Tråden för udda funderingar!

Brinner ett hus upp eller ner?

Varför är pappersänden på toarullen limmad så hårt att man måste riva sönder halva rullen för att få tag på den?

Varför finns inte Cinemascope-teveapparater?

Varför ringer det oftast på dörren eller i telefonen just den stund man sitter på muggen och klossar i godan ro, och inte under all den tid man är mera representabel?

Murphy's antar jag...

Tar nu mera alltid med mig telefonen in på dasserian. Besök är värre att lösa...

Har en fundering som hängt med några år..

Hur kommer det sig att det som syns i spegelbilden blir suddigt när jag tar ur linserna på kvällen? :va Spegelbilden är ju fortfarande på samma avstånd och jag har inte sämre syn än att jag ser den halvmetern som är fram till spegeln..

Smeddie skrev:
Jag skulle hellre vilja veta varför smörgåsen alltid faller med smöret neråt?

...visst tänkvärd tanke. MEN om man fäster den färdigbredda mackan på ryggen på en katt då..... med smöret uppåt. Sedan kastar man ut katt/smörgåskombinationen från en hög höjd..... vad händer????

landar katten på alla fyra eller landar mackan med smöret neråt???

en katt landar alltid på alla fyra en smörad macka landar alltig med istret neråt!:fakta

natti natti//spenk

spenk skrev:
...visst tänkvärd tanke. MEN om man fäster den färdigbredda mackan på ryggen på en katt då..... med smöret uppåt. Sedan kastar man ut katt/smörgåskombinationen från en hög höjd..... vad händer????

landar katten på alla fyra eller landar mackan med smöret neråt???

en katt landar alltid på alla fyra en smörad macka landar alltig med istret neråt!:fakta

natti natti//spenk
Mackan glider runt och hamnar på kattens mage :fakta

om man bygger en kub av spegelglas så att alla speglar pekar innåt och sedan ställer ut den i solen...borde inte då solljuset fångas innuti kuben :va ?

har tänkt mkt på detta :näsblod

trelleborgaren skrev:
om man bygger en kub av spegelglas så att alla speglar pekar innåt och sedan ställer ut den i solen...borde inte då solljuset fångas innuti kuben :va ?

har tänkt mkt på detta :näsblod

Hur får du in ljuset i en kub med spegelglas kan du ju börja fråga dig... :rolleyes:

Att en macka hamnar med smöret nedåt har inte alls något med att den är tyngre på den sida smöret sitter. Det beror på att när man tappar mackan så kommer den börja rotera. Och oftast tappar man en macka från ungefär en meters höjd. Då hinner den bara rotera ett halvt varv.

Jag undrar varför det vid fission av Uran238 inte bildas två lika stora produkter. Nån som vet?

Hur ser man egentligen vad som står mellan raderna??

Om det går dit pepparn växer, och jag aldrig ser nån peppar, har det gått åt skogen då?

Last edited:
Zee skrev:
Inte innan. Samtidigt. Men inget kan röra sig fortare än ljuset. Bara lika fort.

Fel. Ljuset kan röra sig snabbare än sig självt om det finns hinder ivägen. Låter lite märkligt, men ljus rör sig snabbare om det inte färdas rakt. Detta innebär att om man skulle tillverka ett rör med hinder i till månen skulle man kunna "tjäna" någon miljondels mikrosekund. :banana

skerfe skrev:
Jag undrar varför det vid fission av Uran238 inte bildas två lika stora produkter. Nån som vet?

Kan någon dessutom förklara varför i helsike en materiepartikel (t.ex en kvark) inte ser likadan ut förrän man roterat den 2 (!) varv skulle jag bli glad.

Varför är sophinken alltid full?

Varför är det ofta mötande trafik på en raksträcka, men sällan i en skymd kurva?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman