning?

Varför ska det finnas så mycket folk som envist hävdar att de själva kan bäst? Blundar för de som har mer erfarenhet och kör vidare på sitt gammla sätt? Näe, öppna dörren i stugan och släpp in lite frisk luft.

Tillägg: Man låser med ståltråd och najar med najtråd.

Passare annars smäler det direkct!!!!!!

Sån är jag.... :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
johanrehn80 skrev:
Skulle jag göra på det sättet på mitt jobb så skulle jag bli skickad till personalansvarsnämden med hård påföljd.

På en bana är det kanske inte bara en person som drabbas vid ev bromsbortfall

Jag kommer just från lördagsträningen på falkenberg. Första träningspasset till std 600 var på gång när det börjar regna. Ett unisont "FAN" höres när alla kastar sig över verktygslådorna för att byta hjul. Så även jag. Fem minuter in i passet är jag klar. Ungefär samtidigt som jag sätter fast låsfjädrarna till oken hör jag från pit-boxen bredvid;
-Ska vi låsa oken?
- Nej, skit i det! Vi hinner inte!
Efter passet roade jag mig med att gå runt och titta hur många som låser oken när det är stressmek. Resultatet blev att hälften, 4 av dom 8 jag tittade på, hade inte låst oken och den troliga anledningen är givetvis att man anser att "Vi hinner inte"....
Min point är: Bultar som sällan rörs (Oljeplugg, filter...) låses utmärkt med tråd. Bultar som ibland måste låsas fort (bromsoksbultar) låses lika utmärkt med en fjäder. Eftersom den dessutom tar 5 sekunder att sätta dit blir den dessutom ditsatt! Låstråd blir det uppenbarligen inte....
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Haken med fjäder är att den inte låser ett smack. Den fjädrar ju, liksom.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
magnus_moss skrev:
Jag kommer just från lördagsträningen på falkenberg. Första träningspasset till std 600 var på gång när det börjar regna. Ett unisont "FAN" höres när alla kastar sig över verktygslådorna för att byta hjul. Så även jag. Fem minuter in i passet är jag klar. Ungefär samtidigt som jag sätter fast låsfjädrarna till oken hör jag från pit-boxen bredvid;
-Ska vi låsa oken?
- Nej, skit i det! Vi hinner inte!
Efter passet roade jag mig med att gå runt och titta hur många som låser oken när det är stressmek. Resultatet blev att hälften, 4 av dom 8 jag tittade på, hade inte låst oken och den troliga anledningen är givetvis att man anser att "Vi hinner inte"....
Min point är: Bultar som sällan rörs (Oljeplugg, filter...) låses utmärkt med tråd. Bultar som ibland måste låsas fort (bromsoksbultar) låses lika utmärkt med en fjäder. Eftersom den dessutom tar 5 sekunder att sätta dit blir den dessutom ditsatt! Låstråd blir det uppenbarligen inte....

Man kan ju tänka sig att det är precis tvärt om. Om man lossar nåt ofta så kanske man GLÖMMER dra åt skruvarna. Det har ju bevisligen hänt med otäck krasch som följd.

Men jag skiter i hur du låser dina bromsar så länge jag inte kör samma race som du. (hur står det i reglementet?, kan man skita i att låsa?

/Johan)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
johanrehn80 skrev:
Man kan ju tänka sig att det är precis tvärt om. Om man lossar nåt ofta så kanske man GLÖMMER dra åt skruvarna. Det har ju bevisligen hänt med otäck krasch som följd.

Men jag skiter i hur du låser dina bromsar så länge jag inte kör samma race som du. (hur står det i reglementet?, kan man skita i att låsa?

/Johan)
Precis, vitsen med trådlåsning är nog lika mycket en säkerhet mot att skruvar gängar ur sig som en kontroll att man överhuvudtaget har skruvat dit dem! Sen beror det på besiktningsmän vad som går igenom besiktningen, Bernt hos LMS hade garanterat aldrig släppt igenom fjädrar men alla andra i Sverige hade förmodligen gjort det. Rätt eller fel, det vete sjutton.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
johanrehn80 skrev:
Men jag skiter i hur du låser dina bromsar så länge jag inte kör samma race som du. (hur står det i reglementet?, kan man skita i att låsa?
Mattias skrev:
Haken med fjäder är att den inte låser ett smack. Den fjädrar ju, liksom.

För att vara obstinat...
Har vi inte lite övertro på najningstråd i sällskapet?

Vad är det för fel på den "säkring" som "Mossen" har bild på??? Fjädern fjädrar i alla fall (Matti) men najningstråd är stum...
Tänk om man har den där lilla fina brottytan...
Eller som "Mossen" redna påtalat, najas det överhuvudtaget..??

Jag kan iaf inte se i mina dimmor (fantasi) se hur "Mossen's" bultar skulle kunna ta sig förbi fjäderns "låsning" - men det är klart likväl som fabror p'lisen kan ta mig för fortkörning kan man alltid hävda att regler är regler.

/edit/
Om man istället sätter 2 saxsprint/sprint med najningstråd emellan... Fäster bägge sprintarna i bultarna - er'e bättre??
/edit/

Att sedan ngn är chicken å inte vågar köra samma race...
*nostalgi*
Tänker på Assen 1995 när Folkesson satte av Honda'n efter bakrakan tack vare mecken... Inte roligt å va meck.
*of nostalgi*
 
Last edited:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Bosco skrev:
Att sedan ngn är chicken å inte vågar köra samma race...
*nostalgi*
Tänker på Assen 1995 när Folkesson satte av Honda'n efter bakrakan tack vare mecken... Inte roligt å va meck.
*of nostalgi*

Just det.............
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
johanrehn80 skrev:
__________________
Var noga med att skilja på ironi och humor.
---------------------------------------------------
Chribba:
Nu vill jag inte vara en tråkig gubbe som påpekar en massa småsaker... Men kan det vara så att johanrehn80 är duktig och har gått en kurs i najning och låsning?

E'det inte ironi om man skiter i å naja för tiden inte fanns å du blir torpederad av en medtävlande.

Poängen e väl ändå att "säkringen" skall finnas där i alla lägen, oavsett.
Vad tycker du själv, inte najjat alls eller fjädrar "a'la Moss"??
Alla sätt är bra utom dom dåliga. Mig veterligen har inte ngn kommit med påtagliga bevis för fjädrarnas urusla förmåga att låsa.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kan najningsförespråkarna ge mig en grundlig och hyfsat vetenskaplig förklaring till varför fjädern är så sjuuuuukt värdelös, mer än att säga att den fjädrar lite för det fattar jag. Vill gärna veta. Som jag ser det när jag tittar på bilderna och funderar med min måttligt tekniska hjärna så har jag svårt att se att skruvarna ska kunna gänga ur sig helt med Mossbergs fastsättning. Men jag är å andra sidan inte ingenjör.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Kan najningsförespråkarna ge mig en grundlig och hyfsat vetenskaplig förklaring till varför fjädern är så sjuuuuukt värdelös, mer än att säga att den fjädrar lite för det fattar jag. Vill gärna veta. Som jag ser det när jag tittar på bilderna och funderar med min måttligt tekniska hjärna så har jag svårt att se att skruvarna ska kunna gänga ur sig helt med Mossbergs fastsättning. Men jag är å andra sidan inte ingenjör.

Det är den inte, den funkar, men är inte enligt reglerna, enligt dem så ska det ju najas och inget annat. Jag är dock ingen paragrafryttare och så länge skiten funkar så har jag inga problem med det.

Själv najar jag dock, plockar av bromsoket ytterst sällan.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mycket käbbel och gnäll, dags att låsa denna tråd...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top