Träolja som träolja?

Färgbranchen är den enda branch som är värre än bil/mc delar när det gäller hutlösa påslag för märkesprodukter. En gymnasiepoolare till mig sitter och blandar färg i en anläggning utanför malmö, den tappas på 2 olika burkar ett premiummärke och ett ownbrand för en stor tyskägd byggvaruhuskedja.....

Fåseee... :va Påminner lite om oljorna hos...B...

:D

...Beväpnade med roller och berusade på folköl och potatissallad angriper folk sina inte ont anande trätrallar

:hihi Poetiskt

Last edited:

Alltnog...

Allt du säger är i många stycken riktigt. Men du rider ff på att det skulle vara så STORA skillnader på det du kallar "hightech oljor" och lågprisoljor.

Sant: Det skiljer mellan de dyraste och de billigaste.
Falskt: Den verkliga skillnaden rent kemiskt är alltför liten för att motivera prisgapet.

Sant: De dyrare oljorna skyddar bättre.
Gråzon: HUR mycket bättre? Är prisskillnaden motiverbar?
(i min värlkd nej, då det totalt sett blir ett bättre skydd att olja oftare, med billig olja, än att kanske inte olja alls, eller väldigt sällan med dyr)

Sant: Dyra oljor har FLER ingredienser, som alla är bra för att skydda träet mot som du säger bl.a UV, mögel, jordskred och inlandsisen.
Gråzon: Behöver vi dessa? Eller kompenserar vi även för detta genom att olja oftare?
Beats me men, men huvuddelen av min altan ligger under tak, så tredje året jag oljade den så blev den mättad, och det är vackert så.

Kan jag ha MER skydd? (än att inget vatten tränger in och att träet är mättat med linolja?)
Jag oljar fö med en handpruta inköpt på B....tema. Funkar kanon. Inga penslar, ingen roller, inget kladd!

Spännande detta.

Ännu en oljetråd, man blir förbannad :mad:

Gå och var förbannad nånannanstans din förbannade :cdevil

;)

Last edited:
Alltnog...

Allt du säger är i många stycken riktigt. Men du rider ff på att det skulle vara så STORA skillnader på det du kallar "hightech oljor" och lågprisoljor.

Sant: Det skiljer mellan de dyraste och de billigaste.
Falskt: Den verkliga skillnaden rent kemiskt är alltför liten för att motivera prisgapet.

Sant: De dyrare oljorna skyddar bättre.
Gråzon: HUR mycket bättre? Är prisskillnaden motiverbar?
(i min värlkd nej, då det totalt sett blir ett bättre skydd att olja oftare, med billig olja, än att kanske inte olja alls, eller väldigt sällan med dyr)

Sant: Dyra oljor har FLER ingredienser, som alla är bra för att skydda träet mot som du säger bl.a UV, mögel, jordskred och inlandsisen.
Gråzon: Behöver vi dessa? Eller kompenserar vi även för detta genom att olja oftare?
Beats me men, men huvuddelen av min altan ligger under tak, så tredje året jag oljade den så blev den mättad, och det är vackert så.

Kan jag ha MER skydd? (än att inget vatten tränger in och att träet är mättat med linolja?)
Jag oljar fö med en handpruta inköpt på B....tema. Funkar kanon. Inga penslar, ingen roller, inget kladd!

Spännande detta.

Gå och var förbannad nånannanstans din förbannade :cdevil

;)

Är altanen under tak, så har du det bästa skydd du kan ha. Givetvis så har olika altaner olika förutsättningar. Skickligheten att göra jobbet påverkar även det resultatet.
Mögelskyddet i oljor är mycket viktigt. Svartmögelpåväxtning är färgbranschens största enskilda klagomål.
Prisskillnaden är försumbar mellan billig och dyr träolja. En billig ca. 30-50 kr/L
En dyr ca. 120-150kr/L. Hundra kronor extra tycker jag helt klart värt att investera i

Tackar för tipset, ska kolla upp det där med några lokala handlare

Har själv kört med 1/3 av varje ingridiens.
Varför har du använt olika blandningsförhållanden, av vilken anledning?

Håller med om doften:tummenupp

På skrovets insida (som ju inte är väderutsatt) så kan det vara lite väl med 1/3 trätjära, där vill man ju bara ha i lite trätjära som fungicid, dvs som skydd mot mögel. Så till insidan på båten använder jag ca 10-20% trätjära.

/J

Prisskillnaden är försumbar mellan billig och dyr träolja. En billig ca. 30-50 kr/L
En dyr ca. 120-150kr/L. Hundra kronor extra tycker jag helt klart värt att investera i

I min föreställningsvärld så är skillnaden mellan Byggmax 19,90/L och Alcro 138kr/L rätt avsevärd, märkesoljan är ungefär 7ggr så dyr. Det är åtminstone för mig ett rätt avsevärt påslag....

I min föreställningsvärld så är skillnaden mellan Byggmax 19,90/L och Alcro 138kr/L rätt avsevärd, märkesoljan är ungefär 7ggr så dyr. Det är åtminstone för mig ett rätt avsevärt påslag....

Fortfarande småpengar det handlar, produkter som skiljer tusentalskronor emellan, kan jag förstå om man tvekar. Valet är upp till var o en. Du betalar inte bara för själva oljan utan även servicen. Det kanske iofs inte var frågan från början.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back