Träningsläger! Påskhelgen i Karlskoga

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jag lägger upp all info här istället för i bandagar.

Träningsläger på Gelleråsen 9-10-11 April
Några såg direkt att det är påskhelgen, och att det är 3 dagar.

Dags igen!
I år utvecklar vi det ytterligare. Så här är det!
Vi delar upp det i 3 grupper och ca: 8 pass om dagen. .Junior 1 & 2. Samt en grupp med rookieförare. Niklas Lundin som är CSS utbildad och varit med i många år håller i all teori för grupp 1 och 2. På banan jobbar du med en personlig ”Ridingcoach”. Också utbildade efter CSS modell och instruktörer i SMC. Här gäller 3 elever per instruktör och max 24 förare i bägge grupperna. Här gör man verkligen underverk på några dagar.
I Gruppen Rookie är max. antal 20st. Och NI kommer få värdefull hjälp av bl.a. Filip Backlund och Micke Nilsson, som svarar på frågor och kommer med värdefulla tips och tricks

Grupp 1. Junior! (12-20 år)
För dig som är ganska ny och/eller verkligen vill lära dig grunderna kurvteknik. Vi kör teori i 20 min. Banan 20 minuter, och vila 20 min. Det är utmaningen som gör att vi vill bli bättre. Det är i böjarna jag vinner eller förlorar…Jag måste förstå vad jag gör, och varför! Här kommer vi in.

Grupp 2 Junior! (12-20 år)
För dig som varit med tidigare och börjar få upp farten. Vi finslipar alla tekniker och övningar. Nu börjar marginalerna krympa och kraven skruvas upp. Vi kör teori i 20 min. Banan 20 minuter, och vila 20 min. Att sätta upp mål och att komma dit, ett steg i taget, är den enda vägen att utvecklas.

Grupp 3. Rookie!(dvs alla under elit-licens 15-23år)
Friare åkning med 20 minuter på banan varje timme. Tips och råd från några riktiga höjdare på MC. Justera och testa på ett effektivt sätt. Ett tips redan nu: Skall man lära in nya grejer är det bortkastat att ligga på. Håll er runt 75-80% av er egen förmåga och lämna lite utrymme i hjärnan för nyheter.

Övrigt.
Mike Luff och hans gäng på Karlskoga har i år vikt åt sidan ett par superdagar. Skärtorsdag, långfredag och lördagen. Hur bra är det?
Men det är mer. För alla förare ingår lunch i priset. Och även förköp, med ordentligt reducerade priser, för både frukost och lunch . Alltså, när du bokar din plats, bokar du också maten för alla i ditt team. Hur bra är det?
Frukost + lunch 110:-/dag , 3dagar = 300:- alt 3x lunch 200:-

För dig i grupp 1 och 2, som åker med i hela utbildningspaketet kostar det 2400:- för alla 3 dar. Här gäller bara hela paketet. 3 dagar!
För grupp 3, som också bokar 3 dagar är det 2400:- Du kan, om du vill, sälja en dag till en polare. Hur bra är det?
(Ev. om det inte bli slutsåld kan du köpa in dig på enstaka dagar för 900:-)

Sista anmälning/betalning är den 20 mars.
Anmäler dig gör du till Stefan Carlsson: maximum.carlsson@swipnet.se
Betalar gör du till KMF/Scandinavian Open på pg 604 45 82-2

Last edited:
Jag pratade lite med Mike idag, och vi har nog gjort en missbedömning när vi satt åldern till 23 år i grupp 3. (Rookie)
Ta inte gränsen på prick 23 så j-a hårt. Vad det handlar om är att vi vill köra en relativt liten grupp med "rookie-förare", med fokus på rookie.

Vi försöker anpassa oss och jag hoppas det öppnar upp för många fler.

Stefan
RR-fabriken

Låter trevligt med träning. Fråga? Har du någon grupp för lite mera rutinerade seniorer som ges tillfälle att köra? Eller är det fokus på just juniorer och Rookies?

/Erik

Låter trevligt med träning. Fråga? Har du någon grupp för lite mera rutinerade seniorer som ges tillfälle att köra? Eller är det fokus på just juniorer och Rookies?

/Erik

Oj. Med fokus på rookie, och ungdomar. Missförstå mig rätt nu. Ungdomar kvalar både bu och jag in till. Men rookie! Det blir nog bara jag.

Sorry!

Oj. Med fokus på rookie, och ungdomar. Missförstå mig rätt nu. Ungdomar kvalar både bu och jag in till. Men rookie! Det blir nog bara jag.

Sorry!

Nej jag också :tummenupp
Anmäld. Till vem betalar jag?

Last edited:
Ser fram emot det Mikael:) Kul med nya hojen oxå:tummenupp

:felämne ja visst är det kul med ny hoj och nu kanske man får tid att köra och råd med kört hoj 10 ggr dom senaste 2 åren så nu hoppas jag på en liten ny tändning och köra som instruktör för rr fabriken är ju skit roligt så en bra start på Säsongen

Flyttar tråden till rätt forum så vi har korrekt information på rätt ställe för bandagar av detta slag.

Tja Stefan.
Spar en flagga till mig så kommer jag till Åsen iförd kanindräkt och aggerar flaggvakt.
Har dåligt samvete för att jag hade ihjäl påskharen förra året men som sagt jag ställer upp som ersättare i år om det behövs.
Grabbarna och tjejerna vart ju lite småsura på mig för denna händelse och slängde glåpord som "mördare" efter mig.

MVH Redrom Carlsson

index.php

Last edited:
Nu tror jag vi fått fatt i dom flesta ungdomar. SÅ, med ett par platser kvar släpper vi dom till alla som känner sig hugade. Och jag har inte glömt Mossberk. Gud håller en vakande hand över barn och idioter. Där mäter vi in, så jag gissar på skapligt väder.
6 platser kvar alltså, i grupp 3

Verkar som en mycket god tanke med lite extra träning och hjälp för nya förare.:tummenupp
Jag vet att jag skulle behöva det.

Hur kommer det sig att ni valt att lägga detta arrangemang så tidigt?
Är detta något som ni brukar ha varje år? i så fall hur har vädret varit tidigare?

Lite rädd för att köra när det är kallt, eller i värsta fall snö.:gnissla

Last edited:
Verkar som en mycket god tanke med lite extra träning och hjälp för nya förare.:tummenupp

Är detta något som ni brukar ha varje år? i så fall hur har vädret varit tidigare?

Det här tränings lägret är just för sånna som ska tävla i RR och har licens ute alla vi har inte råd att åka till Tjeckien lr Spanien för försäsong träning

jag har vart och tränat så här tidigt där uppe sen 2006 en gång med Nylunds racing och två ggr som instruktör för just RR fabriken en dag har det regnat på dom tre gångerna sen har det vart mellan 10-17 grader i luften :)

jag hoppas kunna åka upp i år med men saknar ännu lite delar till hojen och däcken har jag inte ens köpt ännu :3freak

Jag pratade precis med Mike på Gelleråsen, och han säger att boxarna blir klara till påskhelgen. Så vi räknar iskallt med att det stämmer, och då kan du hyra en i 3 dar för 1000:- Dela det på max 4 hojar och kostnaden stannar på 250:- per näsa. Något man tar direkt med Mike. 0586-15010

Tja, vädret styr vi ju tyvärr inte över (även om vissa på denna jorden försökt = Ryssarna och Kineser). Men jag har kört på Åsen i allt från regn och +3 grader med 1m snödrivor runt banan och där Mike & Co. fick salta dagen innan för att det skulle gå att köra. Nu var detta dock för 3 år sedan och så tidigt som 3/4.

Alla de gånger jag kört med RR-Fabriken har vi haft kalla mornar men uppehåll och riktigt skönt väder med upp till +10-11 grader mitt på dagen med solsken. Hur det blir i år...kom upp och se vetja! :tummenupp :D

Mvh!
// Niklas

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back