1978 gick jag op en gata i norra Afghanistan. Möter en Burka. När hon är 4 meter från mig lyfter hon upp allt och visar vanliga kläder under Burkan och ett vackert ansikte.
Så jag tror inte det behövs blixtlås.
Samma år i Mazar Sharif så är jag på jakt efter kondomer (reser med flickvän från Sverige).
Så jag beger mig till en butik som säljer sjukvårdsartiklar. I butiken finns expediten, några vuxna kunder och en liten pojke. När jag kommer in går allas uppmärksamhet på mig. Så jag försöker med: I need condoms ? Ingen reaktion. I need French Letter. Ingen reaktion. Då håller jag ihop vänster hands pekfinger och tumme så dom bildar en ring och börjar föra höger hands pekfinger in och ut ur ringen. Då vaknar en av Burkorna till liv och börjar smattra ord till expediten. Expediten pekar på pojken och jag förstår jag ska följa pojken. Pojken tar mig till marknaden med allt från mullbär till ris.
Och bakom på ett bord ca 0,5 x 1 meter sitter en annan liten pojke. Bordet är täckt med ett berg av röda, gröna och gula kondomer. Och så är problemet löst för oss.
Burkorna är inte dumma, behöver inte blixtlås är min slutsats.