Träning sent på kvällen

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Hej, jag satt och funderade på en sak här på jobbet.. har ju gratis gym osv här liksom..
Saken är den att ja slutar 01.40 på kvällen!

hur fungerar kroppen så sent på kvällen, ger träningen lika bra eller knapt nått alls?? jag är ju alltid pigg så sent så det hade ju funkar så sett:)

kondition, tidigt på morgonen, styrka senare på kvällen... såvitt jag lärt mig.. så de ska nog funka bra.. bättre än inget i vilket fall...

Funkar fint, man ska inte hänga upp sig så mycket på detaljer om man inte tränar för någon elitsatsning. Se till att få i dig nog med energi bara.

Kristofer86 skrev:
2378550 Hej, jag satt och funderade på en sak här på jobbet.. har ju gratis gym osv här liksom..
Saken är den att ja slutar 01.40 på kvällen!

hur fungerar kroppen så sent på kvällen, ger träningen lika bra eller knapt nått alls?? jag är ju alltid pigg så sent så det hade ju funkar så sett:)

Om du själv har anpassat dig och din dygnsrytm till din arbetstid så lär du inte få några problem att träna.

stoffer skrev:
2378569 Se till att få i dig nog med energi bara.

Dagens sanning!
..Ta med ett mellanmål eller något som du kan äta sista timmen på jobbet innan du går och tränar så lär det gå finfint. Sen ska du äta när du kommer hem.

Last edited:
Nursey skrev:
2378619 HanneZ är the MAN på sånna frågor :) kolla vad han säger :tummenupp
Jag är the KARL på sådana frågor, men fråga gärna Hannez då jag tröttnat på att vara rådgivare och coach ;)

Inga problem så länge du sköter kroppen i övrigt (näring, sömn osv..)

Jag kör 5-skift med 12h pass och tränar efter jobbet. Har visserligen tränat ett tag så kroppen vant sig men det märks direkt om jag tummar lite på sömnen eller maten..

/R

Kroppen anpassar sig inte till vad klockan visar.

Det som är av betydelse är hur länge du har varit vaken.

Stiger du upp ur sängen kl 00:15 så är det förstås inga problem att träna kl 02:00(under förutsättning att du har sovit några timmar i följd alltså)

träna tungt, ät massor o ofta, sov mkt(helst typ 8 timmar i sträck)

Desto tidigare på sin dagscykel man styrketränar desto mer käk kan man häva i sig periodvis efteråt, så det torde ju uppmuntra till mer muskeltillväxt än om man tex tränar direkt innan man går o lägger sig, då får musklerna vara utan viktiga proteiner och näringsämnen som de behöver för att växa ändå tills morgonen.

Edut: svarade unte pu frugan

Last edited:
Thoraby skrev:
2379581 träna tungt, ät massor o ofta, sov mkt(helst typ 8 timmar i sträck)

Desto tidigare på sin dagscykel man styrketränar desto mer käk kan man häva i sig periodvis efteråt, så det torde ju uppmuntra till mer muskeltillväxt än om man tex tränar direkt innan man går o lägger sig, då får musklerna vara utan viktiga proteiner och näringsämnen som de behöver för att växa ändå tills morgonen.

Edut: svarade unte pu frugan

Förutom att, som jag har förstått, så återhämtar sig musklerna på natten. Varför skulle man annars sova om det inte vore för återhämtning?

Tryck i dig en massa protein morgon, middag och kväll så det alltid finns i lager för kroppen att hämta.
Tidigare gick jag efter vad de flesta säger, "ät så inåt helvete med mat".
Funkar alldeles utmärkt om man vill öka muskulaturen, men det har den baksidan(på de flesta) att även göra en fet.
Och för mig har det baksidan att jag får en jävligt stor baksida, alltså arslet. Av nån anledning så tycker min kropp att det är nödvändigt lägga fett där istället för att sprida det jämnt över hela kroppen.

Vad jag har testat och kommit fram till är att tre vanliga mål mat om dagen plus anpassade tillskott fungerar. För mig då alltså.
Som jag skrev i en annan tråd får jag varje dag i mig, utöver maten:
80 gr protein
3 gr omega-3
5 gr kreatin
5 gram L-glutamin
1 kapsel multivitamin

Efter en testperiod med viktökning, fettreducering, bredare axlar och tajtare tröjor tycker jag det verkar vettigt att säga att det fungerar bra. Och nej, vatten är det inte som ligger bakom viktökningen, kreatin använde jag redan innan och var aktiv nog att hålla musklerna från att "släppa" vattnet de håller när man använder dom hårt.
Observera att listan inte innehåller en massa mirakelprodukter. Rent och skärt tillskott. Man kan antagligen uppnå liknande resultat med rätt mat, massor av kött etc, etc. Men vem orkar stå och laga mat när man kan skjölja ner några kapslar med en faktiskt välsmakande proteinshake?

Det kostar en del utöver gymkortet i sig, går väl åt kanske en 600 spänn i månaden. Men som uttrycket säger: "Smakar det, så kostar det"

www.gymgrossisten.com

Last edited:
Egen erfarenhet:
Tidiga mornar är absolut sämsta tiden för MIG att träna. Både fysiskt och psykiskt orkeslös. Em/kväll funkar bäst för MIG. Antar att det dels beror på att jag är kvällsmänniska, dels beror på att kroppen har fått tid att "ladda" med mat och vätska under dagen och först då är redo att prestera.

Allmänt dravel:
Har hört nånstans att människokroppen presterar som sämst kl 0300 på natten. Både fysiskt och psykiskt. Kanske var det i militären man fick lära sig det...

(Sen säger ju Miller i Metal Gear Solid det via codec också... :rolleyes: )

Martin skrev:
2380726 Man ska träna när det passar och när man presterar bäst.

.punkt

Så sant såå!!

Är man morgonmänniska så passar ett träningspass före jobbet bra. Eftersom man mentalt inte har nåt emot att kliva ur bädden. Själv springer jag och simmar vid 6 halv 7 rycket. Energi intas innan läggdags o kompletteras med banan och vatten precis innan.

Förvisso går det nog någon minut snabbare att springa samma sträcka på em/kväll när kroppen är riktigt uppvärmd. Men vaffan, nu när det varit så jävla varmt så har jag inte pallat med att springa någon annan tid på dygnet än tidigt på morgonen.

Hur som helst, att träna gör att man mår bättre och blir piggare.

Sååå DO IT!!!! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...