Putsa bromsok

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag är i färd med att rengöra bromsoken. De är isärtagna med kolvar och ringar demonterade. Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra? Smutsen sitter som berget och den grova ytan gör inte saken bättre. Har provat med bromsrengöring och multispray. De blir smutslortiga som bäst, ungefär som händerna på småbarn som varit en dag i sandlådan.
 
Teddy skrev:
2491784 Jag är i färd med att rengöra bromsoken. De är isärtagna med kolvar och ringar demonterade. Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra? Smutsen sitter som berget och den grova ytan gör inte saken bättre. Har provat med bromsrengöring och multispray. De blir smutslortiga som bäst, ungefär som händerna på småbarn som varit en dag i sandlådan.
Prova med att lägga de i xylen brukar bli rent då:tummenupp
kanske inte det miljövänligaste alternativet
men du får väl fuska lite du också
 
Teddy skrev:
2491784Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra?
Du är nog tvungen att få de blästrade. Jag är ingen expert men vill minnas att glasblästring gör underverk på metall som har sedan många år ingrodd smuts och olja.

Eller s.k. "isblästring".

http://www.freezit.se/aluminium bild sida.htm

Annat intressant exempel:

http://www.freezit.se/marinbildsida.htm
 
nr12 skrev:
2491847 Prova med att lägga de i xylen brukar bli rent då:tummenupp
kanske inte det miljövänligaste alternativet
men du får väl fuska lite du också
Xylen, är inte det sånt man får cancer och hål i hjärnan av?
 
Fungerar sånt här (ultraljud) tro? Jag är väldigt nyfiken.

http://www.kjell.com/?item=40491&path=

40491.jpg
 
Teddy skrev:
2491784 Jag är i färd med att rengöra bromsoken. De är isärtagna med kolvar och ringar demonterade. Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling. Men hur göra? Smutsen sitter som berget och den grova ytan gör inte saken bättre. Har provat med bromsrengöring och multispray. De blir smutslortiga som bäst, ungefär som händerna på småbarn som varit en dag i sandlådan.


Jag glasblästrade mina, både bak och fram och målade dom guldgula så att de platsade på mekbänken hos vilket GP-team som helst.


Lycka till!
 
Neutral skrev:
2491888 Fungerar sånt här (ultraljud) tro? Jag är väldigt nyfiken.

http://www.kjell.com/?item=40491&path=

40491.jpg

Jupp den fungerar utmärkt bara du får ner oket så......

Bromsdamm är väldigt svårt att få bort men bilfolket har någon fälgrengöring som tydligen skall vara super på ingrodda bromsok.
Blästring är inte direkt någon hit då man absolut inte vill förstöra tätningsytan mellan oket och kolven.

Själv har jag svartlackade ok:tomten
 
Teddy skrev:
2491883 Xylen, är inte det sånt man får cancer och hål i hjärnan av?
den risken finns ju men du får väl använda mask och handskar då
se bara till att alla packningar och dyl är borta
de har en viss förmåga att svälla i xylen bad.
 
Teddy skrev:
2491784 Jag skulle vilja få dom sådär GP-snygga så att de platsar på mekbänken hos Repsol Honda, sådär guldBremboblänkande bling bling.

Är de lackade idag så är det svårt att få dem snygga utan att lösa upp färgen men är de guldfärgade från gjutningen så lägg dem i bensin över natten (glöm inte att ha lock på burken), sen kan du bearbeta dem med mässingsborste (som stålborste men repar inte då borsten är av mässing). Tvätta sen mycket nogrant med vatten då petroleumprdukter inte får komma i närheten av tätningarna. Glöm inte specialfettet när du återmonterar.

//Boris
 
Boris JR skrev:
2491955 Jupp den fungerar utmärkt bara du får ner oket så......
Tanken är 160x130x55, låter som gränsfall men man kan väl vända oket en eller flera gånger då för att tvätta allt. Hajtekk ska det vara. :yoparty :D
 
Boris JR skrev:
2491970 Är de lackade idag så är det svårt att få dem snygga utan att lösa upp färgen men är de guldfärgade från gjutningen så lägg dem i bensin över natten (glöm inte att ha lock på burken), sen kan du bearbeta dem med mässingsborste (som stålborste men repar inte då borsten är av mässing). Tvätta sen mycket nogrant med vatten då petroleumprdukter inte får komma i närheten av tätningarna. Glöm inte specialfettet när du återmonterar.

//Boris

Turligt nog råkar jag ha just en nyinköpt och oanvänd mässingsborste så det får bli en bunke bensin. Och tack för påminnenlsen om specialfettet. Biltema nästa! ...som yxmördaren sa: "Jag älskar det här jobbet" :)
 
Eftersom vi trots allt är i Racingforumet måste jag passa på att rekomendera allas våran favoritbutik Biltemas Fälgrengöring som är riktigt stark och brukar rå på det mesta
 
Sen när du har fått det ordentligt rent så ska du ta för vana att göra rent dom ofta och då bäst med vatten som du hält lite såpa/diskmedel i! Ta bort beläggen och pännsla bort skiten med såpvattnet skölj sedan rent med enbart vatten. Andra chemkalier kan skada tätningsringar mm.
 
Boris JR skrev:
2491970 Glöm inte specialfettet när du återmonterar.
Hondas manual är riktigt utförlig när det kommer till punkten renovera bromsok. Det står bara: "Ta aldrig isär bromoken". Hur applicerar man specialfettet vid återmontering? Ska båda ringarna ha sig en släng av sleven? Ska man stryka bort allt överskott?
 
Teddy skrev:
2493816 Hondas manual är riktigt utförlig när det kommer till punkten renovera bromsok. Det står bara: "Ta aldrig isär bromoken". Hur applicerar man specialfettet vid återmontering? Ska båda ringarna ha sig en släng av sleven? Ska man stryka bort allt överskott?
Acke sa så här till mig.
"Ta RIKLIGT med fett både på o-ringarna/skrapringarna och på kolvarna."
Biltemas fett kostar 5 kr tuben. En tub räckte till ett ok ungefär, som sagt. Rikligt.
 
hållundan skrev:
2494018 Många lobbar ju för ett "mirakelmedel" vid namn "Bräkleen". Är det så jäkla bra eller?
Det är OK men inte för att putsa till den lyster jag misstänker att Teddy vill ha.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top