Träningsrapport: Pinky-aprilian på Torpet

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja det tog några dagar men här är iaf en reflektion över första vändan på bana med Aprilian.

Alltså, väder var :tummenupp Sjukt med 22 grader i skuggan 15 april.
Och Aprilian glänsde i all sin prakt. Träffade Ecce (Björn.E) och fick höra "Jamen va faan - jag undrade vad det var för nån j_vla dåre som hade lackat sin hoj sån och det är väl klart att det var duu" ;) Andra undrade om jag hade gjort mig ovän med lackeraren men dom flesta tyckte den var ball :)

Hängde på ett sämre begagnat Racetek bak men var för lat för att byta fram och lät nått gammalt Pilot Race sitta kvar.
De första två intrycken, och de bestående intrycken var dels att hojen känns förvånansvärt smidig. Stor i depån men liten o nätt när man väl börjat rulla. Styr dit man vill och gungar inte märkbart. Halvslappa bromsar men dom gör sitt skit. Det andra är att om den känns våldsamt rå och snabb på gata så förbyts det i en helhetsupplevelse av vibrationer och trötthet på Torpets långraka. :( När man vrider på på låga varv skjuter det iväg med kraft men sen tar det stopp ganska snart... Och det var lite surt att se nya standard-600or (inklusive min gamla Kawa) åka ifrån mig på rakorna. Prutt!! En annan, öppnare ljuddämpare ska visst göra underverk. Det tillsammans med lite småfix som 520-kedja kanske kan få upp effekten till en acceptabel nivå.

O laptimern visade 1.50, några 1.49... depå... 1.48, 1.48, 1.47.. depå... 1.48, 1.47, 1.47... Menvaffan??? .. 1.45,4. Sådär nånting då :)
Sen var däcken för kronslut för att det skulle vara trevligt att börja ta i på allvar, men jag känner mig hyffsat nöjd ändå. Hade inte glömt alltför mycket under vintern och det finns många sekunder kvar att kapa!

Fick sen testa en ZX10 och den var sjukt ball. Mindre än min gamla 600 och gick som ett skållat troll :)
Slutligen åkte jag ett pass på Striders nya R1a och Quickshifter is the shit!!! :tummenupp Fy va det var skönt att gå ut på en raka på tvåan, framhjulet lyfter sig ett par decimeter över marken och sen med fullgas sparkar man i trean och framhjulet fortsätter hänga i luften flera hundra meter ;) Svårt som fasen bara att vänja sig tillbaka. Sparkade hårt på växelspaken på Aprilian utan framgång när jag bytte tillbaka.

Åkte förresten några 1.44 på R1an helt utan att ladda så det är en ytterst bra hoj :)

Jeje, nu blir det Superbike :näsblod på Anderstorp nästa helg på Aprilian och om NÅGON kommer bakom mig i rejset så ska denna person häcklas ordentligt. Pinky känns inte fullt konkurrenskraftig ;)

Ja det tog några dagar men här är iaf en reflektion över första vändan på bana med Aprilian.
Jeje, nu blir det Superbike :näsblod på Anderstorp nästa helg på Aprilian och om NÅGON kommer bakom mig i rejset så ska denna person häcklas ordentligt. Pinky känns inte fullt konkurrenskraftig ;)

Känns skönt att veta att du kör på rottenscrott prylar i år DonQ! Kul läsning.

/E

Slutligen åkte jag ett pass på Striders nya R1a och Quickshifter is the shit!!! :tummenupp Fy va det var skönt att gå ut på en raka på tvåan, framhjulet lyfter sig ett par decimeter över marken och sen med fullgas sparkar man i trean och framhjulet fortsätter hänga i luften flera hundra meter ;)
Men va fan, så där kan du ju inte skriva. Du tänder ju ett ljus långt bort i tunneln och jag tror att jag också kan se ut som en snabb förare ut på rakorna :huvet

BTW: Varför började tysken prata om priset på tjejer? :hihi

Ska vi ha fajt om sistaplatsen i superbike? Om jag vinner över dej får du en dekal på din hoj som säger: Jag fick spö av humlan på anderstorp. Om du vinner får du häckla mej valfritt antal gånger på hemsidan.

Ska vi ha fajt om sistaplatsen i superbike? Om jag vinner över dej får du en dekal på din hoj som säger: Jag fick spö av humlan på anderstorp. Om du vinner får du häckla mej valfritt antal gånger på hemsidan.

Kan inte vi göra något liknande med varvtider? Ditt monster ska ju lätt spöa en 600-moppe?:)

Ja men det var ju en syn: BRRAMMMMM (nu kommer nått coolt) det är en.. en...en...en råsa nått :confused: Men som vanligt var det ju bling lack och jäkligt kul att se dig igen :pannkyss

björn

Bla bla bla bla...

Typiskt.... Förstaårs A-förare räknas inte va? :D

Sistaplatsen tar jag! :tummenupp

Kollade i startlistan nu...

Tur att alla får starta.... Än så länge.... :rolleyes:

:D

Last edited:

Sistaplatsen tar jag! :tummenupp

Kollade i startlistan nu...

Tur att alla får starta.... Än så länge.... :rolleyes:

:D

Fasen Macke, du som har NY-FET Kawwa med senaste värsta extra allt. Jag är nog också med och konkurrerar om sistaplatsen (eller ännu bättre/sämre .... förstaplasten om att inte få köra racet) med min ålderdomliga -04:as Honda har jag nog bland de äldsta hojarna i startfältet. Grym tur att lackarna har lagt sånt djävulskt jobb på hojen iår när jag bara kommer att få stå i depån hela tiden :)
Måste se till att jag har bogserlina med mig så jag kan haka på den på dig eller DonQ så jag kan få lite extra fart :)

Fasen Macke, du som har NY-FET Kawwa med senaste värsta extra allt. Jag är nog också med och konkurrerar om sistaplatsen (eller ännu bättre/sämre .... förstaplasten om att inte få köra racet) med min ålderdomliga -04:as Honda har jag nog bland de äldsta hojarna i startfältet. Grym tur att lackarna har lagt sånt djävulskt jobb på hojen iår när jag bara kommer att få stå i depån hela tiden :)
Måste se till att jag har bogserlina med mig så jag kan haka på den på dig eller DonQ så jag kan få lite extra fart :)

Men jesus jäklar - börjar ni snacka ner er själva redan nu? :rolleyes: Macke med sin dynamithoj måste ju ha 50km/h högre toppfart och du Kenneth lär inte vara långt efter. Det blir jag som får bogsera efter er.
Hade 243km/h på mätaren som mest i söndags. Jepp, cool maxfartsloggning har jag iaf ;)

Ska bli för jäkla roligt hur som helst :tummenupp

Men jesus jäklar - börjar ni snacka ner er själva redan nu? :rolleyes: Macke med sin dynamithoj måste ju ha 50km/h högre toppfart och du Kenneth lär inte vara långt efter. Det blir jag som får bogsera efter er.
Hade 243km/h på mätaren som mest i söndags. Jepp, cool maxfartsloggning har jag iaf ;)

Ska bli för jäkla roligt hur som helst :tummenupp

243 km/h ? Ojdå....

Okej, vi får turas om. Jag drar på rakorna, och du i kurvorna... :tummenupp :D

Ja nån självinsikt har man väl. Realistiskt så kör man nog inte ifrån Jimmy och snabbgrabbarna iår och knappast nästa år heller. Men "smacka poouu" så gott det går blir det i alla fall så får man se hur lång det räcker. Jäklar va roligt vi skall ha :) Det skall också bli så roligt att träffa alla er racingdårar igen :tummenupp

243 km/h ? Ojdå....

På mätaren dessutom...är de alltid sådär slöa, Apriliorna? Min kompis hade en ett tag och han upplevde samma sak att de går skitdåligt över 200 km/h, på typ Anderstorpsrakan, kändes nästan som om de var strypta.....något som inte toppar mer än kanske 230 på Anderstorp har ju garanterat en bit under 100 hästar...

På mätaren dessutom...är de alltid sådär slöa, Apriliorna? Min kompis hade en ett tag och han upplevde samma sak att de går skitdåligt över 200 km/h, på typ Anderstorpsrakan, kändes nästan som om de var strypta.....något som inte toppar mer än kanske 230 på Anderstorp har ju garanterat en bit under 100 hästar...
Gå in och läs någon av Mille-trådarna, där får man lära sig att vill man åka fort rakt fram ska man köpa en japansk radfyra, vill man däremot kunna svänga lätt och ha hög fart i kurvorna är det en Mille som gäller. Med andra ord ungefär samma åsikter som många Ducati-ägare framför.

Hmm förra året på anderstorp hade jag en mille 03:a. Den visade nånstans runt 265 på mätaren i slutet av rakan. Jag hängde på supersport-trimmade 600:or och några 954:or och någon zx9. Däremot de nya 1000cc var ju bra mycket snabbare.

Jag tror dq:s mille behöver moddas lite bara, jag hade slipon, luftburksmodd och pc3 på min, injusterad i bänk.

Jag tror dq:s mille behöver moddas lite bara, jag hade slipon, luftburksmodd och pc3 på min, injusterad i bänk.
Den skulle säkert må bättre av lite modifieringar men efter att ha sett Millen live, även nyare Millar så är min uppfattning att de har en bra bit kvar till radfyrorna.

Den skulle säkert må bättre av lite modifieringar men efter att ha sett Millen live, även nyare Millar så är min uppfattning att de har en bra bit kvar till radfyrorna.

Jo, de har ju bara 115-120 hästar så det är ju ganska självklart att de inte hänger med hojar som har 150-160. Men orkar den inte upp i mer än 240 på mätaren på Anderstorp är det kanske något som inte stämmer, vet iofs inte hur pass bra mätaren stämmer men en Mille bör ju orka upp i över 250 ärliga på mossen. Det är ju mer effekt än en 600 så de ska man ju absolut inte bli ifrånåkt av.

Last edited:

ja det var ju det jag skrev typ :) , de nya litermaskinerna kör ifrån lätt. De nya millarna från 04 å upp har inte mer än 10 häst mer än 03.

Jo, de har ju bara 115-120 hästar så det är ju ganska självklart att de inte hänger med hojar som har 150-160. Men orkar den inte upp i mer än 240 på mätaren på Anderstorp är det kanske något som inte stämmer, vet iofs inte hur pass bra mätaren stämmer men en Mille bör ju orka upp i över 250 ärliga på mossen. Det är ju mer effekt än en 600 så de ska man ju absolut inte bli ifrånåkt av.

Erfarenheten jag hade av mätaren på min mille var att den visade ganska nära verkligheten. Givaren till mätaren sitter på bakhjulet och påverkas därför inte heller av olika drevningar.

Last edited:
Vad för drevning kör du med Don Q?

Ingen aning... Men jag skulle tro att jag hade kanske 10 km/h lägre toppfart än nyare 600or. Och min kawa (som sakta segade sig ifrån mig på Millen i söndags) visade 274 på mätaren i slutet av rakan. Så jag tror millen visar bra precis vad det egentligen går och inga glädjemätningar.

Den känns sjukt snabb på gata men på torpets raka tog det stopp. Dock ska ett annat blås än orginal göra underverk enligt tidigare ägare..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...