Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Ja, får man mycket stora swishar IN på kontot kan förvänta sig ett samtal förr eller senare.
Vi hade en kassör i en förening som upplät sin privata Swish till medlemsavgifter för dom som hade glömt att betala i tid, föreningen hade inga problem med det, men banken hade...
Nu har föreningen en swish, som banken tar betalt för?
Ja, banken tar dels en fast avgift på runt en tusing per år sedan tillkommer 1.5-2 kr per transaktion. Säg att du säljer en klubba för 10kr till ett barn så har alltså i runda slängar 20% av omsättningen gått till banken.
Sen har bankerna lurat fårket att det är dyrt att räkna dagskassorna.

Och rånrisken brukar det också tjatas om, samtidigt som bedrägerierna ökat lavinartat när folk nu använder digitala betalningar.
Det finns appar för swish som ser helt legitima ut men dom är bara fejk, du måste kontrollera ditt eget konto för att vara säker på att du fått din swishbetalning. Det räcker inte att trycka på skärmen och se stjärnfallet.
Själv betalade jag runt 8000 kr i bankavgifter under 2024, vilket kan jämföras med att jag i egenskap av näringsidkare aldrig på 40 år någonsin blivit rånad(förutom av banken) och skulle jag bli rånad så skulle det väl motsvara en årsavgift till banken. Ifall de mot förmodan lyckades komma undan.
Last edited: