Träolja som träolja?

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Jag ska pensla in en trall med träolja, som jag byggt. Virket är tryckimpregnerat.
Nu finns det ju träoljor som kostar allt från 50kr-300kr litern.
Är de samma sak, träolja som träolja!?

Vad ska jag satsa på?
En billig eller en dyr?
Vad ska man titta efter när man väljer träolja?

Egenskaper som gärna får finnas är att oljan tar fram ådringen i trät, den bör väl inte vara för tunn heller samt ska skydda trät bra, möjligen bra avrinningsförmåga av vatten också.

Har ni något tips på någon träolja ni gillar?

Cuprinol, är den bra eller bara onödigt dyr?
Finns en på Rusta för 50kr, och brevid står en med flashigt märke som kostar 299kr, vad är bästa köp? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Träolja är knappast raketteknologi och det enda som eg är intressant är torrhalten. Visst sen marknadsför sig säkert den dyrare med att innehålla unobotaniumoljor men jag har då aldrig märkt någon skillnad.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är skillnad på träolja och träolja. :brynad

Visst får man ibland vad man betalar för. Men som Boris JR säger så är det inte direkt raketteknologi. Man ska även tänka på vad man ska använda den till helt enkelt.

En billig olja från Rusta, ÖoB, eller liknande affärer är ganska bra. Till en altan eller liknande utomhus som man oljar 1-2ggr per år.

Gäller det däremot ett trägolv inomhus skulle jag köra på någon olja från Timberex. Jag kommer inte ihåg vad den vi körde med i stugan heter. Inte billig alls, men bra.

Har man en villa från 50-talet med en dörr i ett fint mörkt träslag så är det ädelträolja som gäller.

Eller så kan man blanda sin olja själv med linolja och terpentin. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köp svensk kallpressad rå linolja istället. Det slår alla "träoljor" på byggvaruhusen vad gäller träskydd och stabilisering av fuktkvoten i träet.

Googlar du så kan du hitta gårdar som säljer egenpressad linolja på dunk billigt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är skillnad på träolja och träolja. :brynad

Visst får man ibland vad man betalar för. Men som Boris JR säger så är det inte direkt raketteknologi. Man ska även tänka på vad man ska använda den till helt enkelt.

En billig olja från Rusta, ÖoB, eller liknande affärer är ganska bra. Till en altan eller liknande utomhus som man oljar 1-2ggr per år.

Färgbranchen är den enda branch som är värre än bil/mc delar när det gäller hutlösa påslag för märkesprodukter. En gymnasiepoolare till mig sitter och blandar färg i en anläggning utanför malmö, den tappas på 2 olika burkar ett premiummärke och ett ownbrand för en stor tyskägd byggvaruhuskedja.....


Byggmax träolja duger utmärkt till att olja trädäcket
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är skillnad på träolja och träolja men allt beror på behoven. Kines-olja tex om du ska olja ek som kan komma i kontakt med fukt, sen finns det sämre olja som helst bara ska användas inomhus.
Cuprinol är bra och dyrt, jag använder det på ändträ på mina impregnerade byggen och det fungerar skitbra. Sen om man ska använda det i kontakt med tex en liten insjö (brygga eller dylikt) är en annan femma, då ska du ha en olja för det ändamålet etc.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Priset på träoljer bestämms av torrhalten samt kvaliteten på oljan. Köper du en billig träolja får du mest lösningsmedel i burken, och det dunstar så fort du börjar med att sätta penseln i underlaget. Ska du använda ren Linolja är det otroligt viktigt att stryka ut oljan, vänta ca. 20 minuter sen torka bort att överskott. Annars får du ett klibbigt underlag hela sommaren. Vad du inte får med linolja är fungicider (mögelmedel) det finns i de flesta träoljer. Även vaxer finns i mer eller mindre mängder i träoljor, vilket gör att vatten pärlar sig, och smuts svårare att fastna i ytan. Precis som allt annat, så får du vad du betalar för.
Självklart har många stora tillverkare även "privat brand" dvs. tillverkning till större byggkedjor och liknande. Men det är inte särskilt vanligt att det är samma olja i burkarna, utan oftast en billigare variant.
Köp en bra olja, du tjänar på det i längden
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Priset på träoljer bestämms av torrhalten samt kvaliteten på oljan. Köper du en billig träolja får du mest lösningsmedel i burken,

Självklart har många stora tillverkare även "privat brand" dvs. tillverkning till större byggkedjor och liknande. Men det är inte särskilt vanligt att det är samma olja i burkarna, utan oftast en billigare variant.
Köp en bra olja, du tjänar på det i längden

Åtminstones Byggmax träolja har precis lika hög torrhalt som märkesoljan....

Sen önskar jag att du närmare förklarar skillnaden mellan kvalitetsolja och byggmax/bauhaus etc....
För alla oljor jag tittat på innehåller:
1: Någon % antimögelmedel
2. Nafta eller liknande lösningsmedel
3. Linolja
I ungefär liknande propotioner och jag har svårt att se hur där skulle vara en avgörande kvalitetsskillnad mellan olika linoljor när applikationen är att blaska det på ett trädäck.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Tror du att det är skillnad på motoroljor eller är alla likadana? matoljor är alla likadana?
Oljor kan förädlas på många olika sätt. kokt eller rå linolja, kallpressad eller varmpressad, blåst olja mm. rena linoljer eller tillsatt med alkydoljor. vaxer och silikoner UV-skydd mm. Blaska på ett trädäck är en ganska förenklad beskrivning.
Just Byggmax kan jag inte utala mig om, för den har jag inga uppgifter om. Färgbranschen har precis som dom flesta andra branscher, utvecklingsavdelningar som dom lägger ner 100 tals miljoner på att få fram de bästa produkterna som håller längst. Men ändå är det billigt att måla och olja
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror du att det är skillnad på motoroljor eller är alla likadana? matoljor är alla likadana?
Oljor kan förädlas på många olika sätt. kokt eller rå linolja, kallpressad eller varmpressad, blåst olja mm. rena linoljer eller tillsatt med alkydoljor. vaxer och silikoner. Blaska på ett trädäck är en ganska förenklad beskrivning.
Just Byggmax kan jag inte utala mig om, för den har jag inga uppgifter om. Färgbranschen har precis som dom flesta andra branscher, utvecklingsavdelningar som dom lägger ner 100 tals miljoner på att få fram de bästa produkterna som håller längst. Men ändå är det billigt att måla och olja

Givetvis inte men mina kemi och tribologikunskaper säger mig att skillnaden är minimal och jag undrade om du kunde motbevisa detta. Just träolja för denna typ av bruk är verkligen lowtech. Där finns säkert utvecklingskostnader men det är knappast träolja de läggs på utan väggfärg för utomhusbruk mm. Oberoende tester har väl dessutom visat att där är väldigt dålig korrelation mellan märke på färgen och kvalité. Vill minnas att bla en del Nordsjöfärger fick direkt underkända resultat.

Även kallpressad linolja är löjligt billig och prisskillnaden gentemot kokt är ytterst marginell så att prisskillnaden mellan byggmax och 3x dyrare märkesolja skulle motiveras av finare ingredienser köper jag tyvärr inte.

Vill man vara säker på att få bra olja kan man köpa kallpressad linolja på dunk och blanda med valfritt billigt lösningsmedel så får man en olja som inte kostar ens 30kr/l och har minst lika fina ingredienser som märkesoljan....
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Är du kemist är det konstigt att du misstror alla dina kollegor i färgbranschen.
Vi har över 30 st kemister anställda, och minst lika många i vårt systerbolag.
Självklart läggs inte alla pengar på just träoljor. Men innan en vara släpps på marknaden görs många och stora tester, även konkurentjämförelser utförs.

Sen har du rätt i att visa stora byggföretag, köper stora mängder och kan därför sälja billigare än den lokala färghandlaren fast det är samma kvalitet. Som konsument är det därför enklast att titta på torrhalten på oljan(vilket jag skrev i mitt första inlägg)
Ren linolja med lösningsmedel, skulle jag inte rekomendera till en konsument. det är för svårt att få ett tillfredställande resultat. Vet man hur man ska göra funkar det utmärkt.
Sen vet jag inte vilka tester du hänvisar till angående Nordsjö färgen
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag betsade vår altan. Bidde bra med lite färg där träets "ådror" lyser igenom.

(Iaf så tror jag att det var det jag gjorde... stain = bets, right??)

Edit: läste det här häromdagen, vilket är ganska sant...

Tell a man the universe has 300 billion stars and he will believe you. Tell him the paint is wet and he has to touch it... :D
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Köp svensk kallpressad rå linolja istället. Det slår alla "träoljor" på byggvaruhusen vad gäller träskydd och stabilisering av fuktkvoten i träet.

Googlar du så kan du hitta gårdar som säljer egenpressad linolja på dunk billigt.


Linolja har iofs bra inträngninsförmåga ,men är också fillibubba för tex svartmögel då det inte finns någon antimögel tillsats i den,den har dessutom den fina egenskapen att den gulnar extremt och minsta skikt som blir flagar (om det torkar).


Det enda som är värre är kinesisk träolja (som utvinns ur det kinesiskaThung-trädet)som får linoljans gulning att framstå som human.

Linolja är gammal produkt och det har utvecklats bättre alternativ för den normale hemmapul(l)aren.

Vill man dessutom slå ett slag för miljön så är den vattenbaserade det enda raka.

Den innehåller till viss del fiskolja som faktiskt slår linoljan i inträngningsförmåga,dessutom luktar den mindre ,är spexigare när den är vit i burken och lätt att tvätta bort ifrån tex sambon.

Torrhalt hit och dit kan alltid disskuteras,men som allt annat är lagom bäst (ca 30%) det kan vara lika illa med för hög torrhalt,då man ofta får problem med skiktbildning som flagar om virket är behandlat/mättat flera gånger.

Vi körde en med 45% torrhalt runt 1995-2000 men la ner då reklamationerna blev för många pga just detta.

Har man nytryckt trall så vänta hellre ett år eller till hösten med att olja då den kan vara väldigt mättad.


Kort resume:

Torrhalt runt 30% =bra
Vattenbaserad=bra
Vänta vid nytrycktrall =bra
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo linolja har jag skrivit spaltmeter om på Träbåtsakuten genom åren och studerat på trätek på KTH.
Det är viktigt som du säger att man inte skapar oxiderat överflöd som kan flaga. Benägenhet till mögelpåväxt beror mycket på hur ren linoljan är från proteiner och äggviteämnen från fröskal. Desto ljusare desto renare, kallpressad är att föredra framför varmpressad osv.

Vad jag menar är att om man blandar olja av fin rå kallpressad svensk linolja och blandar med tex balsamterpentin så får man många gånger en mer kvalitativ och inträngande träolja än den mycket utspädda blandning av minerallösningsmedel och alkydolja som säljs på byggvaruhusen. I det seriösa skepps- och båtbyggeriet skulle man aldrig använda bgt annat än linolja och eller tungolja som bas idag.

Vill man ha en fungicid i kan man tillsätta detta, tex zinknaftenat eller diklofluanid, eller några procent ljus dalbränd trätjära. Men mögel och andra svamporganismers bästa vän är ju fúkt. En trall som är impregnerad så att träet håller sig under fibermättnadspunkten angrips inte av röta.

Håller med om att låta tryckimpregnerat trä gråna innan man stryker det första gången.


mvh
Jörgen
Linolja har iofs bra inträngninsförmåga ,men är också fillibubba för tex svartmögel då det inte finns någon antimögel tillsats i den,den har dessutom den fina egenskapen att den gulnar extremt och minsta skikt som blir flagar (om det torkar).


Det enda som är värre är kinesisk träolja (som utvinns ur det kinesiskaThung-trädet)som får linoljans gulning att framstå som human.

Linolja är gammal produkt och det har utvecklats bättre alternativ för den normale hemmapul(l)aren.

Vill man dessutom slå ett slag för miljön så är den vattenbaserade det enda raka.

Den innehåller till viss del fiskolja som faktiskt slår linoljan i inträngningsförmåga,dessutom luktar den mindre ,är spexigare när den är vit i burken och lätt att tvätta bort ifrån tex sambon.

Torrhalt hit och dit kan alltid disskuteras,men som allt annat är lagom bäst (ca 30%) det kan vara lika illa med för hög torrhalt,då man ofta får problem med skiktbildning som flagar om virket är behandlat/mättat flera gånger.

Vi körde en med 45% torrhalt runt 1995-2000 men la ner då reklamationerna blev för många pga just detta.

Har man nytryckt trall så vänta hellre ett år eller till hösten med att olja då den kan vara väldigt mättad.


Kort resume:

Torrhalt runt 30% =bra
Vattenbaserad=bra
Vänta vid nytrycktrall =bra
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jo linolja har jag skrivit spaltmeter om på Träbåtsakuten genom åren och studerat på trätek på KTH.
Det är viktigt som du säger att man inte skapar oxiderat överflöd som kan flaga. Benägenhet till mögelpåväxt beror mycket på hur ren linoljan är från proteiner och äggviteämnen från fröskal. Desto ljusare desto renare, kallpressad är att föredra framför varmpressad osv.

Vad jag menar är att om man blandar olja av fin rå kallpressad svensk linolja och blandar med tex balsamterpentin så får man många gånger en mer kvalitativ och inträngande träolja än den mycket utspädda blandning av minerallösningsmedel och alkydolja som säljs på byggvaruhusen. I det seriösa skepps- och båtbyggeriet skulle man aldrig använda bgt annat än linolja och eller tungolja som bas idag.

Vill man ha en fungicid i kan man tillsätta detta, tex zinknaftenat eller diklofluanid, eller några procent ljus dalbränd trätjära. Men mögel och andra svamporganismers bästa vän är ju fúkt. En trall som är impregnerad så att träet håller sig under fibermättnadspunkten angrips inte av röta.

Håller med om att låta tryckimpregnerat trä gråna innan man stryker det första gången.


mvh
Jörgen

Linoljans vara eller icke vara är en evig fråga :)

Jag är skolad i färgtillverkarnas skola där användarvänlighet och bra slutresultat är viktiga bitar ,detta i kombinationen med den normale konsumentens basal kunskap i frågan så tycker jag att linoljan är sämre ur användarsynpunkt än "vanlig" träolja.

Beväpnade med roller och berusade på folköl och potatissallad angriper folk sina inte ont anande trätrallar som minsann skall oljas, och med det kommer problemen är min erfarenhet.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Vill man ha en fungicid i kan man tillsätta detta, tex zinknaftenat eller diklofluanid, eller några procent ljus dalbränd trätjära.

mvh
Jörgen

zinknaftenat eller diklofluanid, var hittar man det som vanlig konsument?
Blev nyfiken.


Ang. träolja till trädäck så kör jag på roslagsmahogny.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
zinknaftenat eller diklofluanid, var hittar man det som vanlig konsument?
Blev nyfiken.


Ang. träolja till trädäck så kör jag på roslagsmahogny.

Jag har hittat det hos färgbutiker even om det nu var några år sedan.

Ja roslagsmahogny är ju just rå linolja, terp och trätjära. Jag använder det invändigt i min båt och på bryggor, i lite olika blandningsförhållanden. Älskar doften.

Hilsen
J
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Jag har hittat det hos färgbutiker even om det nu var några år sedan.

Ja roslagsmahogny är ju just rå linolja, terp och trätjära. Jag använder det invändigt i min båt och på bryggor, i lite olika blandningsförhållanden. Älskar doften.

Hilsen
J

Mmmmm tjära!
Fast jag har fått tips på att spä ut träoljan med linolja, är det bortkastade pengar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mmmmm tjära!
Fast jag har fått tips på att spä ut träoljan med linolja, är det bortkastade pengar?

Nej det är nog ett bra sätt att öka torrvikten och inträngningsförmågan. Men jag skulle snarare uttrycka blandandet som att "Spä ut linoljan med träolja" Linoljan är ju oftast den dyraste komponenten i träolja. Vad man ska tänka på när man stryker en blandning med hög halt linolja är dock att stryka tunnt om träet verkar bli mättat och inte suger mer, bildas det pölar med linolja på mättat trä så bildar det nämligen en hinna. När denna härdar/oxiderar blir det inte så snyggt, mer som fernissa.

Men med modern träolja stryker den mest okunnige automatisk tunna skikt eftersom den är så utspädd med lösningsmedel. När denna dunstat så blir det inte så mycket olja kvar (oftast alkydolja, restprodukt från pappersmasseindustrin som har sämre inträngningsförmåga än linolja).

Mvh
Jörgen
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jag har hittat det hos färgbutiker even om det nu var några år sedan.

Tackar för tipset, ska kolla upp det där med några lokala handlare

Ja roslagsmahogny är ju just rå linolja, terp och trätjära. Jag använder det invändigt i min båt och på bryggor, i lite olika blandningsförhållanden. Älskar doften.

Hilsen
J

Har själv kört med 1/3 av varje ingridiens.
Varför har du använt olika blandningsförhållanden, av vilken anledning?

Håller med om doften:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top