Tråden för stötande skämt

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du vet att vi varit nästan utan varg i 200 år? Frågan är lika smart som och insinuera att isbjörnar är ofarliga genom att fråga när en isbjörn åt ett barn i Sverige senast.
Citat: Sweden's last wolf was killed in 1966, after which, the species was declared legally protected and eventually recolonized the area.[2]
slut citat
Vargen sköts av en same från Karesuando släkten Blind från helikopter. Skottpengarna, jag tror 6000kr, var tillräckligt höga på den tiden för att hyra in helikopter.
Skytten har skrivit en bok om sina vargjakter och mycket annat. Boken lånade jag på biblioteket.
Kan vara den här Blind

Blind var som jag minns det i hans bok inte väl sedd i samebyn.
Orsaken skrev han var att han tyckte det märkligt att utbetalningarna för rovdjursskador låg konstant samtidigt som han själv konstaterade att det var allt färre rovdjur.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Citat: Sweden's last wolf was killed in 1966, after which, the species was declared legally protected and eventually recolonized the area.[2]
slut citat
Vargen sköts av en same från Karesuando släkten Blind från helikopter. Skottpengarna, jag tror 6000kr, var tillräckligt höga på den tiden för att hyra in helikopter.
Skytten har skrivit en bok om sina vargjakter och mycket annat. Boken lånade jag på biblioteket.
Kan vara den här Blind

Blind var som jag minns det i hans bok inte väl sedd i samebyn.
Orsaken skrev han var att han tyckte det märkligt att utbetalningarna för rovdjursskador låg konstant samtidigt som han själv konstaterade att det var allt färre rovdjur.
Hittade några jakthäften som jag tyvärr gav bort men de var från 1895 och det andra 1900 har jag för mej och i nåt av dem stod att man fick 50 riksdaler för en dödad varg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade några jakthäften som jag tyvärr gav bort men de var från 1895 och det andra 1900 har jag för mej och i nåt av dem stod att man fick 50 riksdaler för en dödad varg
Men det var andra tider. Inflationen har härjat. Som jag minns det var det uppe i 6000 kr på 1960-talet.
Morfar var "skyddsjägare" i Sävsjö, dvs kråkor skator kajor och löslöpande katter och antagligen också hökar, örnar och ugglor ? Han fick sitt tillstånd 1927.
(Då 1927 var morfar en stadgad man på 57 år...)
Han berättade att han hade med sig en pojk som klättrade upp i träden, vred nacken av ungarna, rev ner bona och sedan klippte de av fötterna på alla döda fåglarna.
Tror det var 2 öre paret och dom pengarna fick pojken när han lämnade in fötterna (vardå ?).
Morfar hade kvar "Skyddsjakttillståndet" från 1927 på 1960-talet när han visade det för mig.
Han slutade jaga hare vid 95 års ålder för han hörde inte hundarna längre.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Morfar var "skyddsjägare" i Sävsjö,
Tror det var 2 öre paret och dom pengarna fick pojken när han lämnade in fötterna (vardå ?).

FD finansminister Kjell Olof Feldt startade sin bana tidigt som ung slyngel med att jaga råttor.
Då lämnade man in svansarna hos handlaren som med avsmak räknade dom och betalade ut.

Kjell Olof, redan då klurig med finanserna gick sedan runt på baksidan av affären, plockade upp svansarna ur soptunnan och gjorde nya knippen....
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top