Träningsrapport Sviestad 090922 eller "Varför gjorde jag inte det här tidigare?"

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Träningsrapport Sviestad 090922 eller "Varför gjorde jag inte det här tidigare?"

Om ni inte orkar läsa, här är sammantfattning:
Herre min jävla gud! Jag har aldrig, aldrig, aldrig kört en motorcykel förut i mitt liv.

För att ta det från början. I lördags körde jag hojen (på släp) till MTM och Mattias jobb för att förbereda lite. Mattias var så hutlöst aktiv med att tvätta sitt exemplar av pråm så jag blev helt förvirrad. Var inte alls förberedd på att förbereda på lördagen, var tänkt på söndagen egentligen. Hur som helst, meka lite, kolla bestyckning, tvätta lite förstrött men mestadelen av tiden satt jag på en betongsugga och kollade när Mattias var duktig. Jag kände mig KLAR!

Så blev det igår, jag kände mig fortfarande klar. Lite stressad, gudomligt bästa LMS hade ju fixat så det blev tidigare träning. Släp hade vi också och inte lyx-skåpbilen. Jävla Roller (och kanske stort tack för alla gånger jag fått vara med och låna den!). Baxa in saker i en väldigt liten BMW och ett öppet släp är fan sugigt++. Med lite aggression blev det hyfsat. Mot Sviestad, faktiskt utan några som helst problem, Essingeleden bara flöt förbi i rätt filer. Måste vara för att jag körde och inte galningen. Efter någon timme kom jag lite smått på att lådan med elkabel och dylikt ligger hemma, synd. Inga däckvärmare blir varma utan el och Mattias är dåligt utrustad med extra-el. Aja, finns feta byggcentraler och snälla människor på Sviestad så jag hade bara 75% ångest över det.

Väl nere springer jag ett varv i depån och letar extrakabel, någon vars namn jag inte har den blekaste om lånar ut en extrakabel till mig. Tack! Sliter fram däckvärmarna lite kaxigt och ska rulla på. Skittrasig! Vafan! Min Motrax-värmare brann ju upp för någon månad sen och jag fick låna likadana av MagnusK. Klart som korvspad att jag tog rätt blå låda när jag tog hem trasiga och lät MagnusKs hela värmare vara kvar vid hojen, inga problems. Undrar bara vem som smugglat hem fel blå låda till mig och tagit tillbaka trasiga. Aja, el hade jag iaf, värme på framdäck får väl duga.

Sen kom nästa; VAFAN, däcktryck. Ska man kolla sånt kanske, vad ska det vara? Sleven, vän i nöd säger '1,9 fram och bak på dunlop-slicks' och 'de är två-raderstejpväder'. FEL! Det var tre, men nog mest för att jag gasar som en kärring.

Mycket text, dags att köra. Inget snack, fifan så nice det ska bli. Kränger på mig mitt otroligt nya och trånga skinnställ som Mattias lurat på mig. Kan inte andas, kan inte klia mig på nästan, kan inte göra nånting. Det ger sig nog när jag kör tänkte jag. Yeah right, tar mig runt tre varv, kommer inte ner till backen, kan inte växla, kan inte nå styret. Kan _ingenting_. Vafan köpte jag räser för? Är det så här jävla omöjligt och obekvämt? För låg temp också (vid det här laget en rad tejp). In, tejpa lite och kränga på mig mitt gamla fina slitna RST-ställ. Klart mysigare.

Ut igen; aaah, nu får jag i knät, jag kan nå backen, jag kan klia mig i röven och allt är bra. Förutom att hojen mest säger 'blöööööööh' när jag gasar, jag får peta lite växel och helt plöstligt. 'blah baaaaaaaaam' och sen är varvnålen tre varv runt mätaren ungefär. Wattafakk, vad händer.

Jag åker kanske 10 varv med antingen 'blööööööh' eller en miljon RPM så jag tror allt ska gå sönder. Flyt, vad är det? In i depån och vila lite. Sen går tiden iväg, jag kör hur mycket som helst, öppen depå är BÄST. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva, har inte riktkigt ord. Det är tokigt lätt, tokigt svårt, tokigt hemskt och vansinnigt roligt samtidigt. När man nångång kommer in fint i en böj och ut igen med varv är det så man fnisser bakom hjälmen, sen gör man EXAKT likadant varvet efter fast.. då trillar man helt plötsligt in i kurvan för att det går för långsamt och får ett 'blöööööööööh' när man ska gasa sig ur.

Efter pass tre eller fyra kanske börjar jag studsa framhjul nått vansinnigt ut ur Sviestadböjen. Läskigt, jag gillar inte gå omkull där, det gör ont. Jag skrider fram till Sviestadguden<tm> som även är Räsergud och frågar stillsamt vad jag ska skruva på. Första frågan - 'hur långt ner på gaffeln är du'. Öh, ja du, den som det visste skämdes jag och sa medan jag smet tillbaka och satte dit buntband. Fy skäms, KLAR i lördags var ordet. Ett varv klick på returen var tipset ändå, så tre klick fick det bli. Studsade ännu mer så det blev nog inte rätt eller för mycket. Tillbaka två klick igen och sen på med förspänning ett varv. Efter det här har jag ingen aning om det blev bättre för jag insåg att i min fart behöver man inte alls gå så långt ut mot bankanten, det är bara svänga lite mer istället så hamnar man studslöst mitt i banan. Smart! Ska fundera på hur det där med dämpare fungerar en annan dag. Tack ändå Fredde. :D

Att hinna växla under inbromsning, det är fan omöjligt inför esset. Jag får inte plats. Jag har, tydligen, en dålig ovana att flytta arslet till höger i inbromsningen för att sen flytta mig vänster. Ser grymt fult ut säger rapporter från läktaren så det över jag lite på att få bort, men då får jag knappt plats att växla. Måste kapa av lite lår och vad-ben på vänster sida.

Jag var även helt wild and crazy ner i nya sektionen, tänkte jag skulle satsa som en IDIOT. Sagt och gjort, kör mycket jävla fortare än nånsin och dyk ner bara, inga problem. Det gjorde jag, det var INGA problem, mitt i böjen kunde jag ha bytt spår sjutton gånger och svängt 180 grader istället för 75 eller vad det nu kan tänkas bli. Löjligt, hur man än gör blir man förlöjligad av hojen.

Mot slutet fick jag till några varv med bra fart in och drag ut, visserligen på en växel för lågt i varje böj förutom torparn men det kändes ändå som jag uppnådde motorcykelåkanirvana. Vilken gensvar, gör man rätt blir man otroligt belönad, omöjligt att inte skratta och fnissa. Gör man fel blir man precis lika straffad. Man har bara lust att ta fram kniven och skära sig. Hojen visar precis hur illa man beter sig, ju fortare man kör desto lyckligare blir hojen. Det är som att den också börjar fnissa när man närmar sig rätt.

Sleven sa att man skulle göra som följer:
Trean i esset och Bergskurvan, femman i Sviestadböjen, tvåan i Torparn. Jag tror han ljuger om alla förutom Torparn. Där är det möjligt och gick faktiskt flertalet gånger.

Jag vet inte hur jag ska sluta. Jag gråter mig till sömns för att säsongen är slut och längtar redan efter i vår. Varför har jag slösat bort tre år när jag kunde kört riktig motorcykel under tiden? Suck!
 
:D
Du verkar ha haft kul i varje fall. Var Mattias avundsjuk? :tungan
Jag förbannar även jag att jag aldrig kommer igång ordentligt tidigt på året för det är alltid för lite säsong kvar på slutet. Det får bli bättring!
 
:D
Du verkar ha haft kul i varje fall. Var Mattias avundsjuk? :tungan
Jag förbannar även jag att jag aldrig kommer igång ordentligt tidigt på året för det är alltid för lite säsong kvar på slutet. Det får bli bättring!

Näh. Jag är inte avundsjuk. Jag fick köra den där lilla motorcykeln mycket mer än vad som kändes bekvämt. Roligt var det. Jag ska nog köpa en likadan.
 
Kul va? :)
Du får bygga om den lite, förlänga sittkutsen och sätta på längre fotpinneplattor (jag har som du kan få) så får man plats lite bättre. Jag bytte till hårdaste fjädrarna fram och även 8.5 fjädern till Öhlinarn bak, hänget blev perfekt efter det. Jag har även förlängda clip-on från http://www.iane.co.uk.
(Ettan i Torparn funkar alldeles utmärkt...)
 
Kul va? :)
Du får bygga om den lite, förlänga sittkutsen och sätta på längre fotpinneplattor (jag har som du kan få) så får man plats lite bättre. Jag bytte till hårdaste fjädrarna fram och även 8.5 fjädern till Öhlinarn bak, hänget blev perfekt efter det. Jag har även förlängda clip-on från http://www.iane.co.uk.
(Ettan i Torparn funkar alldeles utmärkt...)

Fast jag tror inte jag behöver mer plats. Växlande är samma känsla på Aprilian så det är nog mest jag som måste lära mig växla inte sittandes till höger. Justera växelpellen och så. Inte så orolig där faktiskt. Tycker det är betydligt mer plats än jag hade väntat mig vilket är glädjande.

Det är även det enda Mattias tjatade om hela vägen hem. 'Man får plats', i övrigt kläckte han inte ur sig så mycket. Försöker få grepp om han har ångest, var lycklig, trött, sliten eller bara butter. Jag vet ännu inte.

Fjädring blir nog att gå igenom lite i vinter. Jag har noll, nada zip koll så det blir lite att börja från början med allt.

Tvåan i torparn fungerar alldeles utmärkt säger jag då, eller gjorde igår med 15/40 iallafall.
 
Bra skrivet!

Minns känslan av att hamna "mellan växlarna" hela tiden i början, men det ger sig snart! Hade fördelen av att ha plågat 125or på crossbanor i en massa år innan, så lite van var jag.

Längtar till våren, då ska jag vara oerhört förberedd, samt ha bytt klubb till LMS för att delta i era träningar, verkar hur kul som helst!

Du som läser om 125-åkningen, och är sugen: bara att slå till, det ÄR precis så skoj som alla skriver!

Baaaap-baaaaaaaaaaaaap-baaaaap!!!
 
Det är även det enda Mattias tjatade om hela vägen hem. 'Man får plats', i övrigt kläckte han inte ur sig så mycket. Försöker få grepp om han har ångest, var lycklig, trött, sliten eller bara butter. Jag vet ännu inte.

Ja, fast det var ju det jag var mest överraskad av. Det var ju inga som helst problem med körställningen. I övrigt var det precis som jag trodde det skulle vara. Lätt men svårt, som du skrev. Det var sjukt lätt att framstå som en komplett idiot när man misslyckats med varvtal vs. växel vs. fart längs start och mål där alla står och kollar. :gnissla
 
Fjädring blir nog att gå igenom lite i vinter. Jag har noll, nada zip koll så det blir lite att börja från början med allt.
Orsaken till att de flesta tror att fjädring är svartkonst är att man inte tar sig tid att förstå sig på vad det är och hur det fungerar. Det bästa sättet att lära sig förstå fjädring är att kasta bort en träning. Se till att ha korrekt häng som Torkel skriver och en skruvmejsel till hands i depån. Sen ställer du bara komp och retur i mitten, kör fem varv och känner. Skruva komp fram helt in, kör fem varv och känn, skruva komp fram helt ut, kör fem varv och känn, skruva komp fram in till mittenläget, skruva retur fram helt in, kör fem varv och känn, skruva retur fram helt ut, kör fem varv och känn. Återställ retur fram till mittenläget. Upprepa samma procedur för bakändan.

Visst låter det kul? Och det är det. Problemet är bara att p g a allt besvär, pengar, tid och arbete det innebär att med att rodda en träning har man liksom inte lust att bara kasta bort den på att toura runt på kalla däck och känna gunget. Från det perspektivet känns det rätt trist, men när man väl gjort det känns det rätt bra och framförallt gångerna efteråt när man på träningarna kan börja ställa in fjädringen efter tycke och smak snarare än efter vindriktning och kissnödighetsindex.

Jag gjorde det en gång och det känns faktiskt rätt coolt att veta att jag nu kör med en fjädring som är medvetet utvald och som jag anser passa mig. Det är som när man till slut hittar sin swing.

Ja, fast det var ju det jag var mest överraskad av. Det var ju inga som helst problem med körställningen. I övrigt var det precis som jag trodde det skulle vara. Lätt men svårt, som du skrev. Det var sjukt lätt att framstå som en komplett idiot när man misslyckats med varvtal vs. växel vs. fart längs start och mål där alla står och kollar. :gnissla

Körde du den? Hur var den i jämförelse med Skatungen?
 
Last edited:
Körde du den? Hur var den i jämförelse med Skatungen?

I did! Släktskapet var påtagligt. Bromsarna var inte lika bra som på din, och det slet inte iväg fullt så argt. Men man sitter inte och saknar effekt så länge man håller nålen norr om 11000 rpm. Man har fullt upp att hinna växla innan nålen påbörjar andra varvet runt mätartavlan.

Annars kändes det lite som en förlängning av kroppen. Det krävs liksom ingen medveten input.
 
Bromsen är lite så där faktiskt, men det var jag medveten om vid köp. Man får nypa åt rätt ordentligt för att den ska bita. Det är dock inga problem att få den att nypa hårt hårt, men som sagt. Kräver handkraft.

Vi får se om budgeten tillåter byte av lämpliga delar i vinter. Inte riktigt lika kär i den som i resten.
 
Att jämföra med Teddys tegelvägg till broms är dock orättvist. Jag såg på Sachsenring att Simoncelli hade nya prototypok från Brembo men förmodligen skulle även han byta med Teddy... :D
 
Teddys hoj är mer att beskrivas som en broms med påmonterad motorcykel, inte tvärtom... :) Ut med ankaret bara, helt galet bra bromsar!
 
Gött, kul att du är nöjd!
Det såg riktigt bra ut i Bergskurvan, en del varv iallafall :) gäller även Mattias :tummenupp
Är inte annat än att man blir lite sugen fast jag tourar nog runt på traktorn en säsong till.
 
:)visst är det roligt att kör en racer Sege,kul att du har funnit
dig själv till rätta:tummenupp
Jag har en chans till att köra om jag får ihop hojen till nästa
helg,då kan jag köra på Sviesta i Mchk-r regi(banträff).
Men ett medlemskap i LMS skulle inte sitta fel,det får de
bli till nästa år.
Synd bara att man bor såååå långt bort för Tisdags träningarna.
 
Bromsen är lite så där faktiskt, men det var jag medveten om vid köp. Man får nypa åt rätt ordentligt för att den ska bita. Det är dock inga problem att få den att nypa hårt hårt, men som sagt. Kräver handkraft.

Vi får se om budgeten tillåter byte av lämpliga delar i vinter. Inte riktigt lika kär i den som i resten.

Bromsarna behöver nog bara lite kärlek. Skänk dem en Spa behandling. Se här bara. Allt du behöver finns hos Hofleverantöhren. Insexhylsor är bra att ha när man delar oket. Skruvarna kan sitta demonhårt och vanliga insexnycklar ger inte tillräckligt moment och de skär så obehagligt inne i handflatan att de inte är att rekommendera. Demontera alla delar innan rengöring. För att ploppa ut kolvarna trär jag gummislang på käftarna på en lämplig tång och spänner ut den i koppen och drar sedan ut dem kontrollerat en efter en. Gummidetaljer rengörs enklast med torr mickofiberduk. Koppar och ok rengörs med
bromsrengöring. Du kan ju fårstås ge dem ett mysigt bad men det gav inte så mycket tycker jag. Innan montering smörjs ringar och koppar utvändigt flödigt med bromscylinderfett. Avslutningsvis fyller man på med ny bromsvätska. Om man avluftar rätt och ser till att det absolut inte finns en endaste pytte pytte pytteliten luftbubbla klav i systemet får man ett så hårt bromsgrepp att det räcker med ett finger efter långa rakan. Lycka till!
 

Bifogat

  • bada1.jpg
    bada1.jpg
    37.1 KB · Visningar: 50
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top