Tråden för stötande skämt

Slutsatsen är att det är smartast inte ha bilen i garaget när man laddar.
(Som två bekanta i Höganäs. De har bilarna utanför garaget. Garaget är förråd och pingishall.)
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
 
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
Elcykel/spark's batterier verkar ju brinna allt "oftare", är det nån som vet om de har stått trångt när de har laddats?

Mobiler och laptops har själv-antänts ett flertal ggr pga inre kortslutningar i batteripacken.
Verktygsbatterier brinner hoppsan när de laddas, på många företag måste de ju stå i speciella brandsäkra laddskåp när de laddas.
 
Elcykel/spark's batterier verkar ju brinna allt "oftare", är det nån som vet om de har stått trångt när de har laddats?

Mobiler och laptops har själv-antänts ett flertal ggr pga inre kortslutningar i batteripacken.
Verktygsbatterier brinner hoppsan när de laddas, på många företag måste de ju stå i speciella brandsäkra laddskåp när de laddas.
Nu är det här lite off topic men ändå.

Batterier i mobile, sparkscyklar, laptops mm har väldigt lite gemensamt med batterier i elbilar utöver batterikemin.
Elbilar har balanseringskretsar som skall hindra överladdning av enskilda celler, övervakning på cellnivå av cellstatus och helt andra konstruktioner av batteripacket.
Något dom inte delar med mobiler, sparkcyklar mm där man gör batterierna så enkla som möjligt. Vilket delvis går för att det är färre celler. Plus att man försöker göra lådan för batteriet så liten som möjligt vilket gör att batterierna kläms och därmed kan kortslutas av det. Vilket var fallet med exempelvis Note 7 eller vilken modell det nu var.

Mobiler, sparkcyklar mm brinner oerhört mycket oftare till stor del på grund av sämre/biligare batterikonstruktioner.
 
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
Den står minst 1 meter ifrån för den närmaste .....
 
Eller att se till så att uttag och kablage som man använder för laddning är avsett för ändamålet och inte gammalt och/eller slitet. Själva bilen har inte speciellt hög risk för att brinna. Och om den börjar brinna när den står intill garaget så är sannolikheten ganska stor att det eldar upp garaget i alla fall. Men statistikt sett så brinner ju bensinbilar oftare.
Speciellt ofta i stadsdelarna Angered , Frölunda (med Tynnered) i Göteborg.
Vanligaste anledning verkar av media vara en antänd flaska med bensin in genom krossad ruta.
 
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top